متخصصان می گویند: داروهای ترك اعتیاد كه در شماری از شبكه های ماهواره ای فارسی زبان تبلیغ می شود، پارگی عروق، بیماری های تنفسی و هوشی و در نهایت از كار افتادگی فعالیت مغز را به همراه می آورد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر علی رضا كشاورز متخصص پزشكی قانونی در این باره گفت: این داروها كه تركیب مشخص ندارد و به عنوان داروی گیاهی و یا ساخت شركت های معتبر اروپایی و آمریكایی تبلیغ می شوند، مصرف كننده را دچار مسمومیت می كنند كه گاه به مرگ منجر می شود.
وی  در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تبلیغات این داروها درشبكه های ماهواره ای فارسی زبان در حالی است كه تبلیغ این داروها در كانال های اروپایی و آمریكایی با نظارت قوی و از سوی شركت تولید كننده و افراد متخصص صورت می گیرد .
وی ترس جوانان از آگاهی خانواده از موضوع اعتیاد، طولانی بودن مدت درمان در مراكز ترك اعتیاد و مشكلات كمبود دارو را از علل افزایش تقاضا برای این داروهای به اصطلاح ماهواره ای ذكر كرد.
وی با بیان اینكه سالانه معتادان بسیاری به علت استفاده از این دسته از داروهای ترك اعتیاد نامرغوب جان خود را از دست می دهند، گفت: لازم است تا مراجع قضایی و نظارتی با مشاهده شماره تلفن های دفاتر نمایندگی توزیع این داروها كه در شبكه های ماهواره و آگهی های نشریات روزانه تبلیغ می شود با آنان برخورد كنند.
دكتر آرش قدوسی دیگر متخصص پزشكی قانونی نیز گفت: داروهای ترك اعتیاد كه در شبكه های ماهواره ای تبلیغات گسترده ای دارد، برای سلامت بدن مضر بوده و تولید آنها اساس علمی ندارد.
وی، عمده تبلیغات شبكه‌های ماهواره‌ای را گمراه كننده و سبب تشویش اذهان عمومی دانست و افزود: به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود كه معتادان و خانواده های آنان به بهانه ترك اعتیاد، حداقل سلامت جسمی معتاد را در معرض چنین تجربیاتی قرار دهند.
وی تاكید كرد:هیچ روش شناخته شده و معتبری برای درمان اعتیاد در دنیا وجود ندارد.
وی گفت: شیوه ترك اعتیاد افراد بسته به نوع مصرف مواد و سابقه استفاده از مواد متفاوت است، بنابراین یك داروی به اصطلاح ترك اعتیاد را نمی توان برای همه به شكل یكسان تجویز كرد.
وی، با بیان اینكه بسیاری بر این باورند كه ترك كامل اعتیاد بر عهده پزشك و یا دارو است، افزود: مراكز درمان تنها ‎10درصد كار را می‌توانند انجام دهند و روابط عاطفی خانواده و خواست فرد معتاد ، عامل اصلی ترك اعتیاد است.
وی گفت : توزیع كنندگان این دسته از داروها كه اغلب به شكل قاچاق وارد و یا در ایران ساخته می شود، سفارشهای خود را به شكل تلفنی دریافت و در محل های مختلف تحویل می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha