معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، آخرین وضعیت راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان را تشریح کرد.

ایجاد مراکز درمان اعتیاد در ۶ بیمارستان کودکان/ نحوه ارجاع کودکان معتاد برای درمان

سلامت نیوز:معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، آخرین وضعیت راه‌اندازی مراکز درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی اسدی ، درباره آخرین وضعیت مراکز درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان که پیشتر به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت اعلام شده بود، گفت: ما در شش بیمارستان تخصصی کودکان، مراکز درمان اعتیاد این گروه سنی را به صورت آزمایشی راه اندازی کرده‌ایم که خدمات آن از طریق گروه‌های تخصصی روانپزشکی، متخصصان کودک و نوجوان و روانشناس ارائه می‌شود. ارزیابی این مراکز باید به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم این برنامه را در حوزه سایر دانشگاه‌ها نیز گسترش دهیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دیگری که به صورت جدی دنبال می‌شود، درمان اعتیاد در مادران باردار است. بیشتر آنها جزو زنان ویژه محسوب می‌شوند که بعد از بارداری، نوزاد خود را در بیمارستان‌ها رها می‌کنند. ما در سال ۹۵ توانستیم از رها شدن بیش از ۱۰۰۰ نوزاد که مادران آنها اعتیاد داشتند، جلوگیری کنیم، به همین منظور به محض تولد، درمان مادر و مراقبت از نوزاد شروع شده است.

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص نحوه ارجاع این کودکان و نوجوانان به مراکز درمان اعتیاد، گفت: هر خانواده‌ای خودش می‌تواند به این مراکز مراجعه کند یا اینکه بهزیستی این نوجوانان و کودکان را که حتی می‌توانند جزو کودکان کار و خیابان باشند را شناسایی کند و به مراکز درمان این بیمارستان‌ها ارجاع دهد.

وی ادامه داد: در این مراکز سلسله مراتب مداخلات درمانی از حوزه بیمارستان شروع و بعد از آن نیز ارائه خدمات روانشناختی آغاز می‌شود. این کودکان و نوجوانان نیز در صورت نداشتن سرپرست، از طریق سیستم ارجاع به سازمان‌های متولی واگذار می‌شوند.

به گفته اسدی، زنان معتادی که در بیمارستان‌ها درمان می‌شوند نیز در صورت نیاز به سازمان‌های متولی ارجاع داده می‌شوند. علاوه بر آن، وزارت بهداشت با شهرداری‌ها نیز در مراکز درمان و نگهداری و بازتوانی مثل مددسراها و سامان‌سراها همکاری و هماهنگی دارد.

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: بحث مراقبت‌های بعد از درمان اعتیاد به حوزه‌های مختلفی بازمی‌گردد و در حال حاضر این ارتباط بین شهرداری و وزارت بهداشت برقرار است. ما در تهران با همکاری شهرداری در حدود ۲۰ مددسرا و سامان سرا و مرکز بازتوانی فعالیت داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha