یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 209731

بحران مدیریت پسماند در گیلان به‌ نقطه‌ای رسیده است كه مسئولان دست به‌دامن هر پروژه‌ای برای حل آن می‌شوند. ب

احداث کارخانه‌کمپوست در منطقه حفاظت شده لیسار

سلامت نیوز: بحران مدیریت پسماند در گیلان به‌ نقطه‌ای رسیده است كه مسئولان دست به‌دامن هر پروژه‌ای برای حل آن می‌شوند. برای آن‌ها دیگر تفاوتی ندارد كه این پروژه خود یك طرح ضدمحیط‌زیستی است؛ تنها مساله مهم، حل آن با هر شرط و هر شکلی است.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: در آخرین شاهكار مسئولان استان گیلان بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار به شهرداری تالش برای احداث كارخانه كمپوست واگذار شده است. در این میان موافقت اداره كل محیط زیست استان گیلان موجب شوك همه فعالان محیط زیست كشور شده است. موافقت اداره محیط زیست گیلان با یك طرح زیست محیطی موجب شده است كه فعالان محیط زیست گیلان، فریاد دادخواهی و اعتراض خود را در قالب نامه‌ای به معصومه ابتكار رسانده‌اند.

داستان واگذاری

رامین محمدیان، دبیر پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان درباره واگذاری غیرقانونی بخشی از منطقه حفاظت شده لیسار به «قانون» می‌گوید:«3هكتار از منطقه حفاظت شده لیسار در روستای قمبرمحله، در قالب طرح احداث كارخانه كمپوست به شهرداری تالش واگذار شده است. این اتفاق، سال 82 در زمان مدیریت خانم ابتكار در سازمان حفاظت از محیط‌زیست رخ داده است. در آن زمان ابوالفضل تهرانی، مدیركل وقت نظارت و بازرسی سازمان محیط زیست براساس یك نامه این اراضی را به شهرداری تالش واگذار می‌كند. بندهای قید شده در این نامه گواه روشنی بر غیركارشناسی و غیرقانونی بودن این اقدام است. در بند 2 این نامه آمده است: اراضی مذكور به‌صورت موقت و صرفا برای اجرای طرح كارخانه كمپوست در یك مدت زمان محدود واگذار شده است. حال پرسش این است چگونه می‌شود یك كارخانه كمپوست به‌صورت موقت احداث كرد. كمپوست یك كارخانه دایمی است و هنگامی‌كه احداث می‌شود ، دیگر موقت نیست؛ حتی اگر جابه‌جا نیز شود، اتلاف بیت‌المال است. همچنین در بند چهارم این نامه قید شده است كه پس از انقضای زمان واگذاری موقت، باید نسبت به تخلیه منطقه و انتقال كارخانه به مكان جدید اقدام شود و سیمای محل به حالت طبیعی و اولیه خود بازگردد».

نامه‌ غیركارشناسی و غیرقانونی محیط‌زیست

محمدیان افزود:« تمامی بندهای این نامه، نشان‌دهنده غیرتخصی بودن آن است و این بنده‌ها یك بازی با واژگان برای كم كردن فشارهای فعالان محیط‌زیست بوده است؛ چراكه هر مسئولی به‌خوبی می‌داند كه نمی‌توان یك كارخانه كمپوست را انتقال داد. در زمان واگذاری اراضی منطقه حفاظت شده لیسار به شهرداری تالش،اعتباری به این پروژه اختصاص داده شد. از سال 82 تاكنون این كارخانه به‌صورت یك اسكلت نیمه‌كاره باقی مانده است. قبل از اجرای این طرح در آن بخش از لیسار یك جنگل انبوهی وجود داشت كه درحال حاضر دیگر خبری از آن جنگل انبوه نیست و به‌خاطر كارخانه كمپوست تخریب شده است».

تكرار یك اشتباه

محمدیان با اشاره به قانون واگذاری اراضی مناطق چهارگانه حفاظت شده، عنوان می‌كند:« براساس قانون، واگذاری اراضی در منطقه حفاظت شده برعهده شورای‌عالی حفاظت محیط زیست است. در این شورا رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و چند وزارت‌خانه دیگر عضو هستند. در سال 82 یك اشتباه فاحش رخ داد و این اراضی واگذار شد.حال مساله این است چرا دوباره سازمان محیط زیست در سال 95 مرتكب این خطا شده است و مجددا نامه واگذاری اراضی منطقه حفاظت شده به شهرداری تالش را تایید كرده است. مدیركل محیط زیست استان گیلان برای صدور این مجوز به نامه‌ غیركارشناسی و غیرقانونی سال 82 مدیركل وقت نظارت و بازرسی سازمان محیط زیست استناد كرده است.

این مشكلی است كه اداره كل محیط زیست استان گیلان به آن هیچ توجه‌ای نكرده است. این مساله موجب شده است كه در سفر نوروزی رییس جمهور به استان گیلان این موضوع از سوی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان به خانم ابتكار انتقال داده شود. متاسفانه مدیركل حفاظت محیط‌ زیست گیلان در جواب نامه پویش به خانم ابتكار گفته‌ است كه این پویش ناآگاه، غیركارشناس و ضد دولت است. این درحالی است كه تمامی مستندات این پرونده همراه با نامه پویش پیوست شده است. این‌گونه اظهارنظرهای غیرمسئولانه، موجب زیر سوال‌رفتن شعارهای محیط زیستی دولت روحانی می‌شود». او درباره اعتبار اختصاص داده شده از سوی استانداری به شهرداری تالش برای اجرای كارخانه كمپوست، می‌گوید:«استانداری گیلان در كارگروه مدیریت پسماند برای حل معضل زباله تالش، اعتباری درحدود یك میلیارد و دویست میلیون تومان برای احداث كارخانه كمپوست اختصاص داده است. شنیده‌ها حاكی از آن است كه برای این اعتبار یك مدت زمان محدود درنظر گرفته شده است. شهرداری تالش نیز برای جلوگیری از بازگشت این اعتبار رایزنی‌هایی با اداره كل محیط زیست گیلان انجام می‌دهد كه در نهایت منجر به موافقت سازمان محیط زیست با اجرای این طرح در اراضی حفاظت شده منطقه لیسار می‌شود ».

اجازه تمدید مجوز را داده‌ام

همچنین مدیرکل محیط زیست استان گیلان در مصاحبه‌ای با مهر درباره دلیل موافقتش با اجرای این طرح می‌گوید: «من موافقت نکرده‌ام، اجازه تمدید مجوز داده‌ام، چرا که آنجا در گذشته با مجوز حقوقی سازه ایجاد شده است. سالن و سوله‌های بزرگ در مقیاس دو هزار و هفتصد متر ساخته شده است و ساختمان‌ها پیشرفت فیزیکی بالای هفتاد درصد داشته است».

قربانعلی محمدپور تاکید می‌کند: «برای این کار 10هکتار صورتجلسه شده بود که ما تنها سه هکتار آن را تایید کردیم و گفتیم هفت هکتار بقیه را باید احیا کنید و برگردانید. ۲۷۰۰ متر سوله‌سازی کرده‌اید و آن سه هکتاری که سال ۱۳۸۲ به شما مجوز داده‌اند ما تنها برای کار کمپوست به شما مجوز می‌دهیم. ما به راه‌اندازی کارخانه کمپوست مجوز می‌دهیم تا بتوانیم پنج محلی که الان به‌طور غیراصولی از جمله کنار طرح سالم‌سازی دریا زباله دفع می‌شود را جمع‌آوری کنیم و همه اینجا تجمیع شود و این اقدام بعد از اینکه بتواند گزارش ارزیابی را به تایید برساند بلامانع است».

مدیرکل محیط زیست استان گیلان می‌گوید: «بخش مورد نظر عملا در مرز منطقه است. آنجا که زیستگاه حساس پلنگ نیست. ما فقط یک تمدید مجوز انجام داده‌ایم و کاملاهم سختگیرانه نسبت به آن عمل کرده‌ایم و تهیه و ارسال ارزیابی اثرات زیست‌محیطی را هم قید کردیم و گفتیم این تمدید منوط به این کارها صورت می‌گیرد».

محمدپور با بیان اینکه کمپوست در استان‌های شمالی تمهیدات خاص خودش را دارد، می‌گوید: «سال ۱۳۸۲ این بحث‌ها ارزیابی نمی‌خواست اما الان در بحث کمپوست ارزیابی نیاز است. باید در نظر داشته باشیم که کمپوست در کنار زباله‌سوز و ورمی کمپوست ،کمک کننده ما در مدیریت پسماند است. در همین ایامی که گذشت هفت میلیون و سیصد هزار نفر مهمان داشتیم. استانی که در طول سال حدود ۳۵ میلیون نفر مهمان وارد آن می‌شود و یک سوم جمعیت کشور مهمان آن می‌شود، باید تمهیداتی داشته باشد؛ بنابراین راه‌اندازی این کارخانه در راستای برنامه‌های محیط زیستی است. من البته تا زمانی که گزارش دقیق سازمان و بررسی‌های دقیق را نداشته باشیم، مساله زیستگاه حساس را رد نمی‌کنم. این کاری که انجام می‌دهیم کاملا در راستای برنامه‌های محیط زیستی استان است وامیدواریم هیچ مشکلی برای زیستگاه حساس ما در لیسار ایجاد نمی‌کند. با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که آنجا از قبل انجام شده، از نظر سازه و عمرانی بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. این یک تمدید مجوز زیست محیطی است».

اعتراض پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان

در نامه پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان كه خطاب به معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نوشته شده، آمده است: «پیرو نامه مورخ اول دی سال 82 سازمان حفاظت محیط‌زیست (از سوی ابوالفضل تهرانی، مدیرکل نظارت و بازرسی، خطاب به مدیرکل محیط زیست گیلان) با واگذاری موقت سه هکتار از اراضی منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی لیسار جهت احداث کارخانه تولید کمپوست ـ واقع در جوار روستای قنبر محله ـ موافقت شده بود و هر چند برگرداندن سیمای منطقه به حالت اول در دستور کار این نامه بوده اما آگاه‌هستید که واگذاری اراضی مناطق حفاظت‌شده جهت احداث کارخانه غیرقانونی و کاملا غیرفنی بوده است.

پس از گذشت ۱۳ سال از واگذاری و تخصیص اعتبارات، که هیچ‌گونه عملیاتی برای ساخت کارخانه تولید کمپوست صورت نپذیرفت، اخیرا به موجب صورت‌جلسه مورخ دهم بهمن سال 95، مربوط به هفتمین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان گیلان به ریاست حجت شعبانپور، معاون استاندار، که در دفتر امور عمرانی استانداری تشکیل شد، به ضرورت اجرای کارخانه کمپوست یا زباله‌سوز در تالش توسط شهرداری تاکید و دوباره طرحی در این زمینه مصوب شد. بر این اساس، شهرداری تالش طی نامه مورخ چهارم لسفند 95  از ریاست اداره محیط زیست تالش سه هکتار زمین واقع در منطقه حفاظت‌شده یاد شده را درخواست کرد و سه روز بعد قربانعلی محمدپور، مدیرکل محیط زیست گیلان، طی نامه مورخ هفتم ایفند نود و پنج در خصوص اجرای کارخانه کمپوست در جوکندان تالش- واقع در منطقه حفاظت‌شده لیسار - اعلام موافقت کرده و مجوز باطل‌شده (به شماره ۳۱۴۱–۱/۱۴ مورخ 24 مهر سال 82 را تمدید و از نظر اداره کل بلامانع اعلام کرده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha