رییس كل سازمان نظام پزشكی در جلسه شورای هماهنگی نظام پزشكی استان خوزستان، از تشكیل كمیته‌ای در این سازمان برای بررسی وضعیت معیشتی پزشكان عمومی كشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، روز پنج شنبه 13 آبانماه جلسه شورای هماهنگی نظام پزشكی استان خوزستان با حضور دكتر صدر، رییس‌كل، دكتر خردمند معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشكی كشور و رؤسای اعضای سازمان‌های نظام پزشكی شهرستان‌های استان خوزستان برگزار شد.
در این جلسه برخی مباحث و مشكلات عموم جامعه پزشكی و همچنین مسایل مرتبط با حوزه سلامت و جامعه پزشكی خاص استان خوزستان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
برخی از رؤسای نظام پزشكی شهرستان‌های استان خوزستان، با اشاره به اجرای پایلوت طرح پزشك خانواده در این استان، از عدم مشورت كارشناسی با مسؤولان و صاحب‌نظران حوزه سلامت این استان در این باره انتقاد و اظهار كردند: در حالی كه استان خوزستان در بسیاری از ابتدایی‌ترین مسایل بهداشتی و درمانی مشكل دارد، اجرای طرح پزشك خانواده راه حل كارشناسی و منطقی این نیازها نیست. ضمن اینكه اجرای این طرح پزشكان شاغل در شبكه بهداشت و درمان را كه حقوق كمی دارند از جایگاه شغلی خود به طرح پزشك خانواده می‌كشاند و كم‌كم جای خالی نیروهای با تجربه و ماهر در مراكز درمانی دولتی احساس می‌شود.
این افراد اضافه كردند كه با اجرای طرح پزشك خانواده، مشكلاتی در جذب متخصصان در شبكه بهداشت و درمان استان ایجاد شده چرا كه متخصصان نگران كاهش تعداد مراجعه بیماران، به علت اجرا شدن طرح پزشك خانواده در این استان هستند.
دكتر صدر، رییس‌كل سازمان نظام پزشكی در پاسخ به مسایل مطرح شده درباره طرح پزشك خانواده گفت: قراردادهای این طرح با پزشكان و امنیت شغلی آنان و همچنین نحوه و محل تأمین اعتبار طرح پزشك خانواده دچار اشكال است كه سازمان نظام پزشكی اعتراضات و نقدهای زیادی را در این باره به مقامات مسؤول اعلام كرده است.
وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف اجرای طرح پزشك خانواده، حل مشكل اشتغال پزشكان عمومی بوده، اظهار كردند: این طرح در اشتغال‌زایی موفق نبوده است چرا كه برای اشتغال 6 هزار پزشك بیكار طراحی شده نه اینكه پزشكان شبكه بهداشت و درمان از محل خدمت خود به این طرح منتقل شوند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد با توجه به اینكه اجرای طرح پزشك خانواده آزمایشی است، سازمان نظام پزشكی با بررسی دقیق كاركرد این طرح در مرحله پایلوت، انتقادات و پیشنهادات كارشناسی خود را در این باره به نهادهای مسؤول ارایه خواهد كرد.
در بخش دیگری از جلسه شورای هماهنگی نظام پزشكی استان خوزستان، حاضران نسبت به افول توجه دانشجویان و پزشكان تازه فارغ‌التحصیل شده به اصول اخلاق پزشكی ابراز نگرانی كردند كه دكتر صدر ضمن تأیید این مطلب، در این باره اظهار كرد: عده كمی از اعضای جامعه پزشكی مرتكب خطا و تخلف می‌شوند و در عوض اكثریت فعالان عرصه سلامت آثار منفی آن را به دوش می‌كشند. اگر چه گاهی اوقات در میزان تخلفات جامعه پزشكی بزرگنمایی‌هایی صورت می‌گیرد اما بطور كلی نیازمند گسترش و تعمیق هر چه بیشتر اصول اخلاق حرفه‌ای در جامعه پزشكی هستیم.
در ادامه، عده‌ای از شركت‌كنندگان در جلسه با گلایه از وضعیت نامناسب معیشتی و درآمد ناچیز بسیاری از پزشكان عمومی كشور، خواستار بررسی وضعیت معیشت پزشكان عمومی كشور توسط سازمان نظام پزشكی و ارایه نتایج و راهكارهای مناسب آن به مراجع تصمیم‌گیری شدند كه در این باره رییس‌كل سازمان نظام پزشكی اعلام كرد بزودی كمیته‌ای در این سازمان برای بررسی وضعیت معیشتی پزشكان عمومی تشكیل خواهد شد.
همچنین در این جلسه، دكتر صدر با اشاره به گلایه برخی از حاضران درباره دیركرد پرداخت كارانه پزشكان شاغل در بخش دولتی از سوی وزارت بهداشت، گفت: اعتبارات وزارت بهداشت بسیار كم است و همین موضوع باعث شده كارانه‌ها را دیر پرداخت كنند. پرداخت حقوق كم و دیرهنگام باعث شده كه پزشكان عمومی زیادی ترجیح دهند كه از شبكه بهداشت و درمان خارج و به طرح پزشك خانواده بپیوندند و همین موضوع ممكن است باعث عدم دستیابی طرح پزشك خانواده به اهداف خود از یكسو و اختلال در ارایه خدمات شبكه بهداشت و درمان از سویی دیگر شود.
وی تصریح كرد كه با ادامه این روند باید فكری برای حفظ پزشكان عمومی در شبكه بهداشت و درمان انجام شود كه امیدواریم با پیش‌بینی‌های لازم در برنامه پنجم توسعه این اقدام صورت گیرد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین، با بیان اینكه اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بر روی هزینه‌های درمان مردم تأثیر خواهد داشت اعلام كرد: شورای عالی نظام پزشكی مصوب كرده كه تا پایان سال تعرفه‌های بخش غیردولتی تغییری نكنند و تا پس از اجرای این طرح و بررسی تأثیر آن بر روی هزینه‌ها، تعرفه‌های جدید تعیین و اعلام شود.
وی احداث ساختمان نظام پزشكی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف كشور كه منابع و اعتبارات لازم از دستگاه‌ها و نهادهای محلی جذب كرده باشند را از اولویت‌های سازمان نظام پزشكی عنوان كرد و همینطور از حمایت این سازمان از ایجاد مقاطع تحصیلی PhD برای رشته‌های مختلف علوم پزشكی خبر داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha