دبیر علمی كنگره بیماری‌های گوارش و كبد ایران با بیان اینكه سرطان روده بزرگ در ایران در افراد بالای 50 سال شایع است، گفت: این افراد نیازمند غربالگری از نظر سرطان روده هستند تا مراحل بیماری پیشرفت نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر رسول ستوده منش روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بررسی بیماری از طریق آندوسكوپی باید مورد توجه قرار گیرد تا كار به مرحله پیشرفته نرسد و طول عمر بیمار افزایش پیدا كند.
وی با بیان اینكه برنامه استراتژیك مدونی برای غربالگری سرطان روده بزرگ در كشور وجود ندارد، ادامه داد: در این كنگره با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی بیماریهای روده و از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مری و معده به بحث و گفتگو گذاشته خواهد شد.
ستوده منش خاطر نشان كرد: در دهمین كنگره بین المللی كبد و گوارش ایران، بیماری‌های لوله گوارش بین همكاران پزشك بررسی می‌شود كه در حال حاضر دو بیماری شایع این منطقه سندرم روده تحریك پذیر و رفلكس معده است.
دبیر علمی كنگره بیماری‌های گوارش و كبد ایران اظهار داشت: در ایران شایع ترین سرطان دستگاه گوارش معده است كه در مناطق اردبیل و شمال كشور شیوع زیادی دارد.
وی ادامه داد: برای سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان روده بزرگ برنامه استراتژیك و مدونی برای غربالگری بیماران مبتلا به سرطان روده نیست؛ در حالی كه افراد بالای 50 سال چه علامت‌دار و چه بدون علامت باید از نظر سرطان روده ‌بزرگ غربالگری شوند.
ستوده منش افزود: برای ریشه كن كردن سرطان روده بزرگ مردم ، جامعه و نظام های درمانی باید هزینه زیادی را متحمل شوند.
وی در مورد میكروب هلیكوباكترپیلوری اظهار داشت: مردم از این میكروب اطلاعات ناقص دارند و تصور می كنند كه این باكتری سرطان‌زاست، اما در 90 درصد مردم این میكروب به طور طبیعی وجود دارد.
ستوده منش گفت: این باكتری ایجاد بیماری نمی‌كند، فقط در 10 درصد افراد می تواند فرد را بیمار ‌كند و ما توصیه می كنیم بستگان درجه یك افرادی كه سرطان معده دارند و دارای میكروب هلیوباكترپیلوری در معده خود هستند از نظر ابتلا به سرطان معده بررسی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha