مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: چهار استان فارس، بوشهر و هرمزگان و جنوب استان کرمان، روزهای یکشنبه و دوشنبه (ششم و هفتم فروردین) در معرض بارندگی و سیلاب قرار دارند.

وزارت نیرو به 4 استان سیل خیز کشور آماده باش داد

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: چهار استان فارس، بوشهر و هرمزگان و جنوب استان کرمان، روزهای یکشنبه و دوشنبه (ششم و هفتم فروردین) در معرض بارندگی و سیلاب قرار دارند.

به گزارلش سلامت نیوز به نق از ایرنا از وزارت نیرو، «میثم جعفرزاده» امروز (یکشنبه) افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، ایلام و لرستان نیز با توجه به شدت بارندگی کمتر نسبت به چهار استان پیشگفته، در همین ایام در اولویت دوم بروز پدیده سیلاب قرار دارند.
وی گفت: موج بارندگی‌هایی که از انتهای اسفندماه سال گذشته آغاز و تا چهارم فروردین تداوم داشت، موجب شد تا در حوضه‌های آبریز کرمان، بوشهر و هرمزگان بارندگی‌های خوبی به ثبت برسد، به گونه ای که در حوضه کرمان در سدهای جیرفت، بافت، سیرجان و سد «نسا» سر ریز آب صورت گرفت .
جعفرزاده افزود: بارندگی‌ها سبب شد در سدهای کشور آبگیری‌های خوبی روی دهد، به طوری که سد «شمیل و نیان» در هرمزگان نیز از شرایط آبگیری خوبی برخوردار شده و در خوزستان با توجه به بارشی که از اسفند آغاز و تاکنون ادامه داشته، بیش از 80 درصد سیلاب‌ها توسط سدهای موجود در منطقه ذخیره شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو خاطرنشان کرد: تلاش می شود با استفاده از پیش بینی‌های هواشناسی، حوضه سیلاب از محل سدها به بعد به صورت نرمال مدیریت شود.

** سیلاب ناپذیر بودن بافت اکثر شهرهای کشور
به گفته وی، مدیریت سیلاب در خارج از شهرها بر عهده وزارت نیرو است و مدیریت سیلاب‌های شهری مربوط به مدیران شهری از جمله استانداری‌ها و شهرداری‌ها است و چنانچه بی نظمی و یا اختلال و خسارتی بر اثر بروز سیلاب در شهرها ایجاد شود، ارتباطی به وزارت نیرو ندارد.
جعفرزاده تصریح کرد: مسیل‌ها و آبراه‌های موجود شهری به‌خوبی برای سیلاب تعبیه نشده‌اند؛ اما آمادگی نیروهای خدمات شهری در این ایام می‌تواند بسیار موثر باشد.
وی موضوع ورود آب به داخل مناطق مسکونی شهرستان دیر در استان بوشهر در روز 29 اسفند 95 را یادآور شد و گفت: این مساله ناشی از بالا آمدن آب دریا بوده و ارتباطی به وزارت نیرو ندارد، با این وجود چند پایه و فیدر ساحلی شبکه برق (فیدر مجموعه ای از وسایل قطع و وصل با ولتاژ اسمی معین که برای دریافت برق از بالادست سیستم برق رسانی و تحویل آن به پایین دست سیستم تعبیه می شود.) این شهرستان دچار آسیب و قطع برق بخش کوچکی از شهر را بدنبال داشت که در مدت کمتر از یک ساعت رفع شد.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به از مدار خارج شدن دو دستگاه ترانسفورماتور برق در اهواز در ساعت یک بامداد روز گذشته (شنبه، پنجم فروردین) آن را ناشی از دلایل فنی برشمرد و خاطرنشان کرد: این ترانس‌ها نیز بلافاصله مورد عیب یابی قرار گرفتند و در کمتر از نیم ساعت ترمیم شده و به مدار بازگشتند.
وی گفت: اکنون خدمات آب و برق همه شهرهای جنوبی کشور وصل است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، اواخر اسفندماه گذشته بارش شدید باران همراه با طوفان و طغیان شدید آب دریا در بندر دیر از توابع استان بوشهر خسارت مالی و چند مصدوم در این شهرستان برجا گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha