مطالعات جدید نشان می‌دهد پسران با قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها بیشتر احتمال دارد که دچار بلوغ زودرس و مشکلات ناشی از آن شوند.

خطر بلوغ زودرس پسرانی که در معرض آفت‌کش‌ها قرار دارند

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می‌دهد پسران با قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها بیشتر احتمال دارد که دچار بلوغ زودرس و مشکلات ناشی از آن شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، دانشمندان در تحقیقات خود اخیر اعلام کرده‌اند که قرار گرفتن کودکان مذکر در معرض آفت‌کش‌ها، آنها را دچار بلوغ زودرس می‌کند. این محققان معتقدند پسرها با ۱۰ درصد افزایش مواد شیمیایی در بدن خود، ۱۱۰ درصد بیشتر در مرحله بلوغ زودرس قرار می‌گیرند.

به گزارش دیلی‌میل، آفت‌کش‌ها میزان هورمون‌های تولید تستوسترون را افزایش می‌دهند. مطالعات پیشین نیز حاکی از آن بود که بلوغ زودرس خطر ابتلا به بیماری‌ها را در بزرگسالی (مانند سرطان بیضه در مردان و سرطان پستان در زنان) افزایش می‌دهد. بلوغ زودرس همچنین مانع از رشد کودک شده و مشکلات رفتاری ایجاد می‌کند.

اکنون محققان دانشگاه «ژیانگ» چین، گروهی از آفت‌کش‌های موسوم به «پیرتروید»ها را مورد مطالعه قرار داده‌اند که در بیش از ۳۰ درصد آفت‌کش‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیرترویدها در داخل یا خارج منزل برای از بین بردن پشه‌ها و سایر حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرند و روی محصولات کشاورزی اسپری می‌شود. انسان‌ها از طریق تماس با موادغذایی و مصرف این قبیل آفت‌کش‌ها در داخل منزل در معرض این آفت‌کش‌ها قرار می‌گیرند.

باقی‌مانده‌های آفت‌کش‌ها اغلب در سبزیجات، شیر و غذای کودکان یافت می‌شود. دانشمندان این مواد را در ادرار انسان نیز پیدا کردند که به آن «متابولیت» یا «اسید تری- فنوکسی‌بنزونیک» می‌گویند. این ماده شیمیایی ایجادکننده اختلال در غدد درون‌ریز است و با هورمون‌های بدن تداخل ایجاد می‌کند.

محققان با مطالعه درباره اثر آفت‌کش‌ها روی بیش از ۴۶۰ پسر چینی بین ۹ تا ۱۶ سال دریافتند که افزایش ۱۰ درصدی این ماده شیمیایی با بالا رفتن ۴ درصدی میزان هورمون‌های LH و هورمون‌های FSH ارتباط دارد.

هر دوی این هورمون‌ها باعث بالا رفتن میزان تولید تستوسترون در مردان می‌شود. بالا رفتن مقدار هورمون «اسید تری- فنوکسی‌بنزونیک» در ادرار بین ۷۳ تا ۱۱۰ درصد باعث افزایش رشد اندام‌های تناسلی می‌شود.

به طور متوسط، پسرها بین ۹ تا ۱۴ سالگی به بلوغ می‌رسند اما برخی عوامل از قبیل اثر سموم محیطی سبب بلوغ زودرس در پسران و دختران می‌شود. بر اساس تحقیقات کنونی، «پیرتروید»ها جدیدترین عامل محیطی بلوغ زودرس در پسران به شمار می‌روند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha