عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران گفت: فتودینامیك تراپی امیدی نو برای درمان سلول های سرطانی است كه علاوه بر مداوای ضایعات بدخیم در درمان ضایعات احشای درونی از جمله توده های كبدی نیز كاربرد دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  از روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران، دكتر محسن فاتح در خصوص درمان های فتودینامیكی اظهار داشت: به تكنولوژی بكارگیری لیزر برای درمان ضایعات بدخیم درمان فتودینامیكی گفته می شود كه درآن واكنش بین نور، یك ماده حساسگر نوری و اكسیژن بافتی ایجاد می شود.
وی افزود: فتودینامیك علاوه بر درمان ضایعات بدخیم، برای مداوای پسوریازیس، آكنه و دژنرسانس ماكولار مرطوب نیز كاربرد دارد.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با بیان این مطلب كه واكنش بین این سه جزء باعث ایجاد اثرات بافتی مختلفی می شود، گفت: یكی از این تاثیرات ایجاد نكروز یا مرگ سلولی است كه باعث استفاده از این روش در درمان ضایعات بدخیم می شود.
وی ادامه داد: با توجه به این كه این واكنش برای فعال شدن نیاز به تابش مستقیم پرتوی نور یا لیزر دارد به همین دلیل اولین كاربردهایی كه برای این روش مطرح شد در بهبود ضایعات بدخیم پوست، راه های تنفسی، لوله گوارشی و مثانه بود، اما با پیشرفت های انجام گرفته از این تكنیك برای درمان ضایعات احشای درونی از جمله توده های كبدی نیز استفاده می شود.
فاتح با بیان این مطلب كه كاربردهای درمانی واكنش های فتودینامیكی فقط به ضایعات بدخیم محدود نمی شود و در درمان بسیاری از ضایعات خوش خیم پوستی نیز كاربرد دارد اظهار داشت: امروزه آزمایشاتی در خصوص واكنش های فتودینامیكی بر غیر فعال سازی باكتریها انجام شده، كه خود رویكرد نوینی در درمان ضایعات عفونی مقاوم به درمان های رایج محسوب می شود.
این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران كاربرد واكنش های فتودینامیكی در تعیین محدوده ضایعات بدخیم برای برش های جراحی را مطرح كرد و گفت: كاربرد تشخیصی ضایعات بدخیم كه در اثر فلورسانس بازتابی از بافت آغشته به تركیب حساسگر نوری بیرونی یا داخلی صورت می گیرد و به تعیین محدوده ضایعات بدخیم كه نیازمند جراحی است كمك می كند یكی دیگر از كاربرد های این واكنش ها است.
وی در پایان گفت: با توجه به تعدد كاربردهای این روش می توان انتظار داشت درآینده شاهد پیشرفت های دیگری در زمینه اثرات واكنش های فتودینامیكی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha