اینکه پزشکان بتوانند علاوه بر حضور در بیمارستان‎های دولتی و غیردولتی، مطب هم داشته باشند یا نه، ساعتی از وقت بررسی لایحه برنامه پنجم را به خود اختصاص داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، در تبصره 2 ماده 36 این لایحه آمده بود: پزشکانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی درمانی دولتی و عمومی و غیردولتی هستند، مجاز به فعالیت پزشکی، در مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستان‎های خصوصی و خیریه نیستند.

این بند با اخطار قانون اساسی جمشید انصاری نماینده زنجان مواجه شد که می‎گفت چرا باید پزشکان را از حضور در مطب‎های خصوصی منع کرد و اجازه نداد که آنها در خارج از زمان حضورشان در بیمارستان‌ها، فعالیت درمانی داشته باشند؟

به گفته وی این حکم برنامه، نظام درمانی جا افتاده درمانی کشور را به هم می‌ریزد و حقوق پزشکان برای در اختیار داشتن شغل مورد نظرشان را نقض می‌کند.

در حالی که رئیس مجلس تصور می‎کرد، این بند به معنی عدم تخصیص مطب خصوصی برای پزشکان نیست، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق توضیح داد که اتفاقاً چنین ممنوعیتی را هم شامل می‎شود.

البته این ممنوعیت دو شغله بودن با موافقت دو چهره پزشک در مجلس مواجه شد. مسعود پزشکیان و قاضی‎زاده دو عضو کمیسیون بهداشت و درمان بودند که موافق منع دو شغله بودن پزشکان بیمارستان‎های دولتی بودند.

پزشکیان بر این باور بود که اگر قرار باشد به پزشک اجازه دهیم چندجا کار کند، معنی‎اش این است که بعد از انجام یک عمل، دیگر دکتر بیمارستان نباشد و به مشکلات بعد از عمل بیمار توجهی نکند. این در حالی است که دکتر باید 24 ساعته پاسخگوی مریض باشد و نمی‎تواند بگوید که قراردادش با مریض، در چهار ساعت انجام عمل بوده است.

علی لاریجانی با تأیید سخنان وی گفت: تکلیف روشن است و پزشکان یا باید بروند بیمارستان‎های دولتی و یا باید بروند در بیمارستان‎های خصوصی کار کنند.

انصاری هم به رئیس مجلس گفت: اگر به عنوان شرط استخدام این مسئله را مطرح می‎کنید، باید از این پس لازم الاجرا باشد و شامل حال پزشکان کنونی بیمارستان‎ها نشود. اما لاریجانی این درخواست را هم رد کرد و گفت: نه باید شامل همه پزشکان باشد.

مسعود پزشکیان از سرسخت‎ترین موافقان منع دوشغلگی پزشکان در جریان بررسی لایحه برنامه پنجم بود که در واکنش به نمایندگان مخالف این بند از لایحه مذکور گفت: درست است که علیه خودمان(جامعه پزشکی) حرف می‏زنم، اما این به نفع مردم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، وزیر اسبق بهداشت، با بیان اینکه دو شغلگی پزشکان مانع از آن می‎شود که آنها به وضعیت بیمارانشان رسیدگی کامل کنند، ادامه داد: مردم بدبخت چه گناهی کرده‎اند که خودشان را دست این پزشکان داده‏اند؟ چرا مردم باید مدام دنبال این پزشکان بیمارستان‎های دولتی در مطب‌های خصوصی‎شان بگردند و مبالغ بیشتری را برای یک عمل جراحی پرداخت کنند؟

وی افزود: بیایید یک بار این بلوشو را جمع کرده و مشکل بهداشت و درمان کشور را حل کنیم. که در نهایت منجر به تصویب این قانون شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha