نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون بهداشت تلاش می کند استخدام پرستاران را در قالب برنامه پنجم توسعه بگنجاند و به تصویب نمایندگان برساند. اما از آنجایی که بکارگیری نیرو بار مالی متناسب با خود را می طلبد. دولت موظف است اعتبار استخدام پرستاران را در بودجه سنواتی 90 لحاظ کند.

به گزارش سلامت نیوز انوشیروان محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: با توجه به اشراف و آگاهی همه مسئولان کشور از مشکلاتی که به دلیل کمبود نیروی پرستار در مراکز درمانی بوجود آمده است بکارگیری پرستاران اجتناب ناپذیر است و چاره ای جز در اولویت قرار دادن استخدام پرستاران نداریم.  

وی با بیان اینکه اداره بیمارستان ها بدون جذب نیرو امکانپذیر نیست، افزود: ما برای دستیابی به شاخص ها  و استانداردها، اجرای صحیح قانون ارتقای بهره وری و جبران کمبود شدید نیرو ناگزیر از استخدام پرستاران هستیم تا به کیفیت خدمات درمانی خدشه ای وارد نشود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش بیمارستان ها و مراکز درمانی جدید التأسیس و تختهای بیمارستای جدید را در کشور شاهد هستیم. بسیاری از شهرها دارای بیمارستان و فاقد تشکیلات هستند. بنابراین راه اندازی تشکیلات بیمارستانی مستلزم استخدام نیروهای جدید است.

وی خاطرنشان کرد: بحث استخدام پرستاران مسیر بررسی پیشنهادات برنامه پنجم توسعه گذشته بود که کمیسیون بهداشت آن را به صورت ویژه در الحاقیه مصوبات کمیسیون آورده و تلاش می کند اولویت استخدام پرستاران را هنگام بررسی و تصویب برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس مطرح کند.

محسنی بندپی تأکید کرد: علاوه بر آن کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش سلامت برنامه پنجم توسعه کشور بحث استخدام سایر نیروهای بالینی نظام سلامت اعم از اورژانس، پزشک، بهیار، بهورز و ... را در دستور کار دارد.

وی افزود: برنامه پنجم توسعه کشور تکالیف، هدفگذاری و سیاستگذاری ها را تعیین می کند. به عنوان مثال در طول برنامه پنجساله استخدام  50 یا 60 هزار نیرو در بخش نظام سلامت تعیین و مشخص می شود. اما باید هم زمان بار مالی آن نیز در بودجه سالیانه دولت دیده شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: اگر قرار است ما تعدادی نیروی پرستار استخدام کنیم دولت باید بار مالی ناشی از اجرای آن را در بودجه سال 90 پیش بینی کند.

وی افزود: با توجه به اذعان مسئولان در خصوص کمبود نیروی کادر پرستاری در کشور که وعده رئیس جمهوری را نیز در پی دارد امیدواریم بحث استخدام پرستاران با موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس به تصویب برسد و دولت نیز بار مالی آن را تقبل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha