دبیر علمی كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن گفت: ورود چاپگرهای سه بعدی به عرصه دندانپزشكی، سبب درمان های دقیق تر و در نهایت حذف درمان های سنتی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا ز ایرنا از دبیرخانه كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن، دكتر نوید ناصری در آستانه برپایی این كنگره افزود: با ورود چاپگرهای سه بعدی به عرصه مهندسی بافت، بازسازی و جایگزین كردن بافت های از دست رفته بدن با حفظ كارایی، زیبایی، سازگاری و تركیب اولیه دیگر دور از ذهن نخواهد بود.
وی گفت: چاپگرهای سه بعدی می توانند با ساخت نمونه ای دقیق از بافت های تومورهای سرطانی بیمار، قبل از جراحی های پیچیده، دقت بیشتری را برای جراح و مشكلات كمتری را برای بیمار بوجود آورد.
به گفته ناصری در موارد بازسازی های وسیع صورت و جراحی های پیچیده ایمپلنت، این چاپگرها با ساخت الگویی دقیق به عنوان راهنمای بازسازی به جراح كمك می كند و امكان تولید قطعات مشابه بافت استخوان از دست رفته را مهیا می سازد.
وی ادامه داد: در حال حاضر این چاپگرها در زمینه ایمپلنت و ساخت دندان های مصنوعی و نیز ارتودنسی با استفاده از پلاك های شفاف كاربرد دارد.
دبیر علمی كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن یادآور شد: هم اینك در جراحی های فك و صورت، جراح بر اساس عكس های رادیوگرافی، ام آر آی و سی تی اسكن و براساس ابعاد و اندازه هایی كه دقیقا منطبق با واقعیت نیست، جراحی می كند.
وی ادامه داد: در این حالت ممكن است لبه های ضایعات بدخیم تومورهای سرطانی به طور كامل به هنگام جراحی برداشته نشود. این در حالی است كه به كمك چاپگرهای سه بعدی و از طریق نرم افزارهای خاصی كه برای این منظور طراحی شده، می توان ابعاد دقیق ضایعه را به دست آورد.
ناصری، چاپگرهای سه بعدی را ارمغان تكنولوژی مدرن به هنر دندانپزشكی دانست و افزود: هم اینك نوع CAD/CAM این چاپگرها در كشور وجود دارد، اما سایر اشكال این چاپگر در كشور فراگیر نشده است.
وی ادامه داد: یكی از مقالاتی كه قرار است در این كنگره مطرح شود، نقش و اهمیت چاپگرهای سه بعدی است كه طی روزهای برپایی كنگره مزایا و كاربرد آن ها ارایه خواهد شد.
دومین كنگره كشوری انجمن دندانپزشكی ایران با عنوان هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020 از سوی انجمن دندانپزشكی ایران (شعبه فارس) 26 تا 28 آبان ماه امسال در مجتمع باشگاهی دانشگاه شیراز برپا می شود.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی www.idafars.ir یا www.idafars.com مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha