یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 20965

بیماری پوكی استخوان كه طی آن استخوان‌ها نرم‌تر شده و به سادگی ترك می‌خورند، یك عارضه مختص دوران سالمندی نیست، بلكه عادات تغذیه‌ای نامناسب موجب شده كه جمعیت جوانان نیز بیش از گذشته با این بیماری دست به گریبان هستند و این روند رو به افزایش است.

بهترین خوردنی‌ها برای استحكام استخوان‌ها
سلامت نیوز: مهم نیست جوان هستید یا پیر، چون به توصیه متخصصان در هر گروه سنی كه باشید حتما باید از استخوان‌های خود مراقبت كنید.

به گزارش ایسنا، در حالی كه اكثر ما فكر می‌كنیم استخوان‌ها قوی‌ترین و سخت‌ترین بافت بدن مان هستند، اما باید این واقعیت را دانست كه به مرور زمان استخوان‌ها هم كیفیت خود را از دست می‌دهند و از استحكامشان كاسته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد: بیماری پوكی استخوان كه طی آن استخوان‌ها نرم‌تر شده و به سادگی ترك می‌خورند، یك عارضه مختص دوران سالمندی نیست، بلكه عادات تغذیه‌ای نامناسب موجب شده كه جمعیت جوانان نیز بیش از گذشته با این بیماری دست به گریبان هستند و این روند رو به افزایش است.

در این مقاله كه در سایت تخصصی دنیس داوسان منتشر شده به چند خوردنی اشاره شده كه می‌توان با مصرف آن‌ها استخوان‌ها را تقویت كرده و دست كم پوكی استخوان را به تعویق انداخت.

اولین و مهمترین ماده خوراكی محكم كننده استخوان‌ها، «شیر» است. به همین خاطر است كه مادرتان دائم توصیه می‌كند روزانه یك لیوان شیر بنوشید. شیر منبع حیاتی از كلسیم و همچنین ویتامین D است.

متخصصان تغذیه می‌گویند: هر چند سایر فرآورده‌های لبنی مانند پنیر و بستنی هم گزینه‌های خوبی هستند، اما با وجود دارا بودن كلسیم اغلب آن‌ها فاقد ویتامین D هستند. به علاوه اگر لبنیات كم چرب را انتخاب كنید، از تمام مزایای تغذیه‌ای آن‌ها بهره‌مند خواهید شد.

مورد بعدی دانه‌ها و مغز خشكبار هستند، هیچ وقت خاصیت مغز خشكبار را دست كم نگیرید. دانه‌هایی مثل تخمه كدو حلوایی سرشار از منیزیم است كه به متابولیسم كلسیم كمك می‌كند.

سایر مغزها نیز مثل بادام و پسته باید مصرف شوند. خوردنی بعدی كه بسیار توصیه می‌شود مغز «گردو» است كه به دلیل اهمیت آن جداگانه مطرح شده است. مغز گردو سرشار از اسید چرب امگا ـ سه است كه مزایای فراوانی دارد. همچنین حاوی اسید «آلفا لینولیئك» است كه استخوان‌ها را تقویت می‌كند.

مورد آخر و البته حائز اهمیت «هویج» است. هویج سرشار از «آلفا كاروتن»، «بتا كاروتن» و «بتا كریپتوكسانتین» است كه به صورت خام و در سالاد باید از آن‌ها مصرف كنید، چون در تقویت استخوان‌ها موثر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha