دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 20997

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نماینده دولت با پیشنهاد لحاظ شدن استخدام پرستار به صورت سالانه در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور مخالفت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نظام پرستاری، در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور نمایندگان مجلس در جلسه علنی یکشنبه به جذب 23 هزار پرستار و تامین نیروی انسانی برای واحدهای بهداشتی و درمانی مخالفت کردند.

در این پیشنهاد كه از سوی حسینعلی شهریاری، انوشیروان محسنی بندپی و امیر حسین قاضی‌زاده مطرح شده آمده است. دولت موظف است سالانه 15 هزار نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی را به گونه‌ای استخدام کند كه حداقل 55 درصد آن را كادر پرستاری تشكیل دهند اما این پیشنهاد به علت مخالفت نماینده دولت و تذكرات متعدد به تصویب مجلس نرسید.

شهریاری: دولت بحث استخدام پرستاران را در لایحه مطرح نکرده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که پیشنهاد جذب سالانه 15 هزار نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی را به صورت استخدامی در بند الحاقی به یکی از مواد لایحه برنامه پنجم توسعه کشور داده بود ، گفت: رئیس جمهور چندی پیش در مراسمی در جمع پرستاران کشور با مخاطب قرار دادن وزیر بهداشت و درمان خانم دکتر دستجردی دستور دادند که 23 هزار پرستار تا 2 ماه آینده جذب شود و پس از آن به پرستاران گفت اگر این طور نشد به من بگویید تا با وزارت بهداشت و درمان برخورد کنم.

وی افزود: این سخنان رئیس جمهور از شبکه های صدا و سیما پخش شد و میلیون ها نفر آن را دیدند این در حالی است که دولت در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور هیچ سخنی از این جذب پرستار و نیرو در بخش بهداشت و درمان نیاورده است.

شهریاری ادامه داد: بر این اساس کمیسیون بهداشت و درمان در جلسات کمیسیون تلفیق پیشنهاد جذب پرستار برای واحدهای بهداشت و درمان را داد که در این جلسه نماینده دولت با این پیشنهاد مخالفت کرد و در کمیسیون هم ما موفق نشدیم این قول رئیس جمهور را در لایحه برنامه پنجم بیاوریم بنابراین تلاش کردیم به صورت ماده الحاقی به لایحه آن را مربوط کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین از نماینده دولت خواست تا با این بند الحاقی و مکلف کردن جذب نیروی انسانی در وزارت بهداشت مخالفت نکند چرا که این موضوع در پی دستور رئیس جمهور در جمع پرستاران است و ایشان نیز از قبل با این دستور نظر موافق خود را اعلام کردند.

ادیانی‌راد اخطار قانون اساسی وارد کرد

در ادامه جلسه سید علی ادیانی‌راد، نماینده مردم قائم شهر نیز با استناد به اصل 126 قانون اساسی در اخطاری، گفت: این پیشنهاد مغایر با این اصل قانون اساسی است و ما هم قبول داریم که بخش بهداشت و درمان با کمبود نیروی انسانی و پرستار مواجه است اما این موضوع نباید در برنامه پنجم توسعه کشور آورده شود بلکه باید در بودجه کشور لحاظ شود.

 وی  اظهار داشت: بر اساس این امر رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و اداری و استخدامی كشور را مستقیماً بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری واگذار كند.

وی در ادامه پیشنهاد كمیسیون بهداشت برای الحاق یك بند به ماده 43 كه درخصوص استخدام پرستاران بود را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: این نوع نگرش به استخدام با اصل 126 قانون اساسی مغایر است.

به گزارش خبرنگار نظام پرستاری در اصل 126 قانون اساسی آمده است رئیس جمهور ماموریت اصلی برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.

تذكر آئین‌نامه‌ای رئیس مرکز پژوهش های مجلس

توكلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و نماینده مردم تهران در تذكری آئین‌نامه‌ای و در مخالفت با پیشنهاد شهریاری، گفت: بنده به این موضوع معتقدم كه تعداد پرستاران در كشور كم است اما از آنجا كه برای استخدام سالانه 15 هزار نفر نیروی بهداشتی - درمانی برآورد دقیقی نشده است بهتر است تكلیفی این‌چنینی بر عهده دولت گذاشته نشود.

وی افزود: این اقدام موجب می شود که تکالیف سنگینی بر دوش دولت بار شود که این مغایر با توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور بار مالی اضافی بر دولت تحمیل نشود، است. بنابراین بهتر است تکلیف استخدام را به عهده خود دولت بگذاریم و دولت پس از انجام جمع بندی به این نتیجه برسد.

توکلی تصریح کرد: بنده در آن هیئتی كه برای موضوع لایحه برنامه پنجم كه خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودند حضور داشتم كه ایشان تاكید كردند كه در بررسی برنامه بار مالی بر دوش گذاشته نشود.

ابوترابی‌فرد كه ریاست جلسه را بر عهده داشت این تذكر را وارد دانست و گفت: بنده نیز در محضر مقام معظم رهبری شاهد بودم كه ایشان تاكید داشتند نباید بار مالی خارج از توان دولت گذاشته شود که این موضوع را همکاران در رأی خود مورد توجه قرار دهند.

تذکر خباز و  یادآوری وعده رئیس جمهور در مورد استخدام پرستاران

در ادامه این جلسه محمد رضا خباز، نماینده مردم کاشمر و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اعلام تذکر آیین نامه ای در موافقت با پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: این بند الحاقی برای تحقق گفته رئیس جمهور در جمع پرستاران است چرا که ایشان از یک طرف می گویند 23 هزار نفر استخدام کنید و از طرفی دیگر این ماده استخدامی را در برنامه پنجم نمی آورند و ما به عنوان نمایندگان مجلس و کسانی که مستقیم با مردم سر و کار داریم موظفیم این کار را انجام دهیم و این اقدام بار جدیدی به دولت تحمیل نمی کند بلکه قولی است که رئیس جمهور داده و همه مردم آن را شنیده اند.

وی افزود: علت مطرح شدن این پیشنهاد وعده رئیس‌جمهور در جمع پرستاران برای استخدام آنها بود كه اكنون هنگامی كه مجلس می‌خواهد خواسته رئیس‌جمهور را برای رفع مشكل وزارت بهداشت و درمان مطرح كند می‌گوییم كه مقام معظم رهبری فرموده بار جدید مالی‌ را به دولت تحمیل نكنید.

وی ادامه داد: قرار نیست ما بار جدید مالی به دولت تحمیل كنیم. این وعده‌ای است كه دولت به مردم داده و مردم نیز از نمایندگان توقع تحقق این وعده را دارند. مردم یقه نماینده مجلس را می گیرند و از نماینده مجلس می خواهند که این قول رئیس جمهوری را پیگیری کنند.

خباز با مخاطب قرار دادن ابوترابی فرد گفت: از یک طرف رئیس جمهور قول می دهد که 23هزار نفر را استخدام کند و از طرف دیگر شما می گویید که مقام معظم رهبری فرموده است بار جدیدی به دوش دولت تحمیل نکند در حالی که مجلس هیچ بار جدیدی را تحمیل نمی کند.

ابوترابی فرد گفت: دولت در مخالفت خود به تذکر شما اشاره می کند. اگر دولت سیاست استخدام داشته است آن را در برنامه پنجم لحاظ می کرد و حال که چنین کاری را نکرده است به این معناست که سیاست چنین کاری را نداشته است و بهتر است نمایندگان در چارچوب آنچه که زمینه افزایش بار مالی دولت را فراهم نمی کند و در چارچوب توانایی ها و ظرفیت های کشور است عمل کنند.

در ادامه  شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان خطاب به ابوترابی گفت: شما قسم یاد کردید که بی نظر باشید اما رسماً به عنوان مخالف صحبت کردید.

رئیس کمیسیون بهداشت بار دیگر تاکید کرد: رئیس جمهور بدون دلیل و منطق دستور استخدام پرستار را نمی دهد و ایشان قول داده اند و ما باید فضایی را فراهم کنیم که این قول محقق شود.

وی تصریح کرد: نماینده دولت بگوید رئیس جمهور قول داد اما ما عمل نمی کنیم. ما نمی توانیم پاسخ بیماران، مردم و پرستاران را بدهیم.

نماینده دولت مخالفت خود را اعلام کرد

در ادامه این جلسه محمد قاسم حسینی، معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به عنوان نماینده دولت مخالفت خود را با استخدام پرستاران و الحاق ماده ای که به این موضوع می پرداخت اعلام  کرد و گفت: زمینه های لازم برای استخدام 23 هزار نفر پرستار در حال فراهم شدن است و نیازی نیست که این موضوع در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور آورده شود.

وی افزود: ما ابتدا به دلیل ابهامات موجود در متن این پیشنهاد تصور می کردیم مورد پذیرش قرار نگیرد. هیچ گونه عدد و رقمی در این پیشنهاد ذکر نشده و در مورد منابع مالی آن نیز ابهام وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: در پاسخ به دوستانی که به طور مکرر به فرمایشات رئیس جمهوری اشاره می کنند باید بگویم دولت بر اساس قوانین برنامه، مجوزهایی را برای استخدام در اختیار دارد که توزیع آن در بین دستگاه ها و بخش های مختلف بر اساس این برنامه بر عهده هیئت وزیران است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید وابستگی دولت به هزینه های نفت کم شود و در همین لایحه برنامه پنجم باید 2 درصد بودجه های جاری دولت به صورت سالیانه کسر شود. پس دولت منابع مالی جذب این 88 هزار نفر را باید از کجا تأمین کند.

نماینده دولت افزود: از سوی دیگر بر اساس اصل 126 قانون اساسی مسئولیت امور نیروی انسانی و تشکیلات و استخدام با شخص رئیس جمهوری است که قول رئیس جمهور به پرستاران در آن چارچوب است و ان شاءالله عمل خواهد شد.

وی تأکید کرد: ما نباید تعداد استخدام ها و اعداد و ارقام را به برنامه پنجم بکشانیم چرا که دست دولت بسته می شود و مغایر با اصل 126 قانون اساسی است. بنابراین دولت با آن مخالف است.

مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز با مخالفت در زمینه بند الحاقی مبنی بر استخدام پرستار و نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان گفت: این موضوع ماهیت برنامه ای ندارد و بیشتر به بودجه مربوط است.

پس از این موارد، بند الحاقی پیشنهادی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در صحن علنی به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس با آن موافقت نکردند.

به گزارش نظام پرستاری، بر اساس بند الحاقی پیشنهادی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دولت موظف می شد تشکیلات نیروی انسانی مربوط به واحدهای بهداشتی و درمان را بر اساس شبکه گسترش خدمات بهداشتی و درمانی کشور و سطح بندی خدمات درمان بستری بر مبنای درآمد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تامین و اعتبار مربوطه را در برنامه سالانه به گونه ای در نظر گیرد که تا پایان برنامه پنجم برای کل نیروها به ازای هر تخت پرستاری به رقم 2 و برای پرستاران به رقم 1.3 نفر به ازای هر تخت بیمارستانی دسترسی پیدا کند.

بر این اساس همچنین دولت موظف می شد بودجه سالانه ناشی از اجرای این قانون را با اولویت مناطق محروم تامین کند.

در این بند الحاقی همچنین آمده بود در اجرای حکم فوق دولت موظف است سالانه 15 هزار نفر از نیروی بهداشتی و درمانی را به گونه ای استخدام کند که حداقل 55 درصد آن را از کادر پرستاری تشکیل دهد. همچنین به منظور اجرای قانون ارتقاء بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت دولت موظف می شد در سال اول اجرا برنامه 23 هزار نفر نیروی بالینی را استخدام کند این مجوز استخدامی ویژه اجرای قانون ارتقاء بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت بوده و مستقل از مجوز استخدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه پنجم توسعه کشور است.
به گزارش نظام پرستاری، 30 فروردین امسال رئیس جمهور در جمع پرستاران خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: شما می‌توانید آگهی استخدام 23 هزار پرستار را از فردا اعلام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha