چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

اگر پای خاطرات نسل‌های پیش نشسته یا چیزی از کودکی‌تان در خاطر داشته باشید، لابد با تفاوت‌های فراوانی با شرایط این روزها روبه‌رو خواهید شد.

اختلالات روانی پنهان شده

سلامت نیوز:اگر پای خاطرات نسل‌های پیش نشسته یا چیزی از کودکی‌تان در خاطر داشته باشید، لابد با تفاوت‌های فراوانی با شرایط این روزها روبه‌رو خواهید شد. از شکل ظاهری خانه‌ها در گذشته گرفته، تا آدم‌هایی که نمونه‌هایشان را دیگر نمی‌شود این روزها در زندگی‌های شهری پیدا کرد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: کمتر کسی است که در این خاطره‌ها فردی را در محله‌اش به یاد نداشته باشد که مجنون خطابش می‌کردند. اما امروز این تصویر از سیمای محلات حذف شده است، حذف این تصویر گرچه می‌تواند نویدبخش باشد و نشان از کاهش بیماری‌های روانی حاد داشته باشد، اما آمارها این موضوع را نشان نمی‌دهد. دیروز فرهاد طارمیان، عضو انجمن روانشناسی ایران به آمار بیش از ۸۰۰ هزار نفری ایرانیان مبتلا به اختلالات شدید روانی اشاره کرد که باید زیر نظر پزشک متخصص درمان شوند. این در حالی است که نتیجه آخرین پایش سلامت روان که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ انجام شد و جمعیت ۷ هزار و ۸۸۹ نفری را مورد مطالعه قرار داد، نشان می‌داد که ۲۳.۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند. این در حالی است که آمار‌ها در سال ۷۰ نشان می‌دهد این رقم، حدود ۱۸ درصد بوده است.


گرچه چندی پیش سازمان بهزیستی اعلام کرده بود که بیش از 200 هزار نفر در کشور از مشکلات روانی حاد رنج می‌برند. با وجود این حتی اگر به آمار سازمان بهزیستی کشور اکتفا کنیم، می‌توان گفت که خدمات قابل ارائه به این افراد از متوسط و استاندارد بین‌المللی خیلی کمتر است و تنها کمتر از 10 هزار تخت بستری برای این بیماران وجود دارد. این موضوع تبعات روحی و روانی و اجتماعی فراوانی در پی دارد، چراکه خانواده‌هایی که با این بیماران در ارتباط هستند به دلیل کمبود امکانات در بخش‌های روانی کشور قادر به بستری کردن بیماران خود نیستند و نه‌تنها نمی‌توانند در جهت درمان این افراد گامی بردارند که شرایط زندگی برای آنها نیز سخت می‌شود. اسکیزوفرنیا، اختلالات شخصیت، اختلالات اضطرابی، صرع، سوء مصرف مواد و دارو از موارد اختلالات روانی است که علاوه‌بر هزینه‌های اجتماعی که به جامعه تحمیل می‌کند، می‌تواند خطراتی را نیز در پی داشته باشد. گرچه کمتر مرجع رسمی در مورد افزایش آمار بیماری‌های روانی حاد صحبت کرده است، اما به نظر می‌رسد این موضوع را نمی‌توان جدای از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha