با توجه به بروز حوادث و سوانح رانندگی در مدت ایام سال و افزایش آن در تعطیلات نوروزی، کمپین نه به تصادفات جاده‌ای در سطح کشور راه‌اندازی شده بود.

جنگ در جاده ها

سلامت نیوز:با توجه به بروز حوادث و سوانح رانندگی در مدت ایام سال و افزایش آن در تعطیلات نوروزی، کمپین نه به تصادفات جاده‌ای در سطح کشور راه‌اندازی شده بود.

 به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت:  این کمپین که در راستای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های سازمان هلال‌احمر با رویکرد پیشگیرانه است، به‌منظور آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه نسبت به خطر تصادف و تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی راه‌اندازی شد و تلاش بر این بود که جامعه به سه نکته مهم درباره تصادفات، شامل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و استراحت هنگام خستگی و خواب‌آلودگی توجه کند. با وجود این کمپین و طرح‌های نوروزی پلیس راهور که سال‌هاست اجرایی می‌شود، همچنان شاهد وقوع تصادفات گسترده جاده‌ای در سطح کشور هستیم؛ تا جایی که وزیر بهداشت گفته بود: آمار کشته‌شدگان ما در سوانح ترافیکی از آمار کل کشته‌شدگان ناشی از جنگ در منطقه بالاتر بوده و این بیانگر این است که قوانین موجود، بازدارنده نیستند، نه برای جاده، نه برای راننده و نه برای مردم. باوجوداین، میزان تصادفات نسبت به سال گذشته کاهش نسبتا چشمگیری داشته است. 

 
کاهش آمار تلفات جاده‌ای از هزار به 700 نفر

 
در تعطیلات نوروزی، باوجود افزایش سفرها در جاده‌های کشور هرچند حوادث رانندگی هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته اما به گفته رئیس‌پلیس راه کشور در پنج روز نخست تعطیلات 160 نفر کشته و سه هزار نفر نیز زخمی شدند؛ تصادفاتی که دلایل عمده آن خستگی، خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیر‌مجاز عنوان شده است. 
به گفته او، اصفهان، فارس و خراسان‌رضوی پرحادثه‌ترین استان‌های کشور هستند، به‌طوری ‌که 60 درصد حوادث رانندگی در 30 کیلومتری شهرها رخ داده و با توجه به مسیر طولانی در برخی استان‌ها، رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی یکی از عوامل اصلی تصادف است.
 رئیس‌پلیس راهور اعلام کرده بود بر‌اساس آمار، تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی، هفت درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به گفته او، تفاوت امسال با سال گذشته در بحث بارش باران و برف بوده که هنوز هم در جاده‌ها ادامه دارد؛ البته این نزولات آسمانی باعث کاهش تردد و کاهش مسافرت نشده است. 

 
او همچنین عوامل دخیل در تصادفات را برشمرده و گفته بود توجه‌نکردن به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی دلیل ۴۲ درصد تصادفات، سرعت غیرمجاز ۲۳ درصد و ۱۸ درصد هم سبقت‌های غیرمجاز بوده است. 

 
معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز گفته بود با وجود افزایش ترافیک و مسافرت‌ها و وضعیت بد آب و هوایی در سال جاری، آمار تلفات از هزار به حدود 700 نفر کاهش یافته و کمپین ایمنی و سلامت موجب افزایش آگاهی عمومی و کاهش آمار تلفات جاده‌ای شده است.
 بابایی آمار تلفات جاده‌ای وحشتناکی که سالانه بیش از 30 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است،  مطرح کرده و گفته بود: با اینکه این آمار کاهش یافته و به 17 هزار نفر رسیده اما باز هم نگران‌کننده است و جا دارد با تمام توان خود در این موضوع ورود کرده و در کاهش این آمار کمک کنیم. او عامل انسانی را مهم‌ترین عامل بروز این پدیده اعلام و یادآوری کرده بود: عواملی مانند ایمنی خودروها و جاده‌ها و اطلاع‌رسانی درباره ایمنی راه‌ها و آب‌وهوا حلقه‌هایی هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانیم آمار تلفات جاده‌ای را به زیر هزار نفر در سال برسانیم. 

 
هفته اول؛ تصادفات زنجیره‌ای در صدر اخبار نوروزی


با توجه به آمارهای پلیس راهور تا روز دوم فروردین 145 نفر کشته و دو هزار و 950 نفر زخمی شده بودند. از علت‌های مهم این حوادث می‌توان به خواب‌آلودگی، خستگی راننده، سبقت غیر‌مجاز، سرعت غیر‌مجاز و لغزندگی محورهای مواصلاتی اشاره کرد. بااین‌حال، آمار تصادفات منتشر‌شده که جزء خطرناک‌ترین حوادث نوروزی بوده، نشان می‌دهد این آمار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 اولین حادثه دلخراش نوروزی، در چهارم فروردین بود که بر اثر بارندگی و لغزندگی جاده‌های خراسان‌رضوی و مه شدید در محورهای مواصلاتی استان، سه تصادف زنجیره‌ای در محورهای باغچه به مشهد، مشهد به نیشابور و چناران به قوچان رخ داد که بیش از 50 خودرو با حدود 200 سرنشین در این سه حادثه با یکدیگر برخورد کردند و 89 مصدوم و یک فوتی به‌دنبال داشت. همان روز تصادف دیگری در جاده کرج- قزوین رخ داد و 24 خودرو به‌صورت زنجیره‌ای باهم برخورد کردند. در این تصادف نیز 75 نفر دچار حادثه شده و ١٢ نفر مصدوم شدند. علاوه‌براین، 9 خودروی دیگر در محدوده البرز-ساوجبلاغ-گلسار در محور کرج- قزوین به‌صورت زنجیره‌ای تصادف کردند و در پی آن ٢٧ نفر دچار حادثه شده و ۱۱ نفر مصدوم شدند. حادثه دیگر مربوط به محور امیدیه- اهواز بود که به علت سرعت غیرمجاز و بی‌توجهی به لغزندگی جاده در دو حادثه، دو نفر کشته شدند. 


حادثه دیگر مربوط به روز پنجم فروردین بود که در پی آن دو خودروی سمند و پراید در جاده قدیم قم-اصفهان تصادف کردند که به‌دنبال آن 9 نفر مصدوم شدند و دو نفر فوت کردند. همچنین در حادثه دیگری در خط اتوبوس تندروی شهری قم واقع در خیابان امام خمینی(ره) بر اثر برخورد شدید خودروی پراید با مانع، تمام هفت نفر سرنشینان آن مصدوم شدند. حادثه بعدی در بابل رخ داد؛ در جاده قدیم بابل برخورد پژو 206 با ال90 اتفاق افتاد که این حادثه ۶ مصدوم به‌همراه داشت. 
ششم فروردین نیز خالی از حادثه و تصادفات نبود و یک دستگاه اتوبوس در جاده زاهدان-زابل با گاردریل ایست و بازرسی برخورد کرد و به‌دنبال آن ۲۶ نفر مجروح شدند. علاوه‌براین، محور اهواز- امیدیه برای بار دوم در تعطیلات نوروزی قربانی گرفت و دو دستگاه خودرو تصادف کردند و 6 نفر مصدوم شدند.


 همچنین در حادثه برخورد خودروی پراید با عابران پیاده که در محور شوش- اهواز رخ داد، هفت نفر از عابران و سرنشینان این خودرو مجروح شدند. حادثه دیگر نیز مربوط به برخورد یک دستگاه وانت پیکان با سواری پیکان در محور همدان- بیجار، بین قهرود علیا و سفلی بود که در مجموع یک مصدوم این حادثه به بیمارستان منتقل شد و پنج نفر نیز قبل از رسیدن آمبولانس جان باختند. 


همچنین بر اثر تصادف بین خودروی سواری و یک دستگاه اتوبوس در محور لنگرود به رودسر (محدوده ولیسه)، رئیس‌پلیس راه چابکسر شهرستان رودسر جان باخت.
 روز هفتم فروردین در برخی سایت‌ها و فضای مجازی، خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه تصادفی زنجیره‌ای در محدوده پل حسن‌آباد آزادراه تهران- قم رخ داده که این موضوع از سوی پلیس تکذیب و مشخص شد تصادف زنجیره‌ای نبوده است. 
در این آزادراه پنج فقره تصادف دو وسیله‌ای، یک فقره تصادف سه وسیله‌ای، یک فقره تصادف چهار وسیله‌ای و یک فقره تصادف هفت وسیله‌ای به‌صورت مجزا اتفاق افتادند و این تصادفات را سایت‌ها به‌صورت اطلاعات غلط و با عنوان تصادفات زنجیره‌ای منتشر کردند. 


هفته دوم؛ تصادفات نوروزی با بیشترین فوتی


حادثه بعدی مربوط به نهمین روز از تعطیلات نوروزی بود؛ دو خودروی پژو در ورودی روستای بهادربیگ تصادف کردند و به‌دنبال آن 6 نفر مصدوم شدند. در دهمین روز از تعطیلات نیز یک زن ۴۰‌ساله بر اثر حادثه رانندگی در جاده کمربندی شهرستان گچساران فوت کرد. این حادثه رانندگی بر اثر سرعت زیاد خودروی پژو به‌وجود آمد که در آن راننده خودرو سالم بوده و سرنشین آن فوت کرده است. علاوه‌براین، برخورد دو خودروی پژو در جاده سندرک- میناب پنج کشته و مجروح بر جای گذاشت. در این تصادف، راننده هر دو خودرو جان باختند و سه سرنشین دو خودرو مجروح شدند. سه دختر موتور‌سوار در قم نیز حین موتور‌سواری به علت واژگون‌شدن وسیله نقلیه مجروح شدند. 


یازدهمین روز از تعطیلات نوروزی نیز خالی از حادثه نبود و یک مورد تصادف و برخورد پژو با پراید در جاده قدیم ساوه- همدان رخ داد که در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند. در حادثه بعدی دو دستگاه خودروی سواری تیبا و پژو ۴۰۵ در محور نهاوند- بروجرد تقاطع روستای میلاب تصادف کردند که دو کشته و چهار زخمی به‌دنبال داشت. همچنین تصادفی شدید در بلوار اسکله بندر مرزی آستارا به وقوع پیوست که منجر به کشته‌شدن یک نفر و مجروح‌شدن شدید یک نفر دیگر شد. 
حادثه بعدی مربوط به برخورد کامیون با موتورسیکلت در جاده بابل به قائمشهر بین میدان هادی نوروزی و میدان میوه‌فروشی بود که یک فوتی به‌دنبال داشت. چند ساعت پس از آن حادثه، موتورسیکلت دیگری با یک خودروی سواری تصادف کرد و در این حادثه، دو مرد ۱۸ و ۱۶‌ساله دچار آسیب‌دیدگی و شکستن بدن شدند. تصادف بعدی در جاده کیاسر رخ داد که در اثر برخورد دو خودروی سمند و پراید، 6 نفر مصدوم شدند. آخرین حادثه نیز مربوط به واژگونی یک پراید در قم بود که چهار مصدوم برجای گذاشت. 


روز دوازدهم فروردین نیز برخورد دو دستگاه پراید نزدیکی روستای قشقای در محور قره‌چمن- میانه دو مصدوم و پنج کشته برجای گذاشت. حادثه بعدی نیز مربوط به برخورد یک دستگاه خودروی سواری پژو 405 با یک دستگاه خودروی وانت پیکان در محور کازرون- شیراز بود که به‌دنبال آن دو نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند. علاوه‌براین، به علت سقوط خودروی وانت نیسان در مسیر امامزاده شاه‌محمد(ع) پلدختر، 18 نفر مجروح شده‌اند. 


کاهش نامحسوس تصادفات جاده‌ای در سال‌های اخیر


هر‌ساله در ایران تصادفات جاده‌ای باعث مرگ حدود 28 هزار نفر و مصدومیت یا معلولی 300 هزار نفر دیگر می‌شود. در ایران در هر 19 دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان می‌سپارد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام‌العمر یک نفر بر اثر حوادث جاده‌ای به اعضای خانواده‌اش می‌رسد.
 در این میان، حدود 25 درصد از همه تلفات جاده‌ای ایران مربوط به حوادث موتورسیکلت است که در بیش از 60 درصد این موارد مرگ به‌دلیل استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی و بروز ضربه مغزی رخ می‌دهد. 


آمار تلفات رانندگی نوروز از سال ۱۳۹۰ تاکنون نشان می‌دهند روند تلفات کاهشی بوده است اما همچنان تعداد زیادی از هموطنان در تعطیلات نوروزی جان خود را از دست می‌دهند. براساس آمارها در نوروز سال ۱۳۹۰، هزار و ۳۱۸ نفر به‌دلیل تصادف در جاده‌ها کشته شدند که این آمار در سال ۱۳۹۱ به هزار و ۱۴۱ نفر کاهش یافت اما روند کاهشی ادامه پیدا نکرد و در نوروز سال ۱۳۹۲، هزار و ۲۲۷ نفر در جریان سفرهای نوروزی بر اثر تصادفات رانندگی کشته شدند.
 در نوروز سال ۱۳۹۳، آمار تلفات به هزار و ۸۴ نفر و در نوروز سال ۱۳۹۴ به ۹۶۸ نفر کاهش یافت که نخستین عدد سه رقمی از تلفات رانندگی در نوروز به‌شمار می‌رود. در سال گذشته نیز هزار و 80 نفر در حوادث رانندگی در کشور جان باختند که 40 درصد بر اثر واژگونی خودروی ناشی از خواب‌آلودگی و خستگی در طول مسیر بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha