رخی محدودیتهای سیاسی و فرهنگی هم در این زمینه موثر است اما به علت نبود زیرساختهای استاندارد و علمی در حوزه خدمات گردشگری و خدمات درمانی برای بیماران خارجی حتی در جذب توریست درمانی از كشورهای مسلمان و همراه هم توفیق چندانی نداریم.

عضو انجمن علمی گردشگری ایران گفت: گردشگری سلامت یك كار فرارشته‌ای و بین بخشی است كه هنوز زیرساخت‌های اجرای آن در كشور فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به مشهد، ابراهیم بای سلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه نخستین اجلاس بین المللی گردشگری سلامت كشورهای اسلامی در بیمارستان رضوی مشهد افزود: توسعه گردشگری در همه ابعاد آن نیازمند زیرساخت‌های استاندارد حمل و نقل، مراكز اقامتی، خدمات مرتبط با صدور ویزا و ارتباطات و تبلیغات مناسبت است و در بخش تخصصی گردشگری سلامت نیز نیازمند استاندارد سازی مراكز درمانی برای جذب بیمار خارجی هستیم كه متاسفانه با وجود جاذبه ها و ظرفیتهای بزرگی كه در این عرصه وجود دارد هنوز این نظر زیرساختهای لازم در كشور ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینكه چه اقداماتی باید برای رفع این مشكلات انجام داد گفت: هنوز در مراحل ابتدایی كار هستیم. ما هنوز در كشور از گردشگر تعریف علمی نداریم و حتی در مبانی علمی نیز مشكل داریم . مدلهای مختلفی در مورد تعریف از گردشگر وجود دارد كه بر اساس هر كدام از آنها باید برنامه های مشخصی تعریف و اجرا شود.

بای سلامی گفت: وقتی به موضوع گردشگری سلامت نگاه می كنیم. كمبودها و مشكلات بیشتر هم می شود زیرا وقتی ما برای یك گردشگر معمولی امكانات اقامتی و خدمات جانبی مناسبی نداریم به طریق اولی برای یك بیمار و گردشگر سلامت كه نیازمند خدمات و امكانات خاص اقامتی و حمل و نقل است، مشكلات و كمبودهای بیشتری داریم.

عضو انجمن علمی گردشگری ایران اضافه كرد: در كشور ما بیشتر امور مربوط به خدمات گردشگری سلامت را به بخش خصوصی واگذار كرده اند اما سیاستگداری كلان و تصمیم گیری نهایی در اختیار دولت است بنابراین تا سیاستهای كلان اصلاح نشود نمی توان به توسعه گردشگری سلامت در كشور چندان امیدوار بود.

وی گفت: البته برخی محدودیتهای سیاسی و فرهنگی هم در این زمینه موثر است اما به علت نبود زیرساختهای استاندارد و علمی در حوزه خدمات گردشگری و خدمات درمانی برای بیماران خارجی حتی در جذب توریست درمانی از كشورهای مسلمان و همراه هم توفیق چندانی نداریم.

وی ادامه داد: برخی مسائلی كه به عنوان محدودیت در جذب توریست مطرح می شود در عین حال می تواند پتانسیل و مزیت مناسبی برای جذب توریست از كشورهای اسلامی و افرادی كه می خواهند سفری خانوادگی داشته باشند، باشد كه باید با استانداردسازی خدمات گردشگری و مراكز درمانی و تبلیغات مناسب از این مزیت نسبی بیشتر استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha