متخصصان تغذیه تاكید دارند: سبزیجاتی كه دارای برگ‌های سبز رنگ و پهن هستند، یكی از غنی‌ترین منابع به لحاظ دارا بودن ریزمغذی‌های مفید و حیاتی برای بدن محسوب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا با وجودی كه تقریبا همه می‌دانند سبزیجات سبز رنگ برای بدن مفید هستند، اما هنوز بسیاری از ما از مصرف آن‌ها پرهیز می‌كنیم.

در این مقاله جدید كه در شبكه خبری تورنتونیوز به چاپ رسیده است، نام چند سبزی اصلی سبزرنگ عنوان شده كه تاثیرات آن‌ها روی سلامت بدن شگفت‌انگیز و فوق‌العاده است.

ـ كلم بروكلی: تاثیر فوق‌العاده و قابل توجهی در پیشگیری از سرطان دارد و برای افرادی كه سابقه ابتلا به حمله قلبی یا سكته مغزی داشته‌اند، توصیه می‌شود. این سبزی همچنین منبع غنی از آهن بوده و به همین خاطر برای افرادی كه كم خونی ناشی از فقر آهن دارند، بسیار مفید است. گل‌های كلم بروكلی را با بخار یا آب جوش با حرارت خیلی ملایم بچوشانید و مصرف كنید تا خواص تغذیه‌ای خود را حفظ كند.

ـ كلم پیچ: یكی دیگر از این سبزیجات پرخاصیت است كه مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. این سبزی چه خام و چه پخته مصرف شود، مزایا و خواص بسیار دارد. كلم پیچ به دلیل این كه سرشار از ویتامین A است، برای پوست و چشم‌ها فوق‌العاده مفید است. این سبزی همچنین به دلیل دارا بودن فتوریزمغذی‌ها به بدن برای مقابله با مولكول‌های مضر رادیكال آزاد كمك می‌كند. همچنین در پیشگیری از سرطان‌های ریه، معده، روده و پروستات مفید است. متخصصان تغذیه برای كسانی كه قصد بدنسازی دارند، كلم پیچ را توصیه می‌كنند، چون منبع غنی از ید است و به رشد ماهیچه‌ها كمك می‌كند.

ـ سبزی مفید بعدی جوانه لوبیا است كه اگر در سالاد یا به صورت میان وعده مصرف شود، مواد مغذی مهمی را به بدن می‌رساند. جوانه های لوبیا سرشار از ویتامین C هستند و مصرف مشتی از آن‌ها سه چهارم نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌كند. جوانه لوبیا همچنین حاوی ویتامین‌های A ، B ، E و كلسیم و آهن و پتاسیم است.

ـ اسفناج هم جزو سبزیجات اصلی است كه باید در رژیم غذایی گنجانده شود. این سبزی حاوی كاروتنوئید است كه در پیشگیری از سرطان موثر می‌باشد. به علاوه اسفناج به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین C و A برای سلامت پوست و چشم‌ها بسیار مطلوب است. این سبزی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم برای مبتلایان به فشار خون بالا بسیار مفید است. اسفناج همچنین ماهیچه‌ها را تقویت می‌كند و برای مبتلایان به كم خونی هم مفید است.

ـ یكی دیگر از منابع متنوع ویتامین‌ها، كاهو است. كاهو منبع غنی از ویتامین‌های A ، B ، C و فولیك اسید، منگنز و كروم است و همچنین كالری را پایین می‌آورد. كاهو منبع غنی از آهن هم هست كه به تشكیل خون كمك می‌كند. به علاوه به دلیل دارا بودن منیزیم برای سلامت مغز و اعصاب ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha