دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه ‌سن امید به زندگی در ایران ‌به ۷۲.۸ سال رسید، گفت: مرگ نوزادان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

سن امید به زندگی در ایران چقدر است؟

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه ‌سن امید به زندگی در ایران ‌به ۷۲.۸ سال رسید، گفت: مرگ نوزادان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمداسماعیل مطلق ظهر امروز در نشست آموزشی برنامه‌ریزی برای کاهش سقط القایی و تبیین علل ادراک طلاق که در  کرمان برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت تک فرزندی کاهش سقط و طلاق در ایران را در سال جاری در 10 قطب و در دانشگاه‌های کشور بررسی می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه بانوان کارشناس گروه سلامت خانواده نه تنها برای فرزندان خود یک مادر هستند که این نقش ارزنده را برای دیگران هم ایفا می‌کنند.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال گذشته در کشور یک میلیون و 146هزار و 186 نوزاد در کشور متولد شدند.
 
وی با بیان اینکه 320 مورد مرگ مادران را در سال 94 داشتیم گفت: این تعداد به 282 مورد مرگ مادران در سال 95 کاهش یافته است.
 
مطلق با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب با وجود تعداد کمتر جمعیت میزان مرگ و میر مادران بالای 200 نفر در شبانه روز بود افزود: این تعداد امروز به کمتر از یک نفر در شبانه روز رسیده است.
 
وی با اشاره به تلاش‌های زیاد و مستمر کارشناسان گروه سلامت خانواده گفت: خوشبختانه مرگ نوزادان در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بیشتر مرگ و میر نوزادن به نوزادان نارس و کم وزن مربوط می‌شود.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه واکسینه نوزادان از بدو تولد آغاز می‌شود و نوزدان در برابر بیش از 12 نوع بیماری واکسینه می‌شوند گفت: کنترل قد، وزن، شیر واکسینه و دیگر مراقبت‌های مادر و نوزاد در مراکز بهداشتی به صورت رایگان ارائه می‌شود.
 
وی با اشاره به ابلاغ طرح تحول سلامت در دولت یازدهم گفت: 11 میلیون نفر در سطح کشور و در حاشیه شهرها زیر پوشش چتر خدمات نوین سلامت قرار دارند.
 
مطلق با بیان اینکه بسته‌های ارتقاء سلامت برای تمامی سنین و با توجه به نیاز آنها با کمک کارشناسان وزارت بهداشت و نخبگانی از بیرون تدوین شده افزود: بر اساس تفاهمی که با وزارت کشور و با همکاری استانداری‌های انجام شده نسبت به ساخت مکان مناسب جهت پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهرها اقدام شده است.
 
وی با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات این پایگاه‌ها تکمیل شده است گفت: در این مراکز ارائه خدمات نوین سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، مراقبت از مادران باردار و نوزادان، واکسیناسیون و در صورت نیاز شیرخشک بصورت رایگان ارائه می‌شود.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مراقبت‌ها در پایگاه‌های سلامت نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و مراقبت‌ها به صورت فعال صورت می‌گیرد افزود: به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت اختصاص داده شده است.
 
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری در 16 بند به قوای مجریه، مقننه و قضائیه گفت: اولویت نخست ما بند 16 سیاست‌های مقام معظم رهبری در رابطه با خانوده، ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقاء سلامت خانواده‌ها به ویژه سلامت باروری، افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه‌ای جوان، سالم، پویا و بالنده است.
 
مطلق بابیان اینکه اولویت بعدی ما ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش‌های همزمان و پس ازدواج و تسهیل دسترسی به آن براساس مبانی اسلامی و ایرانی در جهت استحکام خانواده است گفت: ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج، تشکیل خانواده، نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی، قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری و تشکیل خانواده متعالی براساس سنت الهی است.
 
وی خاطر نشان کرد: اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی، روحی و عاطفی از آنان اولویت آخر دفتر سلامت خانواده است.
 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور گفت: تشخیص، ارجاع و درمان به موقع این افراد در روند درمان و بهبودی این افراد اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
وی با بیان اینکه امید به زندگی در ایران از اوایل انقلاب تا امروز برای مردان از 56 سال به 72.8 سال و برای بانوان از 54 سال به 74 سال ارتقاء یافته است گفت: در حوزه امید به زندگی نه تنها کمیت که کیفیت نیز برای ما اهمیت دارد.

نشست آموزشی با موضوع جمعیت، تک فرزندی، کاهش سقط‌های القایی و تبیین علل ادراک شده طلاق در ایران با حضور 50 نفر از مدیران و کارشناسان گروه سلامت خانواده از 22 دانشگاه علوم پزشکی کشور در محل هتل پارس در روزهای 19 و 20 فروردین در کرمان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha