تصمیم ناگهانی انحلال این دانشگاه باعث سرخوردگی هیئت علمی و مراكز تحقیقاتی این دانشگاه شده است ضمن اینكه تا جایی كه بنده اطلاع دارم مراحل قانونی انحلال و ادغام این دانشگاه شامل تصویب هیئت امنای دانشگاه و بعد از آن تشكیل و تصویب شورای گسترش آموزش پزشكی قبل از اتخاد این تصمیم طی نشده است.

انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران مراحل قانونی را طی نكرده است
سلامت نیوز: وزیر سابق بهداشت گفت: انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران در صورتی قانونی است كه مصوبه هیئت امنای دانشگاه و شورای گسترش آموزش پزشكی وزارت بهداشت را داشته باشد در حالی كه هیچ یك از مراحل برای اتخاذ این تصمیم ناگهانی طی نشده است.

محمد فرهادی، استاد دانشگاه علوم پزشكی ایران و رئیس گروه گوش و حلق و بینی این دانشگاه در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: دانشگاه علوم پزشكی ایران، دانشگاه انقلاب است كه بعد از تشكیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سال 64 ابتدا به عنوان مركز آموزش پزشكی ایران و در سال 68 به عنوان دانشگاه علوم پزشكی ایران شكل گرفت.

وی گفت: این دانشگاه توانست در مدت كوتاهی قوی‌ترین استادان و امكانات پزشكی را در رشته‌های مختلف پزشكی اعم از قلب، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی و سوختگی گرد هم آورد و در برخی از این رشته‌ها با دانشگاه علوم پزشكی تهران رقابت داشت و حتی مثلاً در گروه گوش و حلق و بینی قطب علمی و مرجع كشور بود.

وی افزود: اما تصمیم ناگهانی انحلال این دانشگاه باعث سرخوردگی هیئت علمی و مراكز تحقیقاتی این دانشگاه شده است ضمن اینكه تا جایی كه بنده اطلاع دارم مراحل قانونی انحلال و ادغام این دانشگاه شامل تصویب هیئت امنای دانشگاه و بعد از آن تشكیل و تصویب شورای گسترش آموزش پزشكی قبل از اتخاد این تصمیم طی نشده است.

فرهادی اضافه كرد: مطابق قانون برنامه توسعه سوم و چهارم تصمیم گیری درباره هر نوع تغییر و تحول در دانشگاههای علوم پزشكی در اختیار هیئت امنای دانشگاه است كه افراد حقیقی و حقوقی مختلفی عضو آن هستند و تا جایی كه بنده اطلاع داریم شاید سالی دوبار جلسه این شورا تشكیل می‌شود و برای اتخاذ این تصمیم مهم چنین جلسه‌ای تشكیل نشده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی ایران حدود 12 هزار دانشجو و 5 هزار پرسنل دارد كه حدود 1500 نفر آنها هیئت علمی هستند و تصمیم گیری برای تمركز مدیریتی در حوزه آموزش و درمان در استان تهران می‌توانست به شكل دیگری با كار كارشناسی و مطالعه دقیق‌تر انجام شود به نحوی كه به ماهیت این دانشگاه كه ثمره انقلاب بود، آسیب نزند.

وزیر سابق بهداشت گفت: ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز می‌توانست به شكل دیگری پیگیری شود نه با قربانی كردن یك دانشگاه علوم پزشكی رقیب، ضمن اینكه توجیه برای تمركز مدیریتی و كوچك كردن دولت نیز چندان قابل قبول نیست زیرا تجربه‌های مشابه مانند ادغام وزارت جهاد و وزارت كشاورزی و تشكیل وزارت جهاد كشاورزی نشان داد كه در عمل چنین تصمیم‌هایی به بزرگ شدن و سنگین شدن سیستم منجر شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha