مشكل دفع در روز سوم، استفراغ و باد كردن شكم از دیگر علائم این ناهنجاری به شمار می‌رود.

مشكل دفع در 48 ساعت بعد از تولد نشانه ناهنجاری «هیرشپرونگ» است
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران،گفت: مشكل دفع مدفوع در 24 تا 48 ساعت بعد از تولد مهمترین علامت ابتلا به بیماری هیرشپرونگ است.

صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با فارس"هیرشپرونگ " را یكی از ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادان معرفی كرد و اظهار داشت: این ناهنجاری به این صورت است كه روده از بدو تولد عملكرد طبیعی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین مشكل دفع در روز سوم، استفراغ و باد كردن شكم از دیگر علائم این ناهنجاری به شمار می‌رود.

وی گفت: در ناهنجاری هیرشپرونگ به خاطر عدم وجود بافت عصبی كامل در انتهای روده این قسمت تحریك كافی نداشته از این رو در انتهای روده و حركتی كه باید برای دفع مدفوع انجام شود به وسیله بافت عصبی اعصاب روده متوقف و دفع صورت نمی‌گیرد؛ این قسمت بدون گره‌های عصبی به چهار سانت می‌رسد.

دلشاد اضافه كرد: در كودكانی كه در سنین بالاتری قرار دارند، علائم هیرشپرونگ به شكل مزمن ظاهر شده و یبوست،مدفوع بد بو و نواری شكل، اتساع شكم، كم خونی و قابل رؤیت بودن حركات روده فوقانی از جدار نازك شكم از علائم این بیماری در كودكان به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: این امكان وجود دارد كه كودك مبتلا به هیرشپرونگ به دوره‌هایی از استفراغ و اسهال به شكل انفجاری و آبكی دچار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha