یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 208980

یک فوق تخصص گوارش و کبد هشدار داد که مصرف آجیل مانده سبب بروز سرطان کبد می شود.

مصرف آجیل مانده سبب سرطان کبد می شود

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد هشدار داد که مصرف آجیل مانده سبب بروز سرطان کبد می شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید حسن عابدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که نگهداری آجیل در یک نقطه تاریک و مرطوب خطر سرطان کبد را افزایش می‌دهد ، افزود : اگر آجیل برای مدت زمان طولانی در محیط تاریک و مرطوب نگهداری شود باعث تولید نوعی قارچ می‌شود که ایجاد سرطان کبد می‌کند.
وی ادامه داد : آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند و واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی ، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ، ملزم به اندازه‌ گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند ، اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود ، این اندازه‌ گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند.
این پزشک متخصص گفت : مغز گردو نیز نسبت به آفات انباری و کپک ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت به این گونه عوامل آلوده می شود، بنابراین از مصرف آنها باید به طور جدی خودداری کنید.
وی گفت : کبد نقش مهمی در متابولیسم پروتئین‌ها ، چربی‌‌ها و هورمون‌ها دارد ، ولی متاسفانه شیوع سرطان کبد در کل ایران رو به افزایش است و مردان 79 درصد بیشتر از زنان در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
او افزود : افراد بالای 50 تا 55 سال مستعد ابتلا به سرطان کبد هستند به علاوه در 79 درصد موارد سرطان کبد در مردان دیده می‌شود و در جهان این سرطان به عنوان علت مرگ مردان شناخته شده است.
این فوق تخصص گوارش و کبد از چاقی بیش از حد ، تجمع بیش از حد آهن در بدن و مصرف مواد غذایی آلوده به کپک به عنوان دیگر عوامل سرطان زا از جمله سرطان کبد یاد کرد.
** یک نعلبکی آجیل برابر با 2 بشقاب برنج
فوق تخصص گوارش بیمارستان آیت الله روحانی بابل گفت : آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها پنج کالری انرژی غذایی تولید می‌کند و از نظر ارزش تغذیه‌ای ، یک نعلبکی آجیل به طور تقریبی دارای 600 کالری انرژی غذایی ، معادل 2 بشقاب برنج است.
وی افزود : به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه دو بشقاب برنج در چاق‌کنندگی نقش داشته باشد ، لذا شهروندان باید توجه داشته باشند که در ایام نوروز ، برنامه غذایی مثل سایر اوقات تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان‌وعده و در حد متعادل باشد.
او ادامه داد : وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است ، لذا مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت‌های بدن می‌شود و افزایش وزن را در پی دارد.
فوق تخصص گوارش و کبد بیان داشت : افرادی که خیلی اهل خوردن آجیل و تنقلات هستید و هر جا که برای دید و بازدید می‌روند ، دست در ظرف آجیل می‌کنند، سعی کنند برای جبران مافات ، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی ، بخصوص شام ، کم کنند و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزشی داشته باشند.
وی افزود : به طور معمول در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیری زیادی نمک استفاده می‌شود ، بنا بر این مصرف بی‌رویه آجیل ، به خصوص اگر میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد ، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی - ‌عروقی ، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.
** خودداری از مصرف آجیل های رنگی
دکتر عابدی همچنین گفت : چنانچه در هنگام مصرف تخمه ، پسته و بادام دست ها و لب ها رنگین شدند ، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آنهاست که بایستی از مصرف این گونه تنقلات به طور جدی خودداری شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha