چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 210036

انگلیسیها می‌گویند: «یک اونس پیشگیری بهتر از یک پوند درمان است.» و انصافا دست‌کم در این یک مورد درست می‌گویند.

چرا اوضاع و احوال بهداشت خوب نیست؟

سلامت نیوز: محمد ماکویی: انگلیسیها می‌گویند: «یک اونس پیشگیری بهتر از یک پوند درمان است.» و انصافا دست‌کم در این یک مورد درست می‌گویند. همه می‌دانیم که «قاضی‌زاده هاشمی» از بهترین وزرای کابینه «حسن روحانی» است. با این حال این نکته نیز پذیرفتنی است که ایشان نیز همچون پیشینیان خود گل درشتی به جمال بهداشت مملکت نزده‌اند. وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌درستی گفته‌‌اند که بیشترین تلاش خویش در زمان تصدی وزارت را معطوف طرح تحول نظام سلامت (که ربطی به بهداشت ندارد) کرده‌اند. در نظرگرفتن این موضوع که آقای وزیر پزشک هستند دلیل قاطعی بر اینکه بیشترین تلاش ایشان ساماندهی اوضاع و احوال «درمان» و نه «بهداشت» کشور بوده، است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آفتاب یزد نوشت:به عبارت دیگر دکتر قاضی‌زاده هاشمی در تمامی سال‌های وزیر بودن بیش از هر چیز نگران این بوده‌ که از سوی هم صنفی‌های خویش به «هوای ما را نداری» متهم شود، لذا تنها این نکته که از نظر آقایان پزشک و خانم دکترها کم کار جلوه کند برای او فوق‌العاده «مهم» و «با ارزش» قلمداد شده است (این موضوع کاملا در موضع‌گیری او در ماجرای فیش‌های نجومی پزشکان و سریال طنز ساختمان پزشکان مشهود است.) بی‌رودربایستی باید گفت که اگر واقعا بر اولویت «بهداشت» بر «درمان» اعتقاد داریم باید سکان هدایت وزارتخانه را در اختیار دانش آموخته بهداشت قرار دهیم و اگر گمان داریم که «درمان» بر «بهداشت» مقدم بوده و ارجحیت دارد، ‌باید نام وزارتخانه را «درمان، آموزش پزشکی و بهداشت» بگذاریم.

نکته حائز اهمیت این است که به‌طور معمول دست‌اندرکاران «بهداشت» با «مسئولان درمان» دارای تضاد منافع بوده و بنا بر این رابطه «بهداشت» با «درمان» چیزی در مایه‌های ارتباط «پزشکی» و «مرده شوری» (دور از جان!) است (در زمان ما که تست هوش موجودیت داخلی داشت سوالاتی در مایه‌های رابطه فلان با بهمان مثل رابطه چه چیز با چه چیز است زیاد به چشم می‌خورد!) زیرا در هر دو حالت درستی کار اولی بازار کار دومی را کساد می‌کند! با این حال جدا ساختن وزارتخانه «بهداشت» از «درمان و آموزش پزشکی» هم ایده بدی نیست، زیرا نه تنها باعث می‌شود بودجه تخصیص یافته «بهداشت» خرج درمان آنهایی که به دلیل عدم مراقبت‌های بهداشتی لازم و ضروری محتاج دوا و درمان شده‌‌اند نشود بلکه موجب خواهد شد که مسئولان و مسئولان امور بهداشتی بهانه‌های مورد نیاز عدم‌کارآیی و راندمان وزارتخانه تحت امر خویش را در اختیار نداشته یا دست‌کم به این آسانی‌ها جفت و جور نکنند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha