آمنه بهرامی‌نوا، معروف‌ترین قربانی اسیدپاشی در ایران که علیه کارگردان فیلم لانتوری شکایت کرده ‌بود، پرونده‌اش را از مراجع قضائی حقوقی پیگیری می‌کند.

آمنه بهرامی:کارگردان لانتوری را باز هم به دادگاه می‌کشانم

سلامت نیوز:آمنه بهرامی‌نوا، معروف‌ترین قربانی اسیدپاشی در ایران که علیه کارگردان فیلم لانتوری شکایت کرده ‌بود، پرونده‌اش را از مراجع قضائی حقوقی پیگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، آمنه پیش از این شکایت کیفری کرده و خواستار برخورد با رضا درمیشیان کارگردان فیلم لانتوری شده‌ بود اما دادگاه شکایت را رد و اعلام کرده ‌بود هیچ اتهامی متوجه درمیشیان نیست؛ با این حال آمنه اعلام کرد شکایتش را به همراه وکلایش در دادگاه حقوقی پیگیری خواهد کرد.
آمنه ١٣ سال قبل زیر پل سیدخندان از سوی جوانی به نام مجید که خواستگارش بود، مورد حمله با اسید قرار گرفت و دچار سوختگی شدید شد و بینایی‌اش را از دست داد و جراحت‌های سنگینی بر بدنش وارد شد. هرچند او اولین قربانی اسیدپاشی در ایران نیست اما معروف‌ترین قربانی اسیدپاشی بوده‌ که کش‌وقوس‌های پرونده‌اش همیشه خبرساز بوده ‌است. آمنه بعد از اینکه از درمان در تهران ناامید شد، با همکاری دولت وقت به اسپانیا رفت و روند درمان را در آنجا ادامه داد؛ با این حال نتوانست بینایی‌اش را به دست آورد اما آمنه حاضر نشد زندگی رنجوری را ادامه دهد و فعالیت‌های دیگری از جمله نوشتن کتاب را آغاز کرد و کتاب چشم در برابر چشم که شرح زندگی اوست، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در آلمان است و به چند زبان دیگر نیز ترجمه شد.
او بعد از سال‌ها وقتی که موفق شد حکم قصاص چشم برای فرد اسیدپاش بگیرد و آن را به مرحله اجرا برساند، در آخرین لحظه و زمانی که همه چیز برای کورکردن مجید آماده بود، اعلام کرد از قصاص گذشت می‌کند اما بر اثر یک اشتباه در صورت‌جلسه نوشته شد که آمنه به طور کامل گذشت کرده و دیه هم نمی‌خواهد. بعد از این ماجرا آمنه یک‌ بار دیگر شکایتی را مطرح کرد و گفت: من بینایی ندارم و در زمان اجرای حکم هم اجازه نداده ‌بودند که یکی از اعضای خانواده‌ام یا حتی وکیلم در محل باشد، به همین خاطر نتوانستم صورت‌جلسه را بخوانم و من شفاهی گفتم از قصاص گذشت می‌کنم؛ نگفتم به طور کامل گذشت خواهم کرد. با این حال رئیس اجرای احکام وقت طوری صورت‌جلسه را تنظیم کرده ‌است که نشان می‌دهد من به طور کامل گذشت کرده‌ام.
این مسئله هرچند همچنان در دستگاه قضائی در حال بررسی است اما هنوز آمنه بهرامی موفق نشده ‌است دیه‌ای از مجید بگیرد با این‌ حال آمنه همچنان برای درمان زخم‌های خود تلاش می‌کند.


آخرین اتفاق زندگی آمنه ماجرای فیلم لانتوری است؛ در این فیلم رابطه عاشقانه دختر و پسری منجر به اسیدپاشی پسر به صورت دختر می‌شود و آمنه مدعی‌ است این فیلم از روی زندگی او ساخته شده‌ است، بدون اینکه به او خبر دهند قرار است چنین کاری بکنند.
آمنه بهرامی دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: مدتی قبل من با یک کمپانی آلمانی قراردادی بسته ‌بودم و قرار بود زندگی من را تبدیل به یک فیلم کنند و کارهای آن هم انجام شد اما آقای درمیشیان بدون اینکه حتی کلمه‌ای در این خصوص به من بگوید، از روی زندگی من فیلمی ساخت و خسارت سنگینی به من وارد کرد چون شرکت آلمانی در ایمیلی به من اعلام کرد که به خاطر فیلم لانتوری حاضر نیست دیگر به قرارداد عمل کند؛ آنها حتی تصور کردند که من این کار را کرده‌ام. پولی که قرار بود من از آن شرکت بگیرم خرج درمانم می‌شد و آقای درمیشیان به من ضرر بزرگی زد.
این در حالی است که درمیشیان گفته‌های آمنه بهرامی را قبول ندارد؛ او گفته‌ بود داستان فیلم لانتوری هیچ ربطی به زندگی آمنه بهرامی ندارد و ده‌ها زن مانند آمنه قربانی شده‌اند و او اصلا به موضوع آمنه اشاره نکرده‌ است.


اختلاف بین این دو به شکایت آمنه به خانه سینما رسید اما به گفته آمنه، درمیشیان اعلام کرد رأی داوری خانه سینما را قبول ندارد و در جلسه‌ای که قرار بود به این موضوع رسیدگی شود، حاضر نشد تا اینکه آمنه به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.
بعد از بررسی این پرونده در شعبه بازپرسی، بازپرس پرونده قرار منع تعقیب برای درمیشیان صادر کرد؛ این قرار مورد اعتراض آمنه بهرامی قرار گرفت و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ١٠٥٧ دادگاه کیفری شماره دو ارسال شد و قاضی دادگاه بعد از بررسی پرونده قرار منع تعقیب را تأیید كرد.
آمنه بهرامی روز گذشته به خبرنگار ما گفت: این رأی به من ابلاغ شده‌ است با این حال من همچنان پیگیر حق قانونی خودم هستم. با اینکه پرونده در مرحله کیفری به قطعیت رسیده‌ است اما من همچنان به کمک وکلایم شکایت حقوقی علیه آقای درمیشیان خواهم کرد. اگر وی واقعا معتقد است که فیلم لانتوری از زندگی من ساخته نشده ‌است، چرا نظر کارشناسان خانه سینما را قبول نکرد و حتی حاضر نشد در آن جلسه حاضر شود. متأسفانه در ایران قانون کپی‌رایت وجود ندارد و به همین دلیل چنین خسارت سنگینی به من وارد شده ‌است اما من از حقم نخواهم گذشت و این پرونده را به شکل حقوقی پیگیری خواهم کرد و باز هم درمیشیان را به دادگاه می‌کشانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha