مدتی قبل از شروع ثبت‌نام برای انتخابات دور پنجم شورای شهر تهران، کمپینی به‌راه افتاد که از مردم، هنرمندان و ورزشکاران محبوب می‌خواست اگر تخصص لازم را برای حضور در این شورا ندارند و نمی‌توانند در زمینه مدیریت شهری مؤثر واقع شوند از اعلام نامزدی خودداری کنند. این کمپین از مردم عادی هم می‌خواست که در صورت نامزد شدن چهره‌ای هنری و ورزشی بدون شرایط لازم، به او رأی ندهند؛ البته با توجه به تمام حساسیت‌های ایجادشده نه‌تنها چهره‌های ورزشی و هنری فعلی عضو شورای شهر باز هم برای حضور در این کارزار ثبت‌نام کردند بلکه عده بیشتری هم به آنها پیوستند و کسی به آن صورت گوشش بدهکار این حرف‌ها نبود؛ حالا باید دید آیا مردم به درخواست این پویش توجه می‌کنند یا نه.

رأی‌دادن به چهره‌های محبوب به شهر کمک می‌کند؟

سلامت نیوز:مدتی قبل از شروع ثبت‌نام برای انتخابات دور پنجم شورای شهر تهران، کمپینی به‌راه افتاد که از مردم، هنرمندان و ورزشکاران محبوب می‌خواست اگر تخصص لازم را برای حضور در این شورا ندارند و نمی‌توانند در زمینه مدیریت شهری مؤثر واقع شوند از اعلام نامزدی خودداری کنند. این کمپین از مردم عادی هم می‌خواست که در صورت نامزد شدن چهره‌ای هنری و ورزشی بدون شرایط لازم، به او رأی ندهند؛ البته با توجه به تمام حساسیت‌های ایجادشده نه‌تنها چهره‌های ورزشی و هنری فعلی عضو شورای شهر باز هم برای حضور در این کارزار ثبت‌نام کردند بلکه عده بیشتری هم به آنها پیوستند و کسی به آن صورت گوشش بدهکار این حرف‌ها نبود؛ حالا باید دید آیا مردم به درخواست این پویش توجه می‌کنند یا نه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم ضمن بررسی عملکرد محیط‌زیستی شورای چهارم تهران، ورود خبرنگاران، هنرمندان و ورزشکاران به شورا را مثبت ارزیابی نمی‌کند و می‌گوید: «این افراد با این کار، هم اعتبار صنفی خود را به مخاطره می‌اندازند و هم وضعیت شهری را از این که هست، بدتر می‌کنند.»


محمد درویش، در مورد ثبت‌نام تعدادی از خبرنگاران و اهالی رسانه‌ها و مطبوعات برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، می‌گوید: «چیزی که شورای شهر تهران و دیگر کلانشهرها به آن احتیاج دارند، افراد متخصص در حوزه شهرداری، محیط‌زیست، حقوق شهروندی، اقتصاد، مدیریت و ارتقای کیفیت روانی است؛ اینها باید اولویت اصلی اعضای ورودی به شوراها باشد. این افراد می‌توانند مشاورانی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه رسانه، هنر، ورزش و سایر رشته‌های لازم انتخاب کنند تا خلاءها را پر کنند.»


او ادامه می‌دهد: «وظیفه یک خبرنگار آن است که پایشگر وضعیت اطلاعاتی کشور باشد و خودش در مرحله قانونگذاری و تصویب قرار نگرفته و از شغل اصلی خود فاصله نگیرد. من موافق این کار نیستم که تعدادی از تخصص‌های غیر‌مرتبط به حوزه شهری وارد شورا شوند. هشت داور و بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و خبرنگاران برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند؛ به نظر من با این کار هم اعتبار صنفی خود را به مخاطره می‌اندازند و هم وضعیت شهری را از این که هست بدتر می‌کنند، باید اجازه دهیم شهر توسط متخصصان شهری مدیریت شود.» مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما حزب‌های قدرتمند نداریم، می‌گوید: «باید فرهیختگان و سرمایه‌های اجتماعی شرکت‌کنندگان در انتخابات را بررسی کرده و افراد دارای صلاحیت را به مردم معرفی کنند. افراد شاخص جامعه که خود کاندیدا نیستند، می‌توانند نقشی کلیدی در‌این‌زمینه ایفا کرده و به مردم نقشه راه ارائه دهند تا مردم انتخاب‌های درست‌تری داشته باشند.» او با بیان اینکه مردم باید بر‌اساس تخصص به کاندیداها رأی بدهند، ادامه می‌دهد: «کاندیداهای انتخابات نیز باید مانیفست‌های خود را منتشر کرده و برنامه‌های خود را برای حضور در شورا در معرض دید عموم قرار دهند تا امکان قضاوت و داوری فراهم شود.»


درویش در مورد اقدامات و تصمیمات محیط‌زیستی شورای چهارم هم توضیح می‌دهد: «نمونه‌هایی از این‌دست، بسیار نادر و خیلی‌خیلی کم است و اگر هم چیزی اتفاق افتاده، باعث بهبود وضعیت محیط‌زیست تهران نشده است. همچنان تفکیک زباله از مبدأ در کلانشهر تهران صورت نمی‌گیرد، هنوز در بسیاری از روزهای سال، هوا آلوده است و بیش از 20 میلیون ساعت از عمر ایرانی‌ها در سال در ترافیک تلف می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha