عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به كشف و ثبت جهانی ژن‌های عامل چهار بیماری باكتریایی و سه بیماری‌های ویروسی خطرناك آبزیان شد كه سازمان جهانی بهداشت دام (OAE) آنها را در فهرست مهلك ترین بیماری‌های آبزیان قرار داده است.

موفقیت پژوهشگر ایرانی در كشف هفت ژن جدید عامل بیماری های آبزیان
به گزارش سلامت نیوز   از روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، دكتر عادل حقیقی، استادیار پاتولوژی و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات روز یكشنبه گفت: تحقیقات اولیه برای شناسایی این ژن‌ها از سال 2006 آغاز شده و حاصل این تحقیقات شناسایی چهار ژن عامل بیماری‌های سپتی سمی خونریزی دهنده باكتریایی (Aeromonas hydrophila)، فرونكلوزیس (Aeromonas salmonicida)، بیماری خونریزی دهنده سودوموناسی (Pseudomonas aeruginosa) و بیماری باكتریایی پرسینیوز (YERSINIOSIS) بود كه با موفقیت در بانك ژن جهانی به ثبت رسید.
وی در گفتگو با ایرنا گفت: این بیماری‌ها مربوط به آبزیان بوده و برای اولین بار ثبت ژن مربوط به آنها انجام شده كه پس از طی مراحل تاییدی، از طرف بانك ژن جهانی مورد پذیرش قرار گرفت.
حقیقی درباره بیماری‌های شناسایی شده ویروسی اضافه كرد: علاوه بر ژن‌های چهار بیماری باكتریایی یاد شده، ژن‌های سه بیماری مهم ویروسی IHN (infectious haematopoietec necrosis) و viral) (haemorrhagic septicaemia) VHS و SVC (spting viremia of carp نیز شناسایی و ثبت شده‌ كه مقالات مربوط به شناسایی این ژن‌ها به ترتیب در مجله PJBS، مجله انجمن پاتولوژیست‌های ماهی اروپا (EAFP) و مجله AJAVA به چاپ رسیده كه همگی دارای درجه ISI است.
حقیقی افزود: تمامی این موارد به همراهی و همكاری یك تیم تحقیقای مشترك بین دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و سازمان دامپزشكی كشور صورت گرفته است.
عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات با اشاره به ثبت توالی ژن بیماری SVC (ویرمی بهاره كپور ماهیان) در بانك جهانی ژن خاطرنشان كرد: در این تحقیق بیماری كپور ماهیان هندی وارداتی به روش Histopathologic و PCR برای اولین بار شناسایی و گزارش شده و توالی ژن مربوط به عوامل پاتوژنیك در بانك ژن جهانی به ثبت رسید.
حقیقی گفت: ویرمی بهاره كپور ماهیان یكی از بیماریهای مهم خانواده كپور از جمله كپور معمولی و كپور هندی است كه در این تحقیق سه گونه جدید كپور هندی به نام‌های روهو، مریگال و كاتلا مورد مطالعه قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای اولین بار این گونه از كپور ماهیان هندی وارداتی در دو استان گیلان و خوزستان در حالت قرنطینه ذخیره‌سازی شد. عامل این بیماری خطرناك از خانواده رابدوویریده و جنس  وزیكولوویروس و تك رشته‌ای RNA دار است كه باعث تخریب شدید بافت كلیه و طحال و كبد شده و نهایتا به خونریزی شدید بافتی منجر می‌شود.
حقیقی با بیان این مطلب كه عمدتا مرگ و میر فراوان در درجه حرارت دمایی 10 تا 17 درصد سانتی گراد بروز می‌كند، افزود: پس از اخذ نمونه‌های بافتی، با استفاده از روش اختصاصی طراحی پرایمر برای آزمایش مولكولی PCR – Nested و در ادامه پس از گرفتن باند اختصاصی مربوطه، از محصول نهایی برای آنالیز سكانسینگ DNA و مقایسه آن در ژن بانك جهانی با كد دستیابی FJ711168 Accession آزمایش‌های تكمیلی انجام شد. به موازات مطالعات مولكولی، بررسی‌هیستوپاتولوژیكی نمونه‌ها با روش استاندارد انجام شد.
وی تصریح كرد: در دو سایت مورد مطالعه در دو استان كشور كه محل استوك اولیه بودند، نمونه‌های مثبت آلودگی به ویروس ویرمی بهاره كپور ماهیان مورد شناسایی قرار گرفت و پس از اخذ نتایج مثبت هیستو پاتولوژی و تطبیق علایم تیپیك بیماری با نتایج آزمایش‌های مولكولی و با توجه به استراتژی كنترل و ریشه‌كنی بیماری‌های اخطار كردنی (OIE (Notifiable) عملیات Eradication انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha