می گویند سردمدار تولید زباله در دنیاست؛ با روزانه 20 میلیون تن تولید زباله و با آمار تولید پسماند تا سه برابراستاندارد جهانی.

تولید پسماند در ایران سه برابر استاندارد جهانی است

سلامت نیوز:می گویند سردمدار تولید زباله در دنیاست؛ با روزانه 20 میلیون تن تولید زباله و با آمار تولید پسماند تا سه برابراستاندارد جهانی. ایرانی ها باز هم رکورد زده اند، رکوردی که نه تنها سودی به حالشان ندارد بلکه منابع غذایی و محیط زیستشان را تهدید می کند.

 
 سه برابر استاندارد جهانی

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: آخرین آمار اعلام شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران نشان می دهد ایرانی ها سالانه حدود 20 میلیون تن زباله تولید می کنند. این آمار که از سوی سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور ارائه شد وقتی در کنار آمار سال های پیش قرار می گیرد یک نکته را تایید می کند؛ اینکه ایرانی ها بیش از سایر ملت های دنیا زباله تولید می کنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی متوسط تولید زباله در جهان روزانه 300 گرم است و براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کشور، ایرانی ها روزانه 700 گرم زباله تولید می کنند. 

غذایی که زباله می شود


این آمار زمانی اهمیت می یابد که سازمان ملل می‌گوید بخش بالایی از آمار زباله ایران را مواد غذایی به خود اختصاص داده است. براساس گزارش فائو هر روز به ازای هر نفر، 134 کیلو کالری غذا به هدر می‌رود و سی و پنج درصد محصولات کشاورزی تولیدی به زباله تبدیل می شود.
وقتی ما غذایی را به هدر می‌دهیم یا دور می‌‍ریزیم، فقط خود آن غذا نیست که دور ریخته می‌شود، بلکه باید صدها لیتر آبی را که برای کشت و پخت آن غذا صرف شده، انرژی را که تا رسیدن آن به ظرف غذای ما مصرف شده و آسیب‌هایی را که دفن زباله‌های این غذا به محیط زیست ما وارد می‌کند هم حساب کنیم.

سهم ایران، تنها 7 درصد

مدت هاست بحث محو و دفن زباله در دنیا تمام شده و سال هاست کشورهای پیشرفته بخشی از این زباله را به چرخه مصرف باز می گردانند. آمار سازمان بهداشت جهانی می گوید آلمانی ها 80 درصد از زباله تولیدی روزانه خود را بازیافت می کنند این در حالی ست که این مسئله در کشور ما با گذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود 60 سال از تاسیس اولین کارخانه بازیافت کشور هنوز به یک آمار منطقی نرسیده است. براساس آخرین آمار تنها 7 درصد از زباله تولیدی کشور بازیافت می شود. 


مشکلی به نام تفکیک زباله


روزانه 49 هزار تن زباله خانگی در کشور تولید می شود که مقدار بسیاری کمی از آن قابلیت بازیافت دارد. یکی از مشکلات در این مسیر نبود سیستم درست تفکیک اولیه زباله است. تفکیک از مبدا بهترین راه برای کاهش زمان و هزینه های بازیافت زباله است؛ موضوعی مفقود در کشور ما. با وجود آنکه آموزش هایی برای آشنایی شهروندان با شیوه های تفکیک زباله صورت گرفته است اما همچنان بسیاری از مردم نه تنها با راه های درست تفکیک آشنا نیستند که گاهی حتی نمی دانند زباله چیست و یا کدام زباله ها را می توان تفکیک کرد و دوباره به چرخه بازگرداند؟


علاوه بر این در همه جای دنیا صنایع موظف هستند که برای پسماند خودشان چاره‌اندیشی کنند اما در کشورما با وجود قوانین مشخص در این زمینه چیزی که الزام‌آور باشد نیست و همین باعث شده صنایع نیز بار اضافی به پسماند شهری و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن تحمیل کنند.
مطابق قانون مسئولیت تفکیک از مبدا به عهده مدیریت شهری است اما برای این که بعد از این با پسماند تفکیک شده چه کار کنند هیچ راهکار جامع موفقی در کشور وجود ندارد.


این در حالی ست که کشور ژاپن 5 درصد، مالزی 70 درصد، هند 86 درصد و اندونزی 90 درصد بودجه شهرداری را به این امر اختصاص می دهند.
بررسی ها نشان می دهد دفع غیراصولی و تفکیک غیربهداشتی زباله سبب شده است که تنها 10درصد زباله های کشور در مبدا تفکیک شوند. 


دردسرهای زباله های بیمارستانی
آمارها در حالی از وضعیت نامطلوب تولید زباله و تفکیک آن می‌گویند که سال هاست کارشناسان از آسیب های عدم دفع، تفکیک و بازیافت آن به ویژه در بحث زباله های بیمارستانی می‌گویند. 


طبق آمار وزارت بهداشت و درمان بیمارستان های کشور روزانه 400 تن پسماند تولید می کنند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل عدم مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.
گرچه از چند سال پیش وزارت بهداشت بیمارستان ها را موظف به جمع آوری و ذخیره سازی مجزای زباله های عفونی و غیرعفونی از مبدا تولید کرده است اما برخی کارشناسان مدعی هستند همچنان شهرداری زباله های بسیاری از این بیمارستان ها را جمع و دفن می کند.


هر چند مسئولان وزارت بهداشت میزان 40درصدی عفونت پسماندهای بیمارستانی را رد می کنند و آن را تنها 15 درصد می دانند اما این آمار نیز از میزان آسیب زا بودن این زباله ها نمی کاهد . براساس برآوردهای کارشناسان حوزه بهداشت در بیمارستان ها بیش از 630 نوع مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود که از این تعداد 300 نوع سمی و خطرناک و حدود 30 نوع نیز کم خطر هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha