یك متخصص عفونی اظهار كرد: ویروس ایدز پس از وارد شدن و تکثیر در بدن، سیستم ایمنی را تضعیف کرده و باعث می‌شود عفونت‌های فرصت طلب مختلف در بدن پخش شده و نهایتا منجر به مرگ فرد شود.

به گزارش سلامت نیوز دکتر مینو محرز عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  گفت: ویروس ایدز پس از این که وارد بدن شد، مسیر تقریبا مشخصی را طی کرده و پس از تکثیر به تدریج سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

وی تصریح کرد: مراحل مختلفی از زمان ورود ویروس و ایجاد مرحله پیشرفته‌ای که به آن ایدز می‌گوییم، وجود دارد که به طور متوسط 5 تا 10 سال طول می‌کشد. در ابتدای عفونت عده کمی بیماری حاد عفونی پیدا می‌کنند که علایمی مانند تب، بزرگی غدد لنفاوی، عرق شبانه، دانه‌های پوستی، سردرد، سرفه و نیز علایمی مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی معمولی دارند. با توجه به این که تغییرات سرمی در این مرحله هنوز رخ نداده اغلب ابتلا در این زمان تشخیص داده نمی‌شود.

دکتر محرزدر گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران تاکید کرد: تکثیر ویروس تا حدی وضعیت ثابتی دارد اما بعد از مدتی که تکثیر آن تشدید پیدا می‌کند، سیستم ایمنی ضعیف‌تر و بدن به عفونت‌های فرصت طلب مستعد می‌شود. بروز سایر عفونت‌ها هم در تشدید تکثیر ویروس موثر هستند و میزان بروز علایم به میزان سرکوب سیستم ایمنی و درمان با داروهای ضد رترو ویروسی نیز بستگی دارد.

وی تاکید کرد: هنگامی می‌توان ایدز را تشخیص داد که فرد HIV مثبت، سندرمی را که مشخص کننده سرکوب ایمنی شدید است، پیدا می‌کند یعنی بیماری‌ها و مشکلات مشخص بالینی که در ایدز شایع هستند. این بیماری‌ها بیشتر شامل عفونت‌های فرصت طلبی هستند که در افراد با سیستم ایمنی سالم دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha