عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به دیدگاه مثبت جامعه دولت و مجلس نسبت به حرفه پرستاری و با وجود موافقت اکثریت نمایندگان هنگام تصویب لایحه ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت، به طور یقین این قانون تصویب و اجرایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز بیژن نوباوه در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: بهداشت و درمان به عنوان یکی از ارکان جامعه است که پزشک در تشخیص بیماری ها و پرستار به عنوان نگهدارنده سلامتی و به نتیجه رساننده درمان بیماران، رکن اصلی آن به شمار می روند.

وی تأکید کرد: معلمان افکار و اندیشه ها را شکل می دهند و پرستاران سلامت و بهداشت جامعه را تضمین می کنند اما پرستاری از حرفه هایی است که در جامعه ما مغفول مانده و حتی مورد ظلم واقع شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل بیماری ماه ها در بیمارستان بستری بوده ام و نقش پرستار خوب را درک کرده ام. یک پرستار خوش اخلاق، دلسوز و معین مانند خواهر یا برادر انسان است که هیچ کس نمی تواند نقش مؤثر او را نادیده بگیرد.

وی با اشاره به انکارناپذیر بودن نقش پرستاران در بازیابی سلامت بیماران، افزود: برای اینکه پرستار بتواند به درستی نقش خود را ایفا کند نیازمند دریافت خدمات و توجه است و نباید صرفاً ماشینی و اداری به پرستاری نگاه شود بلکه باید به عنوان مشاغل خاص محسوب شود.

نوباوه افزود: پرستاران به دلیل تماس مداوم با بیماران دچار تألمات روحی و روانی می شوند و اگر قرار باشد مشکلات معیشتی و ازدیاد ساعت کار هم داشته باشند در خدمت رسانی به بیماران خدشه وارد می شود.

وی تأکید کرد: خدمت به بخش پرستاری خدمت به جامعه است و اگر ما به ارتقای پرستاری موفق شدیم در واقع کل جامعه را ارتقاء بخشیده ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از مردم نسبت به کمبود دریافت خدمات بهداشتی - درمانی معترض هستند که به طور یقین این مشکل به مسائل حاشیه ای کادر درمانی اعم از حقوق و مزایا، ساعت کار و  وضعیت معیشتی آنان باز می گردد.

نوباوه گفت: دولت نیز با دیدگاه رفع مسائل پرستاری بحث استخدام 23 هزار پرستار را مطرح کرد را با نگاه عاقلانه و راهبردی مطرح کرد اما در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: دولت در مورد ایثارگران و جانبازان نیز لایحه ای را به مجلس تقدیم کرد اما اعتبارات آن تأمین نشده و مغفول مانده است.

نوباوه اضافه کرد: تصور می کنم با توجه به دیدگاه مثبت جامعه دولت و مجلس نسبت به حرفه پرستاری و با وجود اینکه هنگام تصویب لایحه ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت تقریباً تمام نمایندگان موافق بودند به طور یقین این قانون تصویب و اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه باید به پرستاران به عنوان افراد شاخص جامعه نگریسته شود، افزود: از سوی دیگر پرستاران باید خود را مادران و خواهران روحانی قلمداد کنند. زیرا بیمار بدون کمک پرستار درمانده است و کاری از او بر نمی آید. بنابراین پرستار باید نیازهای روحی روانی او را مرتفع کند و پرستاران ما باید این نقش را برای خود قائل شوند.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کشورهای غربی این رشد و پیشرفت را در بخش پرستاری شاهد بوده ام و از نزدیک نقش واقعی پرستار را درک کرده ام. پرستار علاوه بر کمک برای رفع دردهای جسمی مانند یک روانشناس حاذق در کنار مردم است و  ناراحتی های روحی و روانی آنان را نیز برطرف می کند.

وی با بیان اینکه پرستاران باید شغل خود را مقدس و محترم بشمارند، افزود: برقراری رابطه روحی پرستار و بیمار به احترام مضاعف و متقابل مردم و پرستاران منجر می شود و توجه به زمینه های فرهنگی حرفه پرستاری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha