یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 20963

مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در جوامع انسانی، باعث آلوده شدن آب‌ها با هورمون استروژن شده است. این آلودگی باعث انواع و اقسام اختلالات جنسی در انواع موجودات شده که شاید غذای خرگوش نجاتشان بدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر انلاین  هر بار در خبرها، ردپای تازه‌ای از تاثیر انسان بر محیط زیست پیدا می‌شود. گاهی این تاثیر تحت عنوان فاجعه و مانند آن بیان می‌شود و گاهی هم زمانی به اصطلاح لو می‌رود، که بالاخره چاره‌ای دست کم احتمالی برای آن پیدا شده باشد.

برای مثال، استروژن یکی از هورمون‌های بدن و در واقع هورمون جنسی زنانه است. این هورمون در تنظیم دوره‌های عادت ماهانه در بدن زن نقش دارد و در بسیاری از قرص‌های پیشگیری از بارداری که این روزها به وفور در جوامع انسانی مصرف می‌شود، موجود است. به نظر می‌رسد که این هورمون به نحوی وارد ذخایر آبی زمین می‌شود و آب‌ها آلوده به این هورمون شده‌اند.

شاید استروژن برای تنظیم بارداری در انسان‌ها مفید باشد، اما چرخه تولیدمثل بسیاری دیگر از موجوداتی را که از این ذخایر آبی استفاده می‌کنند برهم می‌زند، ‌مثل ماهی‌ها، خزنده‌ها، پرنده‌ها و سایر موجودات زنده‌ای که در حیات وحش پیرامون منابع آبی زندگی می‌کنند. موجودی را سراغ دارید که به آب نیاز نداشته باشد؟

به گزارش دیسکاوری،‌ به نظر می‌رسد بالا رفتن شیوع بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات در موجودات زنده،‌ ناشی از همین آلودگی آب با استروژن باشد. اختلالاتی مثل ظهور اندام‌های جنسی مذکر و مونث با هم در بدن یک موجود، مادینگی نرها، بدشکلی اندام‌های تولیدمثل،‌ بر هم خوردن نسبت نرها و ماده‌ها در جمعیت حیوانات، کاهش باروری و غیره.

حالا محققین فکر می‌کنند که چاره‌ای برای این مشکل پیدا کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که غذای خرگوش می‌تواند تا 80 درصد استروژن موجود در آب آلوده را جذب کند. احتمالا این خبر خوبی برای قورباغه‌های هرمافرودیت و مارمولک‌های دچار به مشکلات جفت‌گیری خواهد بود.

این محققین در بررسی‌های خود نشان داده‌اند که غذای خرگوش در مقایسه با رس، نشاسته و  کازئین (پروتئینی که در شیر و پنیر یافت می‌شود) یا تریپتون (یک اسید آمینه) ظرف 72 ساعت، میزان استروژن بسیار بیشتری را جذب می‌نماید. از آن‌جا که غذای خرگوش‌ها تنها از تکه‌های گیاهی درست شده است، این محققین امیدوارند که بتوانند از سایر مواد گیاهی هم با اثر مشابه در این زمینه استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha