فوق تخصص گوارش و كبد گفت : برای پیشگیری از سرطان - كه سومین علت مرگ و میر در ایران به شمار می رود- می بایستی روزانه بین پنج تا هفت بار میوه و سبزیجات مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز دكتر اكرم پورشمس امروز در نشست خبری دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد ایران با اشاره به اینكه شایعترین سرطان در ایران، سرطان معده است ادامه داد: شیوع سرطان معده در نواحی جغرافیایی مختلف متفاوت است و بر اساس تحقیقاتی كه بر روی 50 هزار نفر از اهالی استان گلستان به عمل آمده شیوع سرطان مری در شمال شرقی ایران مانند این استان بیشتر است .
این فوق تخصص گوارش و كبد با بیان اینكه اگر عوامل محیطی را كنترل كنیم می‌توانیم میزان ابتلا به سرطان مری را در كشور كاهش دهیم اظهار داشت : این نوع سرطان با میزان فقر مردم در ارتباط است چرا كه در حدود 30 سال قبل منابع تامین آب، باران و چاه‌های تصفیه نشده بودند.
پورشمس با انتقاد به اینكه روشهای طبخ غذا در كشور مناسب نیست و نسبت به گذشته تغییری نكرده است افزود:روشهای تهیه و پخت غذاها و سرخ كردن مواد غذایی كه رنگ تیره به خود می گیرد می تواند سرطان زا باشد .نو شیدنی بسیار داغ ،غذاهای سرخ كردنی ،‌مصرف نمك و چربی و مصرف كم میوه و سبزی به جهت فقر اقتصادی از جمله عوامل سرطان زا به شمار می روند.
فوق تخصص گوارش و كبد خاطر نشان كرد : هر فردی در طول روز باید بین 5 تا 7 بار میوه و سبزی مصرف كند .در حال حاضر در خانواده ها این گونه عمل نمی‌شودو در مقابل مصرف مواد حاوی كافئین مانند نوشابه‌ها افزایش یافته است چرا كه نوشابه ها ارزان‌تر از آب میوه‌ها و حتی آب معدنی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha