استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به هزینه های توانبخشی افراد مبتلا به اوتیسم اشاره کرد وگفت: حداقل ماهیانه 2 میلیون تومان صرف خدمات توانبخشی این افراد می شود.

هزینه 2میلیون تومانی ماهانه اوتیسم بردوش خانواده ها

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به هزینه های توانبخشی افراد مبتلا به اوتیسم اشاره کرد وگفت: حداقل ماهیانه 2 میلیون تومان صرف خدمات توانبخشی این افراد می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می ‌شود. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت ‌های ارتباطی تأثیر می‌ گذارد.


مبتلایان به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود.


دکتر میترا حکیم شوشتری روز دوشنبه در نشست علمی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اوتیسم در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان اظهار کرد: در صورتی که خانواده ها بخواهند کارهای بیشتری برای بیماران اوتیسم در زمینه های مختلف از جمله اختلال یادگیری انجام دهند این هزینه ها افزایش می یابد.
وی آمار جهانی این بیماری را از هر 68 نفر یک نفر اعلام کرد و گفت:درهلند از هر 41 نفر یک نفر مبتلا به اوتیسم گزارش شده است. آمار دقیقی از مبتلایان به اوتیسم در ایران نداریم و نیاز است بررسی دقیقی تری برای شناسایی این افراد انجام گیرد.
حکیم شوشتری با اشاره به اینکه آمارهای گزارش شده نشان می دهد که با بیماری نادری روبرو نیستم، بیان کرد: شناخت بهتر از این بیماری ضرورت دارد تا خدمات بهتری به این افراد ارائه شود.
فوق تخصص روان پزشک کودک و نوجوان برلزوم شناسایی سریع تر این بیماری تاکید کرد و گفت: هرچه مداخلات این افراد زودتر انجام شود به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.
وی طول درمان این بیماری را بستگی به شدت بیماری دانست و گفت: برخی از کودکان پس از مدتی سلامتی خود را بدست می آورند و علائم این بیماری در آنها از بین می رود.

** سهم عوامل ژنیک در ایجاد بیماری اوتیسم 37 درصد است
استاد دانشگاه شهید بهشتی به سهم عوامل ژنتیکی دربروز بیماری اوتیسم اشاره کرد و گفت: تا سال 1990 میلادی سهم این عامل را حدود 92 درصد در نظر می گرفتند که در سال های اخیر براساس بررسی های انجام شده سهم عوامل ژنتیکی کاهش یافته و 37 درصد گزارش شده است.
دکترحمیدرضا پوراعتماد افزود: در سال های اخیر به تدریج از نقش عوامل ژنتیکی در ایجاد این بیماری کاسته شده و اهمیت بیشتری به عوامل محیطی و فرهنگی در این زمینه داده شده است.


وی تعداد نرون های مغزی در انسان را حدود 100 میلیون نرون اعلام کرد و گفت: 75 درصد شبکه های مغزی بعد از تولد شکل می گیرد. نوزادی که متولد می شود از نظر تعداد سلول های مغزی تقریبا شبیه افراد بزرگسال است اما از نظر ارتباطات بین سلول های عصبی و شبکه های مغزی با هم فرق دارند.
پور اعتماد به افزایش این بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: سنین پایین که مغز به شدت در حال تغییر است، بهترین زمان شروع خدمات توانبخشی و نوپروری بیماران اوتیسم است و به همین دلیل باید این بیماری را زودتر تشخیص داد.
نشست علمی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اوتیسم امروز ( دوشنبه ) با حضور جمعی از استادان و دانشجویان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha