دندانپزشکی به دلیل گرانی مواد اولیه و وارداتی بودن بیشتر اقلام آن در ایران ، یکی از گران ترین رشته های پزشکی هم برای دانش آموختگان آن و هم برای مردم است.شرکتهای بیمه نیز با لوکس تلقی کردن بیشتر خدمات پزشکی مربوط به دندانپزشکی ، مردم را در بازار سلامت دهان و دندان و مقابله با بیماری های مرتبط با آن تنها گذاشته اند.

هزینه های دندانپزشکی فراتر از قدرت مالی مردم

سلامت نیوز: دندانپزشکی به دلیل گرانی مواد اولیه و وارداتی بودن بیشتر اقلام آن در ایران ، یکی از گران ترین رشته های پزشکی هم برای دانش آموختگان آن و هم برای مردم است.شرکتهای بیمه نیز با لوکس تلقی کردن بیشتر خدمات پزشکی مربوط به دندانپزشکی ، مردم را در بازار سلامت دهان و دندان و مقابله با بیماری های مرتبط با آن تنها گذاشته اند.
 
 
به گزارشسلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، متاسفانه در کشور ما تعرفه های دندانپزشکی تابع هیچ ضابطه خاصی نیست و یک خدمت ثابت ممکن است به تناسب منطقه ای که خدمت در آن ارائه می شود قیمت متفاوتی داشته باشد.تعرفه های دندانپزشکی مشخص شده از سوی وزارت بهداشت نیز تنها در مراکز دانشگاهی و برخی مراکز خیریه رعایت می شود.
 
نامشخص بودن قیمتها موجب بی اعتمادی بسیاری از بیماران شده است. طبق برآوردهای موجود، تنها ۳۰ درصد مردم برای ترمیم و درمان دندان های خود به مطب مراجعه می کنند و بقیه ترجیح می دهند که در کلینیک های تخصصی دولتی یا درمانگاه های خیریه که دارای تعرفه های مشخصی هستند به ترمیم دندان های خود بپردازند. واقعیت های غیرقابل انکاری چون بنیه ضعیف اقتصادی مردم ، بالا بودن هزینه های زندگی و گرانی تجهیزات پزشکی ، اعمال تعرفه های واقعی و اعلام شده از سوی وزارت بهداشت را غیرممکن می کند.
 
در شرایطی که مردم از نداشتن توان پرداخت هزینه های دندانپزشکی و گرانی تعرفه های آن سخن می گویند و مسوولان بهداشتی نیز از گسترش و افزایش بیماری های لثه و پوسیدگی دندان در کشور خبر می دهند، دندانپزشکان و منابع رسمی ذی ربط معتقدند تعرفه های دندانپزشکی در کشور هنوز واقعی نیست.
 
در حال حاضر سطح درآمد عمومی در کشور پاسخگوی همین تعرفه های موجود نیست و وزارت بهداشت نیز خدمات دندانپزشکی را در ردیف خدمات لوکس و زیبایی قرار داده است. شاید از همین رو است که بیشتر شهروندان رغبتی به مراجعه برای معاینه و جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود نشان نمی دهند. این در حالی است که دندانپزشکان و حتی مقامهای رسمی اعتقاد دارند هزینه های این بخش بسیار گران است و تعرفه های موجود منطقی نیست و از همین رو مردم را با مشکل بالا بودن هزینه ها، به بیمه های تکمیلی حواله می دهند.
 
در این میان دندانپزشکان اعتقادی به گران بودن نرخ خدماتشان ندارند. آنها حق خودشان می دانند که پس از صرف زمان زیاد برای گرفتن مدرک و گذر از هفت خوان طرح و اجازه مطب و... درآمد کسب کنند. آنها دندانپزشکی را حرفه سخت و پرخطری می دانند که ضایعات جسمی زیادی به همراه دارد، پس طبعا باید دستمزد خوبی هم بگیرند. بیشتر دندانپزشکان خود را مبرا از اتهام گرانفروشی می دانند و می گویند بارها گفته ایم خدمات دندانپزشکی در هیچ کجای دنیا ارزان نیست.دندانپزشکان ایرانی باید همان پولی را برای خرید دستگاه و وسیله بپردازند که در کشورهای دیگر دنیا می پردازند. قیمت مواد هم همان است ؛ اما موقع دریافت دستمزد ما حدود یک پنجم تا یک سی ام قیمت کشورهای مختلف دنیا از آفریقا تا امریکا و اروپا را دریافت می کنیم .
 
حال بیان این نکته جای تامل دارد که در مراسم دومین سالگرد طرح تحول سلامت دهان که در هفته جاری برگزار شد، دکتر سعید عسگری رییس شورای عالی سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از آمار بالای دندان‌های پوسیده در ایران خبر داد و رقم آن را ۲۰۰ میلیون دندان اعلام کرد. واقعیت تلخی که خبر از مشکلات جدی تری در آینده برای سلامت دهان و دندان مردم می دهد. بنابراین لازم می نماید که مسئولین امر بهداشت و درمان بیش از این موضوع تعرفه ها و هزینه های دندانپزشکی را مورد غفلت قرار ندهند و با راهکارهای عملی از جمله تخصیص اعتبار دولتی و پوشش بیمه ای مناسب، تمام اقشار مردم را در رسیدن به سلامت دهان و دندان یاری دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha