مطالعه شواهد و مستندات قوی به ارتباط بین چربی‌های اضافی بدن و سرطان‌هایی مانند روده بزرگ ، سینه ، پانکراس و تخمدان به همراه انواع دیگر سرطان‌ها گواهی می‌دهد...

هشدار به چاق‌ها؛ لطفا وزن کم کنید، ۱۱ نوع سرطان شما را تهدید می‌کند

سلامت نیوز: مطالعه شواهد و مستندات قوی به ارتباط بین چربی‌های اضافی بدن و سرطان‌هایی مانند روده بزرگ ، سینه ، پانکراس و تخمدان به همراه انواع دیگر سرطان‌ها گواهی می‌دهد...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین و به نقل از گاردین؛ چاق بودن ریسک میزبانی بدن شما از سرطان را بالا می‌برد که برخی از آنها سرطان روده بزرگ ، سینه (پستان) ، پانکراس و تخمدان هستند. این هشدار که با استناد بر مرور محدوده وسیعی از بیش از 200 تحقیق است زنگ خطر جدی برای افرادی تلقی می‌شود که همچنان مشکل چاقی خود را جدی نمی‌گیرند.

با توجه به آماری که قبلا از طرف دو خیریه پیشرو در این زمینه منتشر شده است انتظار می‌رود تقریبا سه چهارم از مردم تا سال 2035 با مشکل چاقی مواجه شوند که در این بین 700 هزار مورد جدید سرطان مرتبط با چاقی طی 20 سال آینده قابل پیش بینی خواهد بود.

در عین حال مطالعات جدید توسط یک تیم بین‌المللی هشدارهای وزنی جدی را ارئه می‌دهد. چه اینکه در این مطالعات ارتباط قوی بر مبنای مدارک موجود بین چربی‌های اضافی بدن و ریسک ابتلا به 11 نوع از انواع سرطان آشکار شده است که به این ترتیب هستند: روده بزرگ، مقعد، آندومتر (رحم)، پستان، تخمدان، کلیه، پانکراس، گاستریک کاردیا (سرطان یک اینچ بالای معده، در جایی که به مری می‌رسد، ایجاد می‌شود)، سیستم مجاری صفراوی و بعضی از سرطان‌های مری و مغز استخوان.

مارک گونتر همکار نویسنده این تحقیق از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان می‌گوید: "فکر می‌کنم جامعه و پزشکان واقعا باید به چاقی با در نظر گرفتن بروز سرطان توجه کنند. گوشزد کردن پرهیز از چاقی به مردم نه تنها ریسک دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد بلکه خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را نیز پایین می‌آورد."

آنچه که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده ، مطالعه 204 تحقیق انتشار یافته در گذشته است که هر کدام به نتایج ترکیبی از چندین قطعه تحقیقات درباره ارتباط بین چاقی (چربی‌های بدن) و شکل گیری برخی سرطان‌های خاص نگاه کرده‌اند و آنها را مورد کاوش قرار داده‌اند.

از 95 تحقیق انجام شده بر روی چاقی که در مقیاس پیوسته‌ای مانند شاخص توده بدن متمرکز بوده است ، 12 نکته در قالب شواهدی قوی دال بر ارتباط چاقی و ایجاد 9 نوع از انواع سرطان پیدا شده است.

آنالیز این مطالعات نشان می‌دهد همانطور که BMI (وزن تقسیم بر مجذور قد) بالا رفته است ، ریسک ابتلا به سرطان‌های خاصی هم گسترش پیدا کرده.

در مردان برای هر 5kg/m2 افزایش در BMI، ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ 9 درصد افزایش پیدا کرده است در حالی‌که در خانم‌ها صرف نظر از HRT (درمان قابل استفاده برای تقویت سطوح هورمون طبیعی بدن) ریسک ابتلا به سرطان پستان بعد از دوران یائسگی تا 11 درصد افزایش یافته است.

این ارقام همچنین در مورد سرطان سیستم مجاری صفراوی بالاتر هم می‌رود به طوریکه برای هر 5kg/m2 افزایش در BMI ، خطر ابتلا به این نوع سرطان تا 56 درصد بسط پیدا می‌کند.

نویسندگان این تحقیق در ادامه می‌نویسند که 83 مطالعه باقیمانده باکیفیت‌های مختلفی بودند. در حالیکه تلقی 18 درصد از این مطالعات از ارتباط بین چربی‌های اضافی بدن و سرطان "به شدت مطرح" شده بود. 20 درصد شواهد ضعیفی را در این خصوص مطرح کرده بودند و 25 درصد دیگر هم مدرکی دال بر این ارتباط ارائه ندادند.

هنگامیکه سایر دیگر مقیاس‌های چاقی در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل شدند ، تعداد کلی سرطان‌هایی که بنا بر شواهد قوی با چربی‌های اضافی بدن مرتبط بودند به عدد 11 رسید.

اگرچه در مطالعات جدید استدلال تازه‌ای مبنی بر تائید ارتباط سرطان و چاقی ارائه نشده است اما برخی توضیحاتی که در گذشته در این خصوص مطرح شده وجود دارند: "ما می‌دانیم که اگر شما اضافه وزن داشته باشید ، این چاقی می‌تواند منجر به اختلالات هومونی متعدد و اختلال در سیستم متابولیکی شود."

گونتر با بیان این مطلب همچنین به این نکته هم اشاره می‌کند که چربی اضافی به سطح بالای استروژن، افزایش سطح انسولین و افزایش التهاب مرتبط است که البته همه اینها می‌توانند در تقسیم سلولی تاثیر گذار باشند.

دکتر راشل اوریت،‌ افسر اطلاعات سلامت تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید:"این پژوهش با به کارگیری از معیارهای بسیار دقیق که برای ارزیابی شواهد و مدارک استفاده شده خطر ابتلا به سرطان را بر اثر چاقی تائید می‌کند. سرطان‌های خاصی که ارتباط آنها با چاقی در گذشته هم مطرح شده است."

دکتر اوریت در ادامه یادآوری می‌کند که چاقی بعد از سیگار بزرگترین عامل قابل پیشگیری سرطان است: "فرقی نمی‌کند اگر از پله استفاده کنید یا نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان را با انواع بدون شکر عوض کنید ،‌چون کوچتکرین تغییرات می‌توانند تفاوت‌های واقعی را ایجاد کنند. تفاوت‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا با وزن سالم ریسک ابتلا به سرطان را به حداقل برسانید."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha