بارش‌های اخیر به داد محیط‌زیست رسید و بسیاری از تالاب‌ها آبگیری شد.

سلامت نیوز: بارش‌های اخیر به داد محیط‌زیست رسید و بسیاری از تالاب‌ها آبگیری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، بارش‌های اخیر به داد محیط‌زیست رسید و بسیاری از تالاب‌ها آبگیری شد. این خبر را دكتر مسعود باقرزاده‌كریمی، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق - سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام كرد و گفت كه بر اثر بارش‌های اخیر، حدود 20هزار هكتار از عرصه‌های تالاب جازموریان آبگیری شد.

یك روز پیش از این گفته‌ها، شاهرخ فاتح، رئیس مركز خشكسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی كشور گفت: «به بركت بارش‌های بسیار مناسب بهمن، اسفند و ابتدای فروردین‌ماه جاری، كمبود بارشی مجموعه كشور جبران و هم‌اكنون به حدود طبیعی خود نزدیك شده است.» حالا باقرزاده‌كریمی می‌گوید: علاوه بر آبگیری 20هزار هكتار از عرصه‌های تالابی جازموریان، اراضی اطراف تالاب هم به یمن بارش‌های اخیر، پوشیده از گیاه شده و اكنون 70درصد كانون‌های ریزگردی كه منشا آن همین تالاب بود، مهار شده است.

درعین حال این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به تخریب پوشش گیاهی اطراف تالاب جازموریان بر اثر چرای بی‌رویه دام هشدار می‌دهد و می‌گوید باید مراقب بود پوشش گیاهی ایجاد شده بر اثر چرای مفرط نابود نشود؛ زیرا نابودی پوشش گیاهی باعث بروز پدیده ریزگرد خواهد شد.

تعیین محدوده تالاب جازموریان یكی دیگر از پیامدهای مبارك بارش‌های اخیر بوده است. به گفته باقرزاده‌كریمی تا پیش از این بارش‌ها محدوده تالاب جازموریان نامشخص بود اما بارندگی اخیر محدوده واقعی تالاب را مشخص كرد و در نتیجه اكنون می‌توان براساس این محدوده، میزان حقابه جازموریان را تعیین كرد.

    تالاب‌های خوزستان هم آبدار شدند

باقرزاده‌كریمی با اعلام اینكه تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس ازجمله بختگان و پریشان هم از باران‌های اخیر بهره‌مند شدند و اكنون وضعیت مناسبی دارند، خاطرنشان كرد: در خوزستان هم باران‌ها شرایط خوبی را برای تالاب‌های خشك شده رقم زدند. حالا آنطور كه این مسئول می‌گوید 70درصد تالاب هورالعظیم هم آبگیری شده است؛ تالابی كه سهم عمده‌ای در بروز ریزگردهای داخلی خوزستان داشت. تالاب شادگان هم با آبی كه از سمت مارون وارد این تالاب می‌شود، روزهای خوشی را تجربه می‌كند. باوجود این، سازمان حفاظت محیط‌زیست با جدیت پیگیر ورود حقابه این تالاب از كارون است تا آب شیرین مورد نیاز شادگان تأمین شود. تالاب بین‌المللی هامون در سیستان هم به مدد آبی كه از سوی افغانستان به این تالاب وارد می‌شود، وضعیت خوبی دارد. باقرزاده‌كریمی با اعلام اینكه حدود 60هزار هكتار از عرصه‌های تالابی هامون آبگیری شده كه رقم قابل‌توجهی است، اظهار امیدواری كرد كه این روند تداوم داشته باشد؛ به‌ویژه آنكه منطقه هندوكش بسیار برفی است و در نتیجه افغان‌ها برای رهاسازی آب به سمت هامون مشكل ندارند.

معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق - سازمان حفاظت محیط‌زیست اما وضعیت تالاب گاوخونی در استان اصفهان را نامطلوب توصیف كرد و گفت: این تالاب به‌دلیل كمبود بارش‌ وضعیت بسیار ناگواری دارد و انتظار می‌رود با رها‌سازی‌ آب در زاینده‌رود، این تالاب از آب رها‌سازی‌ شده بهره‌مند شود.

علاوه بر گاوخونی، تالاب‌هایی كه در نیمه شمالی كویر ایران واقع شده‌اند نیز به‌دلیل كاهش بارندگی وضعیت نامساعدی دارند. به‌گفته باقرزاده كریمی تالاب حوض سلطان و دریاچه نمك قم ازجمله این تالاب‌ها هستند؛ تالاب‌هایی كه مدت‌هاست به كانون ریزگرد تبدیل شده‌اند و بنا بر اعلام مسئولان، ریزگردهای ناشی از این كانون‌ها، ساكنان قم، استان مركزی و تهران را تهدید می‌كند.

    تأكید بر اجرای راهكارهای مصوب احیای دریاچه ارومیه

ارومیه چه وضعیتی دارد؟ باقرزاده‌كریمی در پاسخ به این پرسش با اعلام اینكه دریاچه ارومیه پسروی نداشته است، گفت: از آنجایی كه بارش‌ها در حوضه ارومیه بیشتر به‌صورت برف بوده، پیش‌بینی می‌شود از نیمه اردیبهشت به بعد با ذوب شدن برف‌ها، آب نسبتا قابل توجهی وارد دریاچه ارومیه شود اما این مسئله نباید مانع از تعلل در اجرای راهكارهای مصوب برای احیای دریاچه شود بلكه باید كاهش سهم آب كشاورزی از آب‌های حوضه آبریز دریاچه با قوت و شدت دنبال شده و سایر راهكارها هم اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha