نتایج پژوهش محققان گروه مامایی دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس حاكی از وجود ارتباط مستقیم بین سلنیوم موجود در خون مادر و بندناف است. همچنین یافته ها نشان داد غلظت سلنیوم در خون بندناف بیش از خون مادر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در تحقیقی كه به همت ویدا نژاد چهرازی كارشناس ارشد مامایی- بهداشت مادر و كودك با هدف تعیین سطح خونی سرب، كادمیوم و سلنیوم مادر و نوزاد و ارتباط آنها با یكدیگر انجام شد، نمونه خون مادر طی زایمان و نمونه خون بند ناف بلافاصله پس از زایمان گرفته و آنالیز شد.
در این مطالعه اختلاف سطح بین سلنیوم مادر و نوزاد معنی دار و میزان آن در نوزاد در سطح بالاتری نسبت به مادر قرار داشت. سطوح سرب و كادمیوم مادران و نوزادان تفاوت معناداری با یكدیگر نداشت.
پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در تشریح نتایج این طرح تحقیقاتی كه در قالب پایان نامه كارشناسی ارشد وی انجام شده، گفت: در این مطالعه با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد كه میزان سرب در خون بندناف ارتباط مستقیم با خون مادر دارد.
در این پژوهش میزان كادمیوم خون بند ناف نسبت مستقیم با كادمیوم خون مادر داشت، همچنین غلظت كادمیوم در خون بندناف كمتر از خون مادر مشاهده شد. بنابراین گرچه سرب و كادمیوم هر دو از جفت عبور می كنند ولی به نظر می رسد جفت سد بهتری برای كادمیوم نسبت به سرب باشد. ارتباط مستقیمی بین سلنیوم مادر و بند ناف مشاهده شد و غلظت سلنیوم در خون بندناف بیش از خون مادر است.
چهرازی در پایان تاكید كرد: این یافته ها نشان می دهد كه جفت به طور فعال سلنیوم را از خون مادر به سمت جنین انتقال می دهد.
پیشنهاد می شود مطالعات وسیع تری در این زمینه در نمونه های متفاوتی از مادران و نوزادان انجام شود.
این پژوهش با راهنمایی دكتر لیدا مقدم بنائم و با مشاوره دكتر انوشیروان كاظم نژاد از اعضاء هیئت علمی دانشگاه انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha