معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای مرغی در کشور را تشریح کرد.

آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای مرغی در کشور

سلامت نیوز:معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای مرغی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مرتضی اکبر پور (معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور) ، در مورد آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای مرغی در کشور گفت: براساس آماری که سازمان دامپزشکی کشور تهیه و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داده است، شیب شیوع آنفولانزا به طور نامحسوس افزایش داشته به طوری که کانون‌های آلوده نیز با یکی دو درصد افزایش همراه بوده است، ولی وضعیت کاملا تحت کنترل است.

وی افزود: در مجموع کانون‌های آلوده رو به افزایش بودند. ستادهای تشکیل شده در استانها ۲۴ ساعته در حال رصد وضعیت هستند و از مرغداری‌ها راستی آزمایی می‌کنند. این موضوع به دلیل آنکه با منافع مرغداری‌ها عجین است، بحث پیچیده‌ای دارد و المان‌های فراوانی در آن دخیل است و همین موضوع کار را سخت می‌کند.

اکبر پور گفت:  در همه کشور شیوع آنفولانزا مرغی را نداریم، ولی ده استان دچار این معضل‌اند که به ترتیب اصفهان دارای بیشترین کانون بیماری و پس از آن چهارمحال و بختیاری، گیلان، قم، تهران، مرکزی، خراسان رضوی، مازندران،  کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی و قزوین هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با شروع فصل گرم سال کانون‌های بیماری بیشتر می‌شود، گفت: خیر، این ویروس در فصل‌های سرد سال بیشتر احتمال شیوع دارد و در سال‌های گرم کنترل و پیشگیری از آن بیشتر است.

اکبر پور گفت: در حال رصد، کنترل و تجهیز امکانات مورد نیاز آزمایشگاهی به منظور مقابله با این بیماری هستیم. بعضی استان‌ها اعتبار برای مقابله با این بیماری درخواست کردند که در حال تامین اعتباریم. استانداران را برای کمک به این معضل همسو کردیم و ستادهای بحران درباره این موضوع به طور مستمر در این استانها تشکیل می‌شود.

وی با تاکیدبراینکه با کانون‌های بیماری به محض شناسایی برخورد می‌شود، گفت: هدف ستاد حمایت همه جانبه برای ریشه‌کن کردن این بیماری است. در مقایسه با کشورهای دنیا به مرحله بحران نرسیده‌ایم و این ویروس در کشورهای دیگر بیشتر شیوع پیدا کرده است.

اکبرپور خاطرنشان کرد: وضعیت آنفولانزای مرغی در ایران کاملا کنترل شده و در حال مدیریت است و به دلیل آنکه به موقع با آن برخورد شده است، می‌توانیم آن را ریشه‌کن کنیم.

اکبر پور در پایان تاکید کرد: همکاری واحدهای صنعتی و مرغداری‌ها در ریشه‌کن کردن این بیماری بسیار مهم است، از همین رو اصولی که سازمان دامپزشکی اعلام کرده را رعایت کنند و در صورت رعایت شدن این اصول این بیماری خیلی سریعتر ریشه‌کن می‌شود. در حال حاضر در تعدادی از کانون‌های بیماری شرایطی پدید آمده که مرغ قبل از ابتلا به بیماری و تایید سلامتی آن سریعا به بازارهای مصرف برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha