دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 20994

رییس دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد ایران گفت: 30 درصد از ایرانی ها به بیماری كبد چرب مبتلا هستند كه درصد قابل توجهی از آنها را نسل جوان تشكیل می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر رضا ملك زاده در نشست خبری دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد ایران در بیمارستان میلاد گفت: در سالهای گذشته تصور می شد كبد چرب بیماری بی‌ضرری است، اما تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر نشان می دهد این بیماری می‌تواند در عده‌ای از افراد به بیماریهای كبدی و سكته قلبی منجر شود.
وی با بیان اینكه كبد چرب علامتی برای برخی از بیماریهای مزمن است، ادامه داد: این بیماری‌ها شایع‌ترین علل مرگ و میر در ایران محسوب می شود به طوری كه بیماری كبد چرب و تبدیل شدن آن به سیروز كبدی و در نهایت نیاز بیمار به پیوند كبد فاجعه است.
ملك زاده با هشدار اینكه در جوامع ایرانی افزایش چاق و پرخوری به صورت معضل اجتماعی و بهداشتی در آمده خاطر نشان كرد: در ایران چاقی و پرخوری بیش از حد و همچنین ابتلا به بیماری كبد چرب و سكته‌های قلبی و مغزی، در بین افراد جامعه شیوع یافته است كه درصد زیادی از آنها را جوانان تشكیل می دهد.
وی با بیان اینكه این بیماری قابل پیشگیری است ادامه داد: می‌توان با رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم ، كاهش وزن و ورزش از ابتلا به این بیماری پیشگیری كرد.
رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه بیماری كبد چرب با سونوگرافی قابل تشخیص است،‌ افزود: افرادی كه دارای كبد چرب هستند ممكن است 10 سال قبل از دچار شدن به مشكل كبدی، دچار عوارض قلبی شوند؛ چون چربی علاوه بر قلب در اندام‌های دیگری مانند قلب و مغز رسوب می‌كند.
وی گفت: سن سكته‌های قلبی در ایران كاهش یافته و اگر بررسی كنیم می بینیم مرگ نیمی از ایرانیان به علت سكته قلبی و مغزی است و این افراد به طور متوسط 15 سال قبل از پایان عمر طبیعی خود از دنیا می روند.
به گفته ملك زاده شیوه درست و صحیح زندگی، ورزش ، پیاده روی و دوچرخه سواری ، عدم مصرف غذاهای آماده و فست فودها و نمك و چربی بیش از اندازه در غذا می تواند در پیشگیری از كبد چرب نقش بسیار مهمی ایفا كند.
رییس دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد ایران اظهار داشت: صنایع غذایی در كشور باید با توجه به سلامت مردم، محصولات خود را تولید كنند و در اختیار آنان قرار دهند.
وی همچنین گفت: مصرف فراوان میوه و سبزیجات و به دفعات مكرر می تواند در پیشگیری از كبد چرب موثر باشد.
ملك‌زاده خاطر نشان كرد: در گذشته مردم به دلیل بیماریهای عفونی فوت می‌كردند در حال حاضر به دلیل سكته از دنیا می‌روند.
وی افزود: حدود 30 سال پیش نیز كشورهای آمریكایی و اروپایی مشكل مشابه ایران داشتند، اما آنان با انجام اقدامات پیشگیرانه توانستند آن دوران را سپری كنند و به وضعیت خوبی از نظر سلامت برسند.
به گفته ملك زاده در حال حاضر سرطان، شایع ترین علت مرگ و میر در این كشورهاست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسهال خونی و بلغمی ، 30 سال پیش در ایران مشاهده نمی‌شد، اما در حال حاضر برخی از افراد به این بیماری مبتلا هستند.
رییس دهمین همایش بیماریهای گوارش و كبد اضافه كرد: تشخیص بیماری های جدید برای برخی از پزشكان و عدم اطلاعات كافی در باره این بیماری ها نیازمند اطلاع رسانی دقیق است كه در این همایش سعی داریم این اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهیم .
ملك زاده سرطان مری را یكی از سرطان‌های شایع در ایران برشمرد و گفت: در منطقه تركمن صحرا و استان گلستان بالاترین میزان شیوع سرطان مری در دنیا دیده می‌شود.
وی ادامه داد: بیماری هپاتیت در ایران به دلایلی مانند واكسیناسیون به سرعت در حال كاهش است، ولی با این حال باید از رفتارهای پرخطر مانند سوراخ كردن گوش، خالكوبی، حجامت و استفاده نادرست از سرنگ اجتناب كرد؛ چرا كه بی‌توجهی به این امر نه تنها باعث افزایش شیوع هپاتیت بی می‌شود بلكه ابتلا به بیماری هپاتیت سی و ایدز را نیز در پی دارد.
دهمین همایش بیماری‌های گوارش و كبد ایران از 18 تا 21 آبان ماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha