وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع افسردگی در زنان 50 درصد بیشتر از مردان است، شیوع این بیماری در 26 سال گذشته در کشور حدود دو برابر شده است و از شیوع افسردگی شدید تهران در صدر استان های کشور است و گیلان و یزد بهترین وضعیت را دارند.

افسردگی در کشور طی 26 سال دو برابر شده است/ شیوع بالای افسردگی در تهران

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع افسردگی در زنان 50 درصد بیشتر از مردان است، شیوع این بیماری در 26 سال گذشته در کشور حدود دو برابر شده است و از شیوع افسردگی شدید تهران در صدر استان های کشور است و گیلان و یزد بهترین وضعیت را دارند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم روز جهانی بهداشت که با موضوع افسردگی در وزارت بهداشت، برگزار شد، افزود: سلامت انسان فقط سلامت جسمی نیز و سلامت روان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد، موضوعی که هم به ژنتیک و هم عوامل محیطی مربوط می شود و نقش عوامل اجتماعی بیشتر است.
وی ادامه داد: عوامل اجتماعی زیادی مانند بیکاری، اعتیاد و از دست دادن عزیزان در بروز بیماری های اعصاب و روان نقش دارند و متاسفانه این عوامل همه مواردی هستند که ما در ایران جزو مقام دارهای آن در جهان هستیم، تصادفات و سوانح طبیعی هر سال جان عده زیادی را در کشور می گیرد و این مسئله نیز بر بدتر شدن وضعیت سلامت روان مردم موثر است.


هاشمی گفت: جامعه مملو از این مشکلات است و متاسفانه گاهی سیاستمداران چشم خود را روی این مسائل می بندند و فراموش می کنند که جوانان، زنان و خانواده ها تا چه اندازه آسیب پذیر شده اند. بسیاری از مردم عوامل افسردگی را می دانند اما علائم آن را نمی دانند به همین علت هر روز افراد زیادی در کنار ما با بیماری افسردگی رفت و آمد می کنند بدون اینکه ما و حتی خود آنها مطلع باشند.
وزیر بهداشت ادامه داد: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که شیوع افسردگی در ایران حدود 12.7 درصد است. این میزان در زنان 16.5 و در مردان حدود 10.8 درصد است و درواقع شیوع افسردگی در زنان حدود 50 درصد بیشتر از مردان است.
وی گفت: افسردگی بر روی روابط شخصی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد و باعث پرخاشگری و اثرات ناخوشایند در جامعه می شود. افسردگی در جهان رو به افزایش است و اکنون به رتبه چهارم از نظر بار بیماری ها رسیده است و پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که تا سال 2030 افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری ها در دنیا می رسد.


هاشمی افزود: افسردگی شدید و عمیق یکی از انواع افسردگی است که زندگی روزمره فرد را مختل می کند، این شاخص در دنیا حدود دو هزار و 924 نفر به ازای هر 100 هزار نفر و در ایران سه هزار و 328 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و از این نظر استان های تهران، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بیشترین شیوع افسردگی عمیق را در کشور دارند و گیلان و یزد از نظر افسردگی شدید کمترین میزان را دارند.
وی ادامه داد: شیوع افسرده خویی در هر دو جنس مرد و زن در کشور نسبت به منطقه بهتر است، به طوری که شیوع افسرده خویی در کشورهای منطقه 1425 نفر در هر 100 هزار نفر است و این میزان در ایران 1275 نفر است.
وزیر بهداشت گفت: خودکشی در کشور در سالهای اخیر روند کاهشی داشته است با این حال بیشترین میزان آن در استان های ایلام،خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، همدان، لرستان و کرمانشاه گزارش شده است، شیوع خودکشی در زنان بیشتر از مردان است اما خودکشی منجر به مرگ در مردان بیشتر است.

**صدا و سیما بیشتر در خدمت سیاست است تا سلامت
هاشمی با انتقاد از صدا و سیما به خاطر کم توجهی به سلامت روان جامعه گفت: صدا و سیما که قرار بود دانشگاه باشد کمتر به سلامت مردم توجه دارد و بیشتر به سیاست توجه دارد واین نقصی در کشور است که باید بر طرف شود.
وی ادامه داد: کم سوادی، فقر، بیکاری و شهرنشینی ارتباط خطی با افسردگی دارند هر چه این عوامل بیشتر باشند، میزان افسردگی نیز در جامعه بیشتر می شود، در گذشته که 70 درصد جامعه ایران روستایی بودند، شیوع افسردگی کمتر بود اما اکنون که این شاخص معکوس شده است شاید افزایش افسردگی و سایر بیماری های روانی و رفتاری در شهرها و حاشیه شهرها هستیم.
وزیر بهداشت گفت: وضعیت حاشیه نشینان به مراتب بدتر از شهرنشینان است و تغییر سبک زندگی یکی از عوامل مهم افزایش افسردگی است. حتما باید به این موضوع توجه جدی شود. البته برای اولین بار در دولت آقای روحانی به سلامت حاشیه نشینان توجه شد اما مشکلات همچنان باقی است.
وی افزود: بداخلاقی های سیاسی، دروغ، غیبت، تهمت، رفتارهای ناپسند اجتماعی و سیاسی گروه های مختلف از جمله برخوردهای نا صوابی که با جامعه پزشکی شد نیز بر افزایش مشکلات و آسیب های جامعه اضافه می کند. متاسفانه افرادی هستند که از تریبون های رسمی علیه جامعه پزشکی نفرت پراکنی می کنند و جامعه فرودست و کم درآمد را در مقابل پزشکان که افراد موفق جامعه هستند، قرار می دهند و این یعنی نابود کردن سرمایه های اجتماعی کشور.


هاشمی گفت: طبقه متوسط خیلی مهم هستند اما مخدوش کردن رابطه بین طبقه متوسط و کم درآمد با افراد موفق به نفع جامعه و کشور نیست. البته باید به رفاه اجتماعی طبقات کم درآمدتر هم بیشتر توجه شود و بهتر است رسانه هایی که به این اختلافات دامن می زنند به تبعات کاری که می کنند فکر کنند.
وی ادامه داد: نگرانی از وضیت بیماری افسردگی در جامعه جدی است، بسیاری از مردم عوامل این بیماری را می دانند اما علائم آن را نمی دانند به همین علت هر روز رفتارهای افسرده را در بین مردم مشاهده می کنیم اما به سادگی از کنار آن عبور می کنیم، مردم و افرادی که دچار این مشکلات هستند در رفتن نزد روانپزشک و روانشناس دچار تردید هستند و رفتن به مراکز مشاوره را مساوی انگ هایی می دانند که درست نیست.


وزیر بهداشت افزود: با وجود این مشکلات سالهاست که سیاستمداران به سلامت روان جامعه اهمیت نمی دهند در حالی که تا سیاستمداران به این موضوع مهم توجه نکنند، مسیر درست نمی شود، برخی سیاستمداران خودشان افسردگی تولید می کنند.امیدواریم سیاست ها به سمتی پیش برود که به جای دمیدن بر مسیر ناامیدی شاهد بهبود و ارتقای سلامت روان مردم و ایجاد نشاط و محبت در جامعه باشیم.


هاشمی گفت: متاسفانه افرادی هستند که تا می توانند نقاط ضعف و کاستی ها را در جامعه مطرح می کنند و گاهی این مسائل را چند برابر واقعیت تبلیغ می کنند و فکر می کنند این کارشان به نفع سلامت مردم است. من از این افراد می خواهیم یک سری به وضعیت آمارهای افسردگی بزنند و ببینند شیوع این بیماری در کدام شهرها بیشتر است.
وی افزود: واقعیت این است در همان شهرهایی که بیشتر برای شادی مردم مانع تراشی کردیم، شیوع افسردگی، بزه کاری، جرم، خیانت و اختلال روانی بیشتر است.


هاشمی ادامه داد: باید به مسیر اسلام برگردیم و از ادعاهای بی جا و آلوده به فریب پرهیز کنیم. این تنها راه حرکت در مسیر جامعه سالم است. امیدواریم دستگاه های دیگر مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز به موضوع سلامت روان جامعه توجه کنند و آرزو می کنم سیاستمداران به جای منافع طیف، طبقه، گروه و جناح خود به منافع مردم و کشور توجه کنند و به صورت علمی و با نگاه ملی سخن بگویند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha