سالمندان، كودكان و زنان باردار، به علت ضعف در سیستم ایمنی بدنشان، بیشتر در معرض خطر مسمومیت با گاز منوكسیدكربن هستند و علائم گازگرفتگی زودتر در آنها ظاهر می‌شود.

علائم گاز گرفتگی در سالمندان، كودكان و زنان باردار زودتر ظاهر می‌شود
به گزارش سلامت نیوز دكتر صفیه آوری مقدم، مسئول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی در گفتگو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به فصل سرما و استفاده بیشتر خانواده‌ها از وسایل گرمایی گازسوز، خانواده‌ها باید از علایم شایع گازگرفتگی مطلع باشند و در صورت مشاهده این علایم، اقدامات اولیه را انجام دهند.
وی ادامه داد: گیجی، كرختی مزمن، سردرد ناگهانی و بدون درد از علایم شایع گاز گرفتگی است كه افراد سالم به دلیل این كه این علایم دیرتر در آنها بروز می‌كند باید كاملاً هوشیار بوده و با مشاهده این علایم، در افرادی كه حساس‌تر هستند، سریع اقدامات اولیه را انجام دهند.
وی در پاسخ به این پرسش كه در صورت مشاهده این علایم چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ گفت: بهترین كار در مواجهه با فرد گازگرفته این است كه با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی كه دچار مسمومیت شده خارج و درها و پنجره‌ها را سریع بازكنند و اجازه دهند اكسیژن كافی به او برسد. باید از تجمع در كنار مریض جداً خودداری كنند زیرا این عمل از رسیدن سریع اكسیژن به فرد جلوگیری می‌كند.
دكتر آشوری مقدم تصریح كرد: لباس تنگی كه مانع رسیدن تنفس مناسب به فرد می‌شود را به سرعت آزاد كنند و با 115 تماس گرفته و اجازه دهند تا آنها، اقدامات اولیه مناسب را انجام دهند. البته باید توجه داشت این اقدامات زمانی تأثیرگذار است كه فرد مدت زمان كمی را در مواجهه با گاز باشد.
به گفته وی در بسیاری از موارد كه افراد در خواب هستند و مدت زمان طولانی با گازمنوكسید كربن قرار دارند، غلظت این گاز سبب آسیب مغزی شدید بر فرد و منجر به یك آسیب برگشت‌ناپذیر و مرگ مغزی می‌شود.
مسئول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی با اشاره به این كه افرادی كه به مصدومان كمك می‌كنند، خود نیز در معرض گازگرفتگی قرار دارند، به آنان توصیه كرد: بلافاصله در بدو ورود، درها و پنجره‌ها را بازكرده و به تهویه مناسب هوا كمك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha