عضو انجمن متخصصان گوارش و كبد ایران گفت: عطاری‌ها آزادانه و برخلاف قانون خودسرانه دارو تجویز می‌كنند و وزارت بهداشت هم برخوردی با این افراد كه سلامت مردم را تهدید می‌كنند، برخوردی نمی‌كند.

به گزارش سلامت نیوز رسول ستوده منش در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: در قرص‌های شیمیایی موجود پزشكان می‌دانند دقیقاً چند میلی‌گرم داروی مؤثر وجود دارد و اگر عارضه‌ای پیش آمد می‌توان آن را شناخت و درمان كرد اما سؤال این است آیا می‌توان گفت در یك مشت گیاه دارویی چند میلی‌گرم داروی مؤثر وجود دارد یا دم كرده و غیر دم‌كرده‌اش چقدر با هم فرق می‌كند.

وی افزود: متأسفانه مردم فكر می‌كنند چون داروهای گیاهی از گیاه تهیه شده‌اند مضر نیست اما باید در نظر داشت كه ماده مؤثره تمام داروهای شیمیایی هم از گیاه تولید می‌شود.

ستوده منش تصریح كرد: موارد بسیاری در بیمارستان‌ها دیده شده است كه بیماران به علت مصرف بیش از حد و غیر قابل كنترل داروهای گیاهی دچار مسمومیت با سرب یا نارسایی كبد شده‌اند.

عضو مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر عطاری‌ها خیلی آزاد مانند افرادی كه قاچاقی طبابت می‌كنند و پزشك نیستند در اطراف ما فعالیت می‌كنند، داروهای متفاوت گیاهی كه اصلا مجاز به تبلیغ آنها نیستند به عنوان درمان تجویز می‌كنند اما نظارت جدی روی آنها انجام نمی‌شود.

ستوده‌منش با بیان اینكه این نظارت باید از طرف وزارت بهداشت انجام شود خاطر نشان كرد: در حال حاضر مشكل این است كه وزارت بهداشت اعلام می‌كند مسئول نظارت بر عطاری‌ها ما نیستیم كه این نكته را باید در نظر داشت نظارت بر عطاری‌ها نه وظیفه نیروی انتظامی است و نه یك كار قضایی بلكه باید با یك كار علمی و متقن از طرف وزارت بهداشت خطر این عطاری‌ها به مراكز قضایی و انتظامی تفهیم شود تا جلوی آنها گرفته شود.

وی یادآور شد: البته پزشكان امروز از داروهای گیاهی غافل نیستند اما اینكه به عنوان مثال برگ اكالیپتوس به صورت خوراكی تجویز می‌كنند كه با این وجود به شكل سم می‌شود یا داروهایی با عوارض بالا تجویز می‌كنند اصلاً صحیح و علمی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha