عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: اگر نگاه بالا به پایین باشد و به پرستار به عنوان نیروی دست دو نگاه شود مردم نقش و حضور پرستار را در سیستم درمانی به‌درستی درک نکنند، عدالت بین‌فردی مراعات نشده است.

عدم عدالت بین فردی در نگاه بالا به پایین به پرستاران

سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: اگر نگاه بالا به پایین باشد و به پرستار به عنوان نیروی دست دو نگاه شود مردم نقش و حضور پرستار را در سیستم درمانی به‌درستی درک نکنند، عدالت بین‌فردی مراعات نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری دکتر اصغر دالوندی  در خصوص عدالت گفت: سلامت کالایی تیمی و همه جانبه است . ما معتقدیم اگر در سیاستگذاری ،تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در همه پروسه‌ها و پروسیجرها شرکت داشته باشیم عدالت رویه‌ای مراعات شده است. عدالت سازمانی را نباید صرفاً بر مبنای رفتارهای مدیر بلافصل بررسی کرد در حالی که بسیاری از تصمیمات تاثیرگذار بر درک عدالت سازمانی در پرستاران به مدیران و سیاست گذارانی است که ارتباط مستقیم با پرستار ندارند.


وی افزود: به عنوان مثال در کشور پرستاران از عدم اجرای نظام تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط مسئولان و سیاستگذاران وزارت بهداشت احساس نارضایتی و بی عدالتی زیادی دارند که می تواند یکی از منابع اصلی احساس بی عدالتی در پرستاران کشور باشد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: درعدالت مراوده ای (بین فردی) باید همه مراودات و تعاملات افراد در مسیر نیل به نتایج ، باید عادلانه باشند، یعنی افراد حق ندارند در مسیر نیل به اهداف عادلانه، مراوداتی غیرعادلانه را میان خود و دیگران رقم بزنند.

دکتر اصغر دالوندی در خصوص مصداق عدالت بین‌فردی گفت: در عدالت بین‌فردی در یک تیم افراد باید افقی کار کنند نه عمودی به‌عبارتی این نگاه افقی محترمانه همراه با گذاشتن ارزش افراد را به شکل تیم در می‌آورد اما اگر نگاه بالا به پایین باشد و به پرستار به عنوان نیروی دست دو نگاه شود مردم نقش و حضور پرستار را در سیستم درمانی به‌درستی درک نکنند، عدالت بین‌فردی مراعات نشده است.


وی خاطر نشان کرد: برای پرستار عدالت اطلاعاتی هم مهم است، یعنی این که توزیع اطلاعات درباره رویه ها، مراودات و توزیع نتایج باید عادلانه باشد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با تأکید بر اینکه امروزه، اطلاعات یکی از پر ارج ترین سرمایه های موجود برای توسعه سرمایه های انسانی و اقتصادی است، گفت: مردم هنوز اطلاعات درستی از پرستار ندارند و فرصتی هم برای معرفی پرستار به جامعه وجود نداشته است از این‌رو در بحث عدالت اطلاعاتی باید دسترسی به اطلاعات توسط پرستار و متقابلاً سیستم فراهم شود.

وی یاد آور شد: پرستار محروم از اطلاعاتو محروم از امکان استفاده از رسانه برای معرفی خود  نمی‌تواند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی موثر باشد.

دالوندی افزود: از طرفی بیماران اطلاعات و آگاهی کافی را دریافت نمی‌کنند پس لود کاری بیمارستان‌ها با مراجعه مجدد بیماران افزایش می‌یابد از طرفی در حوزه پیشگیری هم فعالیتی نمی‌شود پس باز هم با افزایش بیماری مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha