معاون توان بخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: یک هزار کودک مبتلا به اوتیسم در سطح استان اصفهان شناسایی شده‌ است.

از هر 67 تولد در اصفهان یک نوزاد مبتلا به اوتیسم است

سلامت نیوز:معاون توان بخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: یک هزار کودک مبتلا به اوتیسم در سطح استان اصفهان شناسایی شده‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سید اصغر فیاض  با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه تشخیص به موقع بیماری اوتیسم، اظهار کرد: سن طلایی تشخیص اوتیسم کمتر از سه سال است و خانواده‌ها از طریق غربالگری و مراجعه به مهدکودک‌ها می‌توانند از ابتلای کودکشان به این بیماری با خبرشوند.

وی به دستور عمل سازمان بهزیستی جهت آگاه رسانی جامعه در راستای هفته جهانی اوتیسم اشاره کرد و افزود: شعار جهانی اوتیسم در سالجاری "پیش به سوی کسب توانایی تصمیم گیری برای خود" است و بهزیستی در هفته ابتدایی اردیبهشت که مقارن با هفته نکوداشت اصفهان است همایش پیاده روی با شعارهایی در خصوص این بیماری جهت آگاه سازی مردم برگزار خواهد کرد.

معاون توان بخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه طبق گفته سازمان بهداشت جهانی از هر 67 تولد یک نوزاد مبتلا به اوتیسم است، ادامه داد: با توجه به این موضوع غربالگری اهمیت چندانی می‌یابد و در سال گذشته نیز در آذرماه در سراسر کشور با توجه به دستور سازمان بهزیستی غربالگری اوتیسم انجام شد.

فیاض با بیان اینکه 13 فروردین به عنوان روز جهانی اوتیسم شناخته شده است، خاطر نشان کرد: غربالگری موجب شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود که در صورت شناسایی این امر نیازمند زیر ساخت های لازم و آموزش‌های ویژه است.

وی با اشاره به وجود یک هزار کودک مبتلا به اوتیسم در سطح استان، گفت: تنها 300 کودک از آموزش‌های مراکز بهزیستی استفاده می‌کنند.

معاون توان بخشی بهزیستی استان اصفهان به اقدامات مشترک انجمن اوتیسم با شهرداری اصفهان اشاره کرد و افزود: اقداماتی از طریق انجمن اوتیسم و شهرداری انجام شده است، برای نمونه در روز سیزده فروردین اکثر اماکن تاریخی با نور آبی که رنگ نشانه اوتیسم است نور افشانی شد.

فیاض ادامه داد: قطعا خانواده‌ها می‌تواند از طریق غربالگری از رشد این اختلال در کودکشان جلوگیری کنند و حتی کودکشان در مدارس عادی تحصیل کند. خانواده‌ها می‌توانند از طریق اطلاع رسانی‌هایی که در سطح شهر می‌شود برای به مهد کودکها مراجعه کنند تا مشخص شود که کودک به اوتیسم مبتلا است یا خیر تا از مشکلات حاد بعدی جلوگیری شود.

معاون توان بخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه هر روز، روز اوتیسم است، خاطر نشان کرد: موضوع توجه به بیماری اوتیسم از دهه 80 اتفاق افتاده و اولین مرکز آموزش و توان بخشی اوتیسم در اصفهان در سال 82 شروع به کار کرد.

فیاض ادامه داد: استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشترین مراکز آموزشی اوتیسم را دارد. آخرین مرکز در سال گذشته در مبارکه شروع به کار کرد که هشتمین مرکز در استان بود و تا اواسط سالجاری در شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان نیز مرکز اوتیسم ایجاد می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha