زیر بهداشت دولت دهم با قائم‌مقام وزارت بهداشت پای میز مناظره رفتند تا هر یك از اقدامات دولت دوران مسوولیت خود و به تبع آن، خدماتی كه وزارت بهداشت وقت ارایه كرده دفاع كنند.

جدل وزیر بهداشت سابق و قائم مقام امروز وزیر بهداشت بر سر عدالت درسلامت

سلامت نیوز:وزیر بهداشت دولت دهم با قائم‌مقام وزارت بهداشت پای میز مناظره رفتند تا هر یك از اقدامات دولت دوران مسوولیت خود و به تبع آن، خدماتی كه وزارت بهداشت وقت ارایه كرده دفاع كنند

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: محمد حسین طریقت منفرد كه طی ماه‌های گذشته هم انتقاداتی نسبت به عملكرد وزیر بهداشت و طرح تحول سلامت مطرح كرده بود، دهه دوم دی ماه ١٣٩١ و پس از آنكه رییس‌جمهوری وقت، مرضیه وحید دستجردی، نخستین وزیر بهداشت زن در تاریخ ایران را به دلیل تقابل‌های سیاسی عزل كرد، به سرپرستی وزارت بهداشت منصوب شد در حالی كه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران، فاش كرد كه در دوران وزارت دستجردی گزارش‌هایی از عملكرد وزیر بهداشت وقت به رییس‌جمهوری می‌داده، در دولت یازدهم به حاشیه رانده شد اما انتقاد از نحوه عملكرد همتای جدید خود را همچنان ادامه داد. او كه مدعی بود «در ٦ دقیقه هم می‌توان كارهای زیادی انجام داد» و این جمله وزیر وقت، در همان زمان به یكی از شوخی‌های مصطلح خبرنگاران تبدیل شد، ركورد بیشترین تغییرات مدیریتی طی ٦ ماه سرپرستی و وزارت تا روی كار آمدن وزیر دولت یازدهم را به نام خود ثبت كرد.

طریقت منفرد، سه‌شنبه‌شب در برنامه مناظره‌ای كه از شبكه یك سیما پخش شد، در واكنش به اظهارات ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت كه طرح تحول سلامت را به جهت ارایه خدمات مناسب، كاهش پرداختی از جیب مردم و مراقبت از مخاطرات مالی حوزه سلامت و افزایش رضایتمندی مردم موفق ارزیابی می‌كرد، گفت: «در ابتدای شروع این طرح از اینكه برای نخستین بار موضوع سلامت در اولویت قرار گرفت خیلی خوشحال بودیم و آرزوهای زیادی در این رابطه برای جامعه به وجود آمد و وقتی این طرح خدمت حضرت آقا معرفی شد ایشان گفتند كاری كنید كه این طرح ادامه پیدا كند و به ضد خودش تبدیل نشود و قدر مطلق پرداخت مردم افزایش پیدا نكند. اما همانطور كه مشاهده می‌كنیم، قدرمطلق پرداخت مردم به‌ شدت افزایش پیدا كرده و وضعیت طوری شده كه به گفته اغلب صاحبنظران ادامه این طرح با مشكلات جدی مواجه شده است. بنابراین آنچه انتظار می‌رفت محقق نشده است.» حریرچی هم در ادامه صحبت‌های خود گفت: «در خصوص پرداختی از جیب مردم بهتر است به سال ٩١ و هشت ماهه منتهی به سال ٩٢ توجه كنیم. در آن دوران پرداختی از جیب مردم طبق اعلام رسمی مركز آمار ایران ٥٠ الی ٥٨ درصد هزینه‌های كل سلامت بوده و طبق اعلام رسمی این مركز این رقم اكنون به چهل درصد كاهش پیدا كرده است. تعداد خانوارهایی كه با هزینه‌های كمرشكن سلامت مواجه بودند، كاهش پیدا كرده و خالص پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی كه ٣٧ درصد بوده است به ٥/٨ درصد كاهش پیدا كرده و در زمان تصدی جنابعالی، طبق محاسبات علمی انجام شده ٧ الی ١٠ هزار میلیارد از پرداخت‌ها مربوط به زیر میزی بود كه بنده دوست ندارم در خصوص آن بحث كنم كه در شهرستان‌ها این پرداخت غیرقانونی به طور كامل محو شده و در تهران نیز به زیر یك درصد رسیده است.

خواهش می‌كنم هر حرفی كه زده می‌شود مبتنی بر منبع باشد. من معتقدم كه حضرتعالی كه از زحمتكشان این حوزه هستید فهم مشتركی با كارشناسان این حوزه ندارید. شما در سال ٩٠ كه طرح تحول وجود نداشته اعلام كردید كه كل هزینه‌های سلامت ٤٠هزار میلیارد تومان است و از نظر بنده با ٢٣هزار میلیارد می‌شود آن را اداره كرد و نصف هزینه‌های سلامت ظاهری است. این فهمی است كه منجر به این می‌شود كه پرداختی از جیب مردم زیاد شود.» طریقت خطاب به حریرچی گفت: «آیا می‌دانید چرا مطالبات فرهنگیان افزایش یافته است؟ چون پرداخت حقوق با بی‌عدالتی شفاف رو به رو است. در زمانی كه ١٦هزار میلیارد داشتیم برای سال ٩٢ چون ترمیم قابل ملاحظه‌ای در اعتبارات سلامت شد به دولت پیشنهاد دادیم كه حاضریم در سال ٩٢ با ترمیم بودجه خدمات بستری را در بخش دولتی رایگان به مردم بدهیم كه آقای رییس‌جمهور به دلیل اینكه این طرح ٧ الی ٨ هزار میلیارد كسری بودجه داشت نپذیرفت كه سرانجام با پیگیری رییس‌جمهور و سه ماه مطالعه با این طرح موافقت شد.» حریرچی از وزیر سابق بهداشت پرسید: «زمانی كه شما دولت را تحویل دادید، وضعیت واكسن و بخش سلامت چگونه بود و چقدر به كاركنان بدهی داشتید؟ اینها موضوعاتی هستند كه در ذهن مردم به سوال تبدیل شده و نیازمند شفاف‌سازی است.

٣٧ درصد هزینه‌ها توسط مردم پرداخت می‌شده و قبل از اجرا شدن طرح تحول سلامت، مردم داروهای زیادی را از بیرون از مراكز درمانی تهیه می‌كردند و همچنین بسیاری از آزمایشات خود را در بیرون انجام می‌دادند و همچنین بسیاری از مراكز و بیمارستان‌های دولتی فاقد آزمایشگاه‌ و تجهیزات پزشكی بودند كه لازم است این مباحث را نیز احتساب كرد. »
 طریقت منفرد هم در ادامه افزود: « در گذشته و در سال ٩١ هم ارز دارویی وجود داشت، مواد اولیه با دلار مبادله‌ای به كشور وارد می‌شد و همچنین ارز بسته‌بندی و... با دلار آزاد محاسبه می‌شد كه این موضوع یك اغتشاش در قیمت‌گذاری دارو ایجاد كرده بود كه برای جلوگیری از فساد، نرخ ارز به صورت تك‌نرخی درآمد كه بعد از آن كارشناسان اعلام كردند كه اگر دلار تك‌نرخی باشد ممكن است حدود ٣٠ الی ٣٥ درصد قیمت دارو افزایش پیدا كند و براساس گردش مالی دارو، در آن زمان ١٨٠٠ میلیارد تومان به بودجه وارد شد كه این هزینه ٣٥ درصدی پوشش داده شود و بار تك‌نرخی شدن دلار و جلوگیری از فساد به مردم منتقل نشود، بنابراین اتفاقی كه رخ داده، در گردش مالی دارو بوده است. باید توجه كنیم كه به دلیل حمایت مردم و حاكمیت دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در حوزه سلامت داشته و طوری وانمود نكنیم كه قبل از این دولت، مردم روی زمین زایمان می‌كردند یا اینكه درمان آنها در منزل صورت می‌گرفت. این خدمات وجود داشته و تمام دولت‌ها خدمات بهتری به آن افزوده‌اند. بنده تاكید می‌كنم كه پرداختی مردم از جیب‌شان افزایش پیدا كرده است. این آمارها، آمارهای امروز و دیروز نیست، بلكه ٢٠ سال است كه این آمارها ارایه شده است. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha