بیماریهای التهابی روده به دلایل مختلفی مانند شباهت رژیم غذایی ایرانیان به كشورهای غربی، بهبود وضعیت بهداشتی و پاكیزگی وسواس گونه، واكسیناسیون عمومی علیه بیماریهای مختلف، نگهداری غذا در یخچال، استعمال سیگار و مصرف قرص‌های جلوگیری از حاملگی افزایش یافته است.

افزایش سرطان مری در کشور با مصرف نوشیدنی‌های داغ،نمك و چربی
سلامت نیوز: یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: ابتلای افراد به بیماریهای التهابی روده افزایش یافته و در حدود 30 سال اخیر روند بروز این عوارض چند برابر شده است.

به گزارش ایسنا، دكتر همایون واحدی در نشست خبری دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد ایران افزود: بیماریهای التهابی روده به دلایل مختلفی مانند شباهت رژیم غذایی ایرانیان به كشورهای غربی، بهبود وضعیت بهداشتی و پاكیزگی وسواس گونه، واكسیناسیون عمومی علیه بیماریهای مختلف، نگهداری غذا در یخچال، استعمال سیگار و مصرف قرص‌های جلوگیری از حاملگی افزایش یافته است.

وی درباره نگهداری غذا در یخچال اظهار كرد: حدود 40 سال قبل مردم فراورده‌های گوشتی را به اندازه مصرف روزانه خود تهیه می‌كردند ولی در حال حاضر آنان مواد گوشتی را در یخچال در دمای حدود 2 تا 3 درجه زیر صفر نگهداری می‌كنند و در این درجه حرارت بعضی میكروبها رشد می‌كند.

وی با بیان اینكه بیماریهای التهابی روده در جوانان بیشتر مشاهده می‌شود، اظهار كرد: علایم این گونه بیماریها، متفاوت است. كولیت زخمی از انواع بیماری‌های التهابی روده است و اسهال خونی و كاهش وزن را در پی دارد. این گونه بیماران باید تا آخر عمر خود این عارضه را تحمل كنند ولی كولیت در صورت استمرار مصرف داروهای تجویزی، قابل كنترل است.

در ادامه این نشست دكتر اكرم پورشمس - فوق تخصص گوارش و كبد- گفت: ابتلا به سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران است و بیماریهای قلبی و عروقی و تصادفات در رتبه اول و دوم قرار دارند. شایعترین سرطان در ایران، سرطان معده است كه شیوع آن در نواحی جغرافیایی مختلف، متفاوت است. شیوع سرطان مری نیز همین وضعیت را دارد. به عنوان نمونه این سرطان در شمال شرق ایران مانند استان گلستان شایع‌تر است.

وی با بیان اینكه سرطان‌های مری به دو نوع سلولهای سنگفرشی و ادنوكارسینومای تقسیم می‌شود، گفت: سرطان سلولهای سنگفرشی از حدود 40 سال پیش در ایران شناخته شده است و شایع‌ترین نوع سرطان مری به شمار می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: سرطان سلولهای سنگفرشی نسبت به حدود 40 سال گذشته، 50 درصد كاهش یافته است بنابراین در صورت كنترل عوامل محیطی می‌توانیم میزان ابتلا به این سرطان را كاهش دهیم. این نوع سرطان با میزان فقر افراد در ارتباط است چرا كه در حدود 30 سال قبل منابع تامین آب، باران و چاه‌های تصفیه نشده بودند. علاوه بر آن روشهای تهویه و سوخت مورد استفاده برای گرمایش و پخت و پز و روش نگهداری غذا نیز كیفیت پایین‌تری داشت اما تعداد مبتلایان به سرطان سلولهای سنگفرشی با توجه به بهبود این شرایط در سالهای اخیر كاهش یافته است.

پورشمس با بیان اینكه رفتارهای تغذیه‌ای ایرانیان نسبت به گذشته تغییری نكرده است، اظهار كرد: استفاده از نوشیدنی‌های بسیار داغ، غذاهای سرخ كردنی و كبابی، مصرف زیاد نمك و چربی و كم استفاده كردن از میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله عواملی است كه باعث شده سرطان مری همچنان در ایران دیده شود. البته میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات علل اقتصادی و فرهنگی دارد.

وی افزود: هر فرد 5 تا 7 بار در طول روز باید میوه و سبزی مصرف كند. این در حالیست كه در حال حاضر این گونه عمل نمی‌شود. در مقابل مصرف مواد حاوی كافئین مانند نوشابه‌ها افزایش یافته است چرا كه نوشابه ها ارزان‌تر از آب میوه‌ها و حتی آب معدنی هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: مشكل چاقی به شدت آزار دهنده بوده و به طور مستقیم با رفلاكس در ارتباط است. الگوی سرطان سلولهای سنگ فرشی در دنیا تغییر كرده است كه در كشور ما نیز این وضعیت دیده می‌شود. البته در دهه‌های بعدی سرطان سلولهای سنگ فرشی كنترل می‌شود اما با سرطان ادنوكارسینومای بیشتر مواجه می‌شویم.

به گزارش ایسنا دكتر سید محمد مهدی ناصری- دبیر اجرایی كنگره دهم- در ادامه این نشست اظهار كرد: در این همایش كه با هدف به روز كردن اطلاعات متخصصان گوارش و كبد و پرداختن به مسایل بهداشتی برگزار می‌شود، مهمانانی از كشورهای آمریكا و تركیه حضور پیدا می‌كنند.

وی درباره مقالات ارایه شده در دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد ایران گفت: 155 مقاله به سایت همایش ارسال شد كه از میان آنها 130 مقاله قابل ارزیابی شناخته شد و آنها را 35 داور بررسی كردند و از میان این مقالات، 100 مقاله برای ارائه در كنگره به صورت پوستر پذیرفته شد .

ناصری در پایان اظهار كرد: هر روز بین 30 تا 40 مقاله در سالن جانبی همایش ارایه می‌شود و 8 تا 16 امتیاز برای بازآموزی در نظر گرفته شده است كه به حدود 20 متخصص رشته‌های پزشكی و پیراپزشكی داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha