سالهاست که از افسردگی سخن گفته می‌شود. فرقی نمی‌کند در کدام کشور زندگی می‌کنید، ثروتمند هستید یا فقیر در هر حال عده‌ای با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مسئله اینجاست که افسردگی در ایران در حال افزایش است.

انتقاد شدید رییس جمهور از پمپاژ ناامیدی در جامعه

سلامت نیوز:سالهاست که از افسردگی سخن گفته می‌شود. فرقی نمی‌کند در کدام کشور زندگی می‌کنید، ثروتمند هستید یا فقیر در هر حال عده‌ای با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مسئله اینجاست که افسردگی در ایران در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد نوشت: به‌طوری که بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت از هر 4 ایرانی یک نفر دچار بیماری افسردگی است. نبود شادی، عدم رضایتمندی از زندگی، شکاف طبقاتی و... همگی از عوامل ایجادکننده افسردگی در ایران هستند، اما یکی از راه‌های تشدید افسردگی، پمپاژ روحیه ناامیدی در میان آحاد مردم است. متاسفانه با توجه به انتخابات پیش‌رو، جریان‌های سیاسی مخالف دولت با هدف ناکامی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری از هر وسیله‌ای برای ناامیدکردن مردم استفاده می‌کنند. این در حالی که با این رویکرد دانسته یا ندانسته نسبت به تشدید افسردگی در میان مردم دامن می‌زنند. اتفاقی که واکنش حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان را نیز بر انگیخته است.


**چرا برخی با امیدی که در دل مردم ریشه کرده می‌جنگند؟


روزگذشته حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در همایش ملی «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال‌جاری، اظهارکرده بود: «یک رقابت سالم و بزرگ ملی در 29 اردیبهشت‌ماه پیش‌روی ملت ایران قرار دارد که همگان باید در این رقابت به صحنه بیایند. همه چشم‌های دنیا و منطقه به 


29 اردیبهشت ایران دوخته شده است و دنیا و منطقه نقش ایران را به‌خوبی می‌دانند.» وی با تاکید بر اینکه انتخابات خوب موجب افزایش قدرت ایران می‌شود، از همه رقبای انتخاباتی خواست که در جریان رقابت‌های خود از تخریب یکدیگر بپرهیزند. وی در ادامه گفت‌: «مسلمان هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید و پیروان پیامبر اسلام نیز هیچ‌گاه یکدیگر را تخریب نمی‌کنند. در این شرایط چرا برخی با امیدی که در دل مردم ریشه کرده است، می‌جنگند؟ در حالی که خدای متعال فرموده است بندگان من در کلام خود سخن احسن بگویند.» روحانی با طرح این پرسش که چطور می‌شود فردی که خود را ایرانی و مسلمان می‌داند سخن غلط، دروغ و ناروا بر زبان می‌آورد، ادامه داد: «ما در انتخابات پیش‌رو می‌خواهیم حماسه ایجاد کنیم و نمی‌خواهیم دعوا درست کنیم و روبه‌روی هم قرار بگیریم. ما می‌خواهیم رقابتی سالم وجود داشته باشد و هر کسی که می‌خواهد وارد رقابت شود از خود تعریف کند و برنامه‌های خود را اعلام کند. نامزدهای انتخاباتی بدانند که با دروغ، تخریب و تهمت کسی به جایی نمی‌رسد و بر فرض محال نیز چنانچه این اتفاق بیفتد هیچ ارزشی در پی نخواهد داشت.»

**نگاهی به هشدارهای رئیس‌جمهور

اکنون بیشتر از 300 میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و این آمار طی 10 سال اخیر تقریبا 20 درصد افزایش یافته است، از سوی دیگر در ایران آمار کل اختلالات روانپزشکی بر اساس پیمایش ملی سال 90 حدود 23.6 درصد است. آمار افسردگی نیز به‌صورت اختصاصی حدود 12.6 درصد و اختلالات اضطرابی نیز 14.5 درصد است، بنابراین از سخنان رئیس‌جمهور می‌توان دریافت که وی کاملا نسبت به این آمار آگاهی کامل دارد و فارغ از رقابت‌های انتخاباتی معضل افسردگی را مطرح می‌کند و از این بابت نگرانی‌هایی دارد. البته این نخستین باری نبود که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نسبت به اقدام مخالفان دولت در ناامیدکردن جامعه هشدار داده بود. وی در 15 اسفند سال گذشته نیز در مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی گفته بود: «عده‌ای هستند که می‌خواهند همواره مردم را به هر بهانه‌ای نسبت به آینده ناامید کنند، ایجاد ناامیدی، ضربه به منفعت ملی و مایوس‌کردن جامعه از حرکت است. چرا همیشه بعضی‌ها نیمه خالی لیوان را می‌بینند و هیچ موقع نیمه پر را متذکر نمی‌شوند.» به هر حال مسئله افسردگی و نا امیدکردن مردم به هر طریقی چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت، بنابراین ضرورت دارد در زمینه سلامت روان رویکرد مناسبی با توجه به شرایط کشور طراحی و اجرا شود تا بیش از این شاهد افزایش آمار افسردگی در جامعه نباشیم.

**نگاه جامعه شناس
یک جامعه شناس در خصوص پمپاژ ناامیدی در جامعه می‌گوید: محافظه کاران و کسانی که دچار دگماتیسم عقلی و عقیدتی هستند چشم‌هایشان را به روی جامعه بسته‌اند و نمی‌بینند که چه تغییراتی در این 4 سال ریاست حسن روحانی در جامعه چه از لحاظ آرامش روحی و روانی مردم و چه از لحاظ تعاملات بین المللی ایجاد شده است. در واقع آنها با بدگویی و دروغ فکر می‌کنند که می‌توانند مردم را فریب دهند و روی کار بیایند.


امان الله قرائی مقدم اظهار کرد: این در حالی است که این بدگویی‌ها ، دروغ‌ها و پمپاژ ناامیدی در جامعه چیزی جز افزایش یاس و افسردگی نخواهد داشت. از سوی دیگر مردم آگاه‌تر و اندیشمندتر از آن هستند که بخواهند فریب بدگویی‌ها و وعده‌های پوچ عده‌ای را بخورند، چرا که به غیر از رسانه و روزنامه‌ها، فضای مجازی دیوارها را فروریخته و دیگر نمی‌توانند چیزی را وارونه جلوه دهند. وی در خصوص تاثیر ناامید کردن مردم به هر طریقی گفت: اقتضای طبیعت جریان‌های سیاسی مخالف دولت این است که از هر روشی با هدف ناکامی دولت روحانی، ناامیدی را در جامعه ایجاد کنند، چرا که به خوبی می‌دانند که دیگر در بین مردم از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیستند. این در حالی است که این اقدام آنها موجب افزایش یاس و ناامیدی در جامعه می‌شود به خصوص بدبینی نسبت به حکومت ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha