چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 209473

9 استان ایلام، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان طی ۴۸ ساعت گذشته، متأثر از سیل و آبگرفتگی شد.

ریزگردهای مشکل‌ساز در سیستان و بلوچستان و کرمان

سلامت نیوز: 9 استان ایلام، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان طی ۴۸ ساعت گذشته، متأثر از سیل و آبگرفتگی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، وقوع طوفان شن و هجوم ریزگردها دیروز مشکلاتی را برای مردم استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، بخصوص برای مردم شهرستان‌های فهرج و ریگان در شرق استان کرمان به وجود آورد. به طوری که این طوفان شن و تند باد باعث تعطیلی مدارس ریگان و فهرج و بسته شدن جاده‌های کرمان - زاهدان، زاهدان - بم و فهرج - زاهدان در روز گذشته شد. همچنین بسیاری از مردم این مناطق نیز به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز بهداشتی مراجعه کردند. «امید سلاجقه»، رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به وقوع طوفان شن در برخی شهرستان‌های شرق استان، خاطرنشان کرد: مدارس در شهرستان‌های ریگان و فهرج به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان تعطیل شد. در همین حال، سرهنگ «علی رضایی»، جانشین رئیس پلیس راه استان کرمان نیز از مسدود شدن جاده فهرج - زاهدان به دلیل وقوع طوفان شن در روز گذشته خبر داد و گفت: این جاده با بهتر شدن شرایط جوی اواخر دیروز بازگشایی شد. وی به کاهش میدان دید در جاده فهرج - ایرانشهر اشاره کرد و افزود: توصیه می‌شود تا بهبود شرایط از انجام سفرهای غیرضروری از طریق این مسیر خودداری کنند. با توجه به شرایط موجود به پلیس راه بم هشدار داده شده از حرکت وسایل نقلیه به سمت زاهدان جلوگیری شود. از طرفی، وقوع سیل و آبگرفتگی در ۹ استان طی ۴۸ ساعت گذشته، مشکلاتی را برای خودروهای عبوری و مسافران نوروزی به وجود آورد. «مرتضی سلیمی» رئیس سازمان امداد و نجات در این باره با اشاره به اینکه بیش از ۶۵ خودرو در این مدت از مسیر سیلاب رهاسازی شده، اظهارداشت: 9 استان ایلام، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان متأثر از سیل و آبگرفتگی شده است. وی با اشاره به امداد‌رسانی به حادثه دیدگان، گفت: 25 تیم ویژه در این استان‌ها مشغول امدادرسانی به حادثه دیدگان هستند.


ساحل‌نشینان سیستان و بلوچستان به دریا نروند
همچنین براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی، دریای عمان از امروز چهارشنبه تا روز جمعه با افزایش سرعت بادهای غربی- شمال غربی (حدود60 تا 70 کیلومتربرساعت)، متلاطم وطوفانی خواهد بود. «علی ملاشاهی»، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شرایط برای رفتن به دریا در این مدت به هیچ عنوان مساعد نیست و ارتفاع موج در برخی نواحی به بیش از 3 متر نیز خواهد رسید و لازم است، از فعالیت قایق‌های صیادی و شناورهای سبک جلوگیری به عمل آید و عملیات دریایی با احتیاط صورت گیرد.از طرفی، تا پنجشنبه در شمال استان (زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز)، نوارغربی(از شوره گز تا زرآباد)، مرز شرقی(میرجاوه تا گواتر) و نواحی جنوبی‌تر و سواحل استان، باد شدید (حدود 70 تا80کیلومتربرساعت) موجب گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. ملاشاهی گفت: شدت وزش باد امروز پیش‌بینی می‌شود و اختلال تردد در جاده‌های زابل- نهبندان، زاهدان- بم، ایرانشهر- بم، ایرانشهر- گلمورتی- رودبار و چابهار - جاسک محتمل است. طی این مدت دمای هوا حدود 10 تا 15 درجه به طور موقت کاهش می‌یابد و از جمعه افزایش دما در استان دور از انتظار نیست.


بارش‌ها تا آخر هفته ادامه دارد
بر اساس این گزارش، تا پایان هفته روند کاهش دما در شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت و بارش‌ها در مناطق کوهستانی و سردسیر شمال شرق و ارتفاعات البرز به صورت برف پیش‌بینی می‌شود. «احد وظیفه»، مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این باره اظهار داشت: امروز(چهارشنبه) در برخی نقاط نوار شرقی و جنوب کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان گاهی با باد و گرد و خاک همراه خواهد بود.
همچنین امروز بر شدت وزش باد و گرد و خاک در جنوب شرقی و برخی مناطق شرق کشور افزوده شده، موجب کاهش دید افقی و کیفیت هوا در این مناطق می‌شود. از طرفی، روز پنجشنبه در غالب مناطق کشور روند افزایش دما پیش‌بینی می‌شود که افزایش دما در سواحل دریای خزر قابل توجه بوده و در برخی مناطق سواحل غربی خزر و اردبیل با وزش باد جنوبی همراه خواهد بود.
همچنین از اواخر وقت پنجشنبه با ورود یک سامانه بارشی در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور افزایش ابر و بارش شروع می‌شود. روز جمعه نیز گسترش بارش‌ها دامنه‌های جنوبی البرز را فرا می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha