معبد مهر مراغه اگرچه در سال 1356 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید اما از همان سال‌ها رو به فراموشی رفت و هر روز حال و روزش وخیم‌تر شد.

معبد مهرپرستی زباله‌دانی نیست

سلامت نیوز:معبد مهر مراغه اگرچه در سال 1356 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید اما از همان سال‌ها رو به فراموشی رفت و هر روز حال و روزش وخیم‌تر شد. تا اینکه چند روزی است عکسی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد که معبد را در حالی نشان می‌دهد که تبدیل به زباله‌دانی شده اما رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهر مراغه معتقد است این عکس‌ها متعلق به وضعیت 6 سال پیش معبد و بخش تازه کشف شده آن بوده و ارتباطی به امسال ندارد. 

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: از سال 1356 که بر معبد مهر برچسب میراث ملی زده شد، تنها سهمش از ملی بودن یک کاوش غیرعلمی بود که در نتیجه آن بخشی از بنا با عنوان «چله‌خانه» کشف شد. چله‌خانه‌ای که هنوز هم برای بازدید گردشگران آماده نشده و تنها محلی برای جمع‌آوری زباله‌های ریز و درشتی است که بازدیدکنندگان از خود به جا می‌گذارند. اگرچه بیشتر محققان، این بنای تاریخی را متعلق به دوره‌ اشکانی و جایی‌ می‌دانند که آیین مهرپرستی در آن اجرا می‌شد اما سنگ قبرهایی با نقوش آیات قرآنی هم در محوطه این بنا کشف شد که در سایه بی‌توجهی مسئولان بخشی از آنها تخریب شد و برخی دیگر هم به سرقت رفت. معبد مهر مراغه تاکنون مرمت نشده و مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر قربانی کمبود بودجه و اعتبار است.

 عکس‌ها قدیمی است


یعقوب طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مراغه درباره عکس‌های منتشر شده از رهاسازی زباله‌ها در این معبد به «فرهیختگان» می‌گوید: «عکس‌های منتشر شده متعلق به 6 سال گذشته و مربوط به بخشی از بناست که تازه کشف شده و محل بازدید نیست. در واقع این بخش از فضاهای جانبی کنار معبد است و شرایط در بخش‌های اصلی معبد که بازدیدکنندگان درآن تردد می‌کنند به این شکل نیست. در حال حاضر این بخش از نظر ساختاری احیا شده اما از نظر وضعیت ظاهری هنوز اوضاع مناسبی ندارد.»

 برنامه حفاظتی در پیچ تامین اعتبار


طالبی با بیان اینکه بنای معبد مهر تاکنون مرمت نشده است، افزود: «مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر معبد مهر هم نیاز به مرمت دارد. در این راستا برنامه‌ای هم تهیه شده که ایجاد پوشش حفاظتی برای جلوگیری از ورود نزولات جوی به این بنا در اولویت است. اما مشکلات تامین بودجه و اعتبار سبب شده تا این برنامه به کندی پیش رود، برای مثال سال گذشته برای 10 درصد از بنا دیوارکشی صورت گرفت اما به دلیل تامین نشدن بودجه این پروژه در همین اندازه متوقف شد.»

 سهم معبد از اعتبار 95، صفر بود


رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مراغه درباره میزان اعتبار اختصاص داده شده برای مرمت این بنا بیان می‌کند: «اعتبار موافقتنامه‌ای که برای سال 1395 در نظر گرفته شد، 700 میلیون تومان بود اما از این میزان هیچ رقمی تخصیص نیافت. برای سال 1396 هم براساس برآوردهای انجام شده، 400 میلیون تومان تنها برای اتمام حصارکشی نیاز است که با توجه به کمبود اعتبار همیشگی در سازمان میراث فرهنگی، معلوم نیست این میزان تامین شود یا خیر.»
بازدید از معبد مهر برای گردشگرانی که به مراغه سفر می‌کنند، رایگان است و در نوروز امسال 20 هزار بازدیدکننده از این بنا دیدن کردند اما این در حالی است که معبد، نیروی یگان حفاظت مستقر ندارد و تنها نیروهای گشتی آن هم به‌طور محدود برای سرکشی حاضر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha