سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 209031

مصرف زیاد مواد غذایی پرچرب، خصوصا چربی‌های حیوانی (گوشت، شیر و لبنیات پرچرب)، خطر بروز سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش می‌دهد، بنابراین مصرف آنها را محدود کنید.

منابع پنهان "قند" را بشناسیم!

سلامت نیوز: مصرف زیاد مواد غذایی پرچرب، خصوصا چربی‌های حیوانی (گوشت، شیر و لبنیات پرچرب)، خطر بروز سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش می‌دهد، بنابراین مصرف آنها را محدود کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پیام‌های کاهش مصرف روغن و چربی عبارتند از :

- برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان‌ها مصرف انواع روغن و چربی را کاهش دهید. همچنین از شیر و ماست پاستوریزه و کم چرب (کمتر از 1.5 درصد چربی) و پنیر کم چرب به جای پنیرهای خامه‌ای استفاده کنید.

- توجه داشته باشید که مصرف غذاهای آماده و فست فودها از جمله سوسیس، کالباس و پیتزا را که چربی زیادی دارند، کاهش دهید.

- به جای غذاهای سرخ شده که مقدار زیادی روغن دارند، از غذاهای آبپز، بخارپز و کبابی استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، غذا را به مدت کم و حداقل روغن مخصوص سرخ کردنی فقط تفت بدهید.

- در تهیه انواع کیک و شیرینی علاوه بر قند زیاد مقدار زیادی روغن به کار می‌رود. مصرف آنها را محدود کنید و از شیرینی‌های ساده و بدون کرم یا خامه که چربی کمتری دارند به مقدار کم استفاده کنید.

مصرف روغن جامد و نیمه جامد را حذف کنید و به جای آن از انواع روغن مایع با اسید چرب ترانس کمتر از دو درصد و البته به مقدار کم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید برای حفظ سلامت خودتان، علاوه بر کاهش مصرف نمک، باید قند و چربی مصرفی را نیز کاهش دهید.

پیام‌های کاهش مصرف قند و شکر

بنابر گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می‌شود که هر دو از عوامل ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی هستند، بنابراین:

- برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کل قند و شکر مصرفی از برنامه غذایی روزانه باید کمتر از 5 قاشق مرباخوری یا 6 حبه قند باشد.

- بسیاری بر این عقیده‌اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها (به ویژه غذای چرب) باعث هضم آن می‌شود؛ در حالیکه مصرف شیرینی، کار معده را سنگین کرده و باعث جذب کامل مواد غذایی شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

- یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به دیابت مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است. قند و شکر، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی که قند افزوده دارند، شیرهای طعم‌دار، شیرکاکائو و شیرشکلات، پاستیل، بستنی یخی، کیک و کلوچه و بیسکوییت از مهم‌ترین منابع مصرف مواد قندی هستند.

- مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند و موجب ابتلای فرد به بیماری دیابت یا انباشته شدن چربی در کبد شود.

- به منابع پنهان قند در مواد غذایی توجه کنید. انواع سس سالاد، سس کچاپ، قهوه‌های فوری، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی، کمپوت‌ها، انواع شیرینی و شکلات و دسرهای آماده حاوی مقادیر زیادی قند هستند.

- در میان وعده ها به جای شیرینی، بیسکوییت و شکلات، میوه مصرف کنید.

- به کودکان بجای شیرهای طعم دار، شیرکاکائو و شیر شکلات که مقدار زیادی قند دارد، شیر ساده بدهید.

- به جای قند و شکر، از کشمش، خرما، توت خشک به مقدار کم استفاده کنید.

- در صورتی که مایلید از قهوه‌های فوری استفاده کنید انواع بدون شکر را انتخاب کنید.

- به جای دسرها که مقدار زیادی قند و چربی دارند از انواع میوه‌ها، سالاد میوه یا کمپوت میوه کم شیرین استفاده کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha