دیستروفی عضلانی یک سلسله بیماری‌های بسیار حاد ژنتیکی پیشرونده وابسته به کروموزوم‌هاست که باعث تخریب یا اختلال در بافت ماهیچه‌ای می‌شود.

روش جدید درمان «دیستروفی عضلانی»

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: میزان موفقیت سلول درمانی در دیستروفی عضلانی از طریق تزریق وریدی سلول‌های بنیادی ارتباط مستقیمی با میزان توانایی این سلول‌ها برای حرکت از خون به عضلات دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هر نوع اختلال رشد در بافت‌ها و اندام‌های زنده بر اثر سوء تغذیه یا نبود مواد غذایی قابل مصرف را دیستروفی می‌گویند.

محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، در خصوص بیماری دیستروفی عضلانی گفت: دیستروفی عضلانی یک بیماری ژنتیک است که 30 نوع از انواع ارثی آن وجود دارد.

وی افزود: در همه انواع دیستروفی عضلانی، ضعف عضلانی و تحلیل عضلات نمای بالینی غالب است. علایم بالینی همه انواع دیستروفی عضلانی مشابه بوده ولی از نظر زمان شروع علایم از دوره شیرخوارگی، کودکی، نوجوانی تا دهه سوم عمر متفاوت هستند.

بخشنده گفت: شایعترین نوع دیستروفی عضلانی، بیماری دیستروفی دوشن بوده که به علت جهش در بزرگترین ژن بدن، ژن دیستروفین ایجاد می‌شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در پاسخ به این سوال که چه درمان‌هایی برای دیستروفی عضلانی وجود دارد، گفت: ساده‌ترین درمان در دیستروفی عضلانی، انجام کاردرمانی حرکتی در محدوده حرکتی مفاصل برای جلوگیری از سفتی یا کنتراکچر مفصلی است.

وی اضافه کرد: ژن درمانی و بعد از طی نمودن مراحل آزمایشگاهی توانسته است تأییدیه را برای دیستروفی عضلانی دوشن دریافت نماید که امروزه در اکثر کشورها موجود بوده و در حال استفاده است.

بخشنده در پاسخ به این سوال که آیا سلول درمانی در دیستروفی عضلانی کاربرد دارد، گفت: از مدت‌ها قبل به سلول درمانی در دیستروفی عضلانی به‌عنوان یک درمان طولانی مدت توجه شده است. استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی که درمان دیگری وجود ندارد، به‌کار می‌رود و سلول‌های بنیادی با قابلیت خاص خود می‌توانند جایگزین سلول‌های حاوی پروتئین‌های ناقص بیمار شوند.

وی، روش‌های تزریق سلول های درمانی در دیستروفی عضلانی، تزریق وریدی دانست و گفت: در این روش همانند درمان لوکمی با سلول‌های بنیادی، تزریق وریدی سلول های بنیادی انجام می‌شود. حسن این روش نیاز کمتر به تزریق مکرر و هزینه کمتر آن است، البته میزان موفقیت سلول درمانی در دیستروفی عضلانی از طریق تزریق وریدی سلول های بنیادی ارتباط مستقیمی با میزان توانایی این سلول ها برای حرکت از خون به عضلات دارد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: وقتی سلول‌های بنیادی به داخل عضلات مبتلا تزریق می‌شوند، مطمئن هستیم که سلول‌های بنیادی به محل مورد نظر رسیده‌اند ولی این روش گران بوده و زمان‌بر است، زیرا برای سلول درمانی در دیستروفی عضلانی، لازم است که به همه عضلات بدن تزریق سلول های بنیادی انجام گیرد.

بیشتر بدانید: دیستروفی عضلانی دوشن و تشخیص آن پیش از تولد
وی در پاسخ به این سوال که چه نوع سلول بنیادی برای سلول درمانی در دیستروفی عضلانی مناسب است، گفت: پرایس و همکاران دریافتند که سلول‌های ستاره‌ای، سلول‌های بنیادی بافت عضله هستند که می‌توانند به سلول‌های عضلانی بالغ تبدیل شوند و عملکرد طبیعی عضلانی را انجام دهند. برای دسترسی به سلول‌های ستاره‌ای لازم است جداسازی این سلول‌های بنیادی از عضلاتی مانند عضله دیافراگم که حاوی آنها هستند، انجام شود که پروسه‌ای بسیار سخت بوده که به علت نیاز به جراحی با میکروسکوپ است. دانشمندان توانستند در محیط آزمایشگاه سلول‌های ستاره‌ای یا همان میوبلاست را از سلول‌های بنیادی دیگر تولید نمایند.

بخشنده گفت: امروزه تحقیقات وسیعی بر روی انواع سلول‌های بنیادی مانند میبوبلاست، سلول‌های مغز استخوان و سلول‌های جنینی در حال انجام است. آنچه مهم است سهولت دسترسی به این سلول‌های بنیادی، قابلیت تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های عضلانی و قابلیت بروز پروتئین‌های معمول عضلانی است که موجب پیچیدگی جنبه‌های مختلف این پژوهش‌ها است. مساله نهایی اینکه باید مشخص شود سیستم ایمنی بدن بیمار با کدام نوع از سلول‌های بنیادی سازگاری بیشتری دارد.

وی در خصوص عارضه مهم سلول درمانی گفت: سلول‌های بنیادی همچنانکه می توانند به سلول‌های عضلانی تبدیل شوند، امکان تبدیل به سلول‌های سرطانی را دارند که مهم‌ترین عارضه سلول درمانی در دیستروفی عضلانی است.

بخشنده اضافه کرد: سلول درمانی در دیستروفی عضلانی روشی نوین در درمان دیستروفی عضلانی است، ولی پیچیدگی های این درمان مانع از اتمام مراحل مختلف آن شده است . امید است در آینده خبرهای خوبی از سلول درمانی در دیستروفی عضلانی به اطلاع بیماران نیازمند برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یدالله صابری ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    42 0
    فرزندم به این بیماری مبتلاست. امیدوارم اساتید علم بتوانند مشکل رامرتفع ومارا ازاین نگرانی نجات دهند.
  • رضا علی بخشی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    36 1
    مدت ۱۱ ساله که فرزندم این بیماری رو داره بخاطر خدا اگه راهی پیدا کردید اطلاع دهید ممنونم الان دیگه راه رفتن را هم نمیتونه انجام بده ممنونم کمک کنید
  • پیمان ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    28 3
    من مرد ۲۲ ساله هستم اصلا نمیتونم بلند شم وضعیت خیلی بدی دارم خواهش میکنم این دارو در ایران تشکیل بدید با تشکر
  • اطلس ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    0 0
    من ٢٧ سال دارم از سن ٩ سالگی علائم بیماری در من شروع شد و روز ب روز بیماری پیشرفت کردو راه رفتنو بلند شدنو برام سخت کرده ترخدا اگ راهی وجود داره اطلاع بدید ک حداقل یکم بهتر بشم
  • مسعود ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
    11 2
    سلام ممنون از مطلب تون از اول که دچار این بیثن مطلب بی نهایت امیدوار شد خواهش میکنم تحققق کنید و اگه درمانی تو ایران اومده ما ازش با خبر کنید،یا یک دکتر در اصفهان معرفی کنید
  • علیرضا قدرتی ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 0
    سلام خسته نباشید والا چی بگم
  • رامین رئیس زاده ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    0 0
    باسلام.این بیناران بایدتحت پوشش وحمایت دولت قرارگیرندو ازنظردرمان و دارو رایگان انجام بشن.همسر من مبتلا به این بیماری هست و هیچگونه درمانی نتونستندانجام بدهند. ازشما تقاضای کمک و یاری را داریم.این موصوع باعث شده زندگی ماتلخ بشه و ناامیدباشیم. چطورمیتونیم درمان تزریق سلول بنیادی راانجام بدیم.عاجزانه طلب یاری و کمک داریم
  • ماجده ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    0 0
    من خودم این بیماری رو دارم و به پسرم هم انتقال پیدا کرده. توی خانواده کسی اینجوری نبوده. اگه راه درمانی براش هست اطلاع رسانی کنید‌. ممنون من نگران آینده ی پسر ۷ ساله ام هستم.
  • حسام ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    سلام من مدت ۱۰ساله که با بیماری دیستروفی زندگی می کنم من فقط خواهش می کنم که دانشمندان هرچه زوتر روی این بیماری بیشتر کارکنند که ما بیماران اسیب پذیر تر نشویم و بتوانیم کارهای اولیه خود مانندحمام رفتن و راه رفت وغیره را بتوانیم انجام دهیم و سعی کنید بیشتر این بیماری را در تلویزیون پخش کنید که بیشتر با این بیماری آشنا بشویم و اگر درمانی در ایران آمده در اخبار شبکه یک اطلاع رسانی کنید