وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت 23 هزار پرستار را استخدام می‌كند و به استخدام 50 هزار پرستار طی 5 سال آینده نیاز دارد و هیچ وزیر یا معاون رئیس جمهوری نمی‌تواند در برابر دستور رئیس جمهوری برای استخدام 23 هزار پرستار ایستادگی كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز (دوشنبه) در همایش بررسی مسائل پرستاران در تالار وزارت كشور در جمع مسئولان پرستاری كشور و نمایندگان كمیسیون بهداشت مجلس افزود: وزارت بهداشت قطعاً دستور رئیس جمهوری در روز پرستار امسال مبنی بر استخدام 23 هزار پرستار را اجرا می كند و هیچ فردی در دولت نه در حد وزیر و نه در حد معاون رئیس جمهوری نمی‌تواند در برابر دستور رئیس جمهوری برای استخدام پرستاران ایستادگی كند.

وی ادامه داد: همه مسئولان دولت باید كمك كنند كه استخدام پرستاران اجرا شود اما ما برای استخدام پرستاران نیاز به مجوز قانونی داریم كه باید مجلس یا در صورت طرح یا در برنامه توسعه تصویب كند.

وحید دستجردی گفت: همه مسئولان كشور به زحمات پرستاران و مشكلات آنها آگاه هستند، پرستاران جزء مهم تیم سلامت در كشور هستند اما باید مسائل پرستاران با نگاه علمی، كارشناسی و همكاری همه صاحب‎نظران در دولت، مجلس و سازمان نظام پرستاری حل شود.

وی افزود: پرستاران ایران جزء موفقترین پرستاران دنیا هستند و به هر كشوری كه رفته‌اند دانش و مهارت آنها مورد تجلیل قرار گرفته است و موفق بوده‌اند. در سالهای اخیر هم برخی مطالبات پرستاران محقق شده است و هم دیدگاه مردم نسبت به پرستاران بهتر شده است. با این وجود هنوز در شرایط ایده آل نیستیم و همه باید برای ارتقای جایگاه پرستاران كمك كنیم، رئیس جمهوری هم برای حل این مشكلات حمایت بی چون و چرا دارد.

وزیر بهداشت گفت: بررسی‌های ما در وزارت بهداشت نشان می‌دهد كه حل مشكلات نظام پرستاری نیازمند همكاری و همكاری نزدیك بین‎بخشی بین دستگاه‌های مختلف،‌فرهنگ سازی در جامعه و همكاری خود جامعه پرستاری است.

وحید دستجردی افزود: هر روز تخت‌های بیمارستانی جدید در كشور اضافه می‌شود، در زمان حاضر بیش از 11 هزار تخت بیمارستانی آماده داریم كه باید افتتاح شوند اما چون نیروی پرستار و كادر كافی نداریم هنوز این مراكز را راه‌اندازی نكرده‌ایم، هزار تخت بیمارستانی جدید هم امسال آماده می‌شود كه نیاز به كادر جدید پرستاری دارند.

وی ادامه داد: همزمان طرح پزشك خانواده هم در شهرها اجرا می‌شود كه در تیم سلامت پزشك خانواده نیز به پرستار نیاز داریم با این حساب نه تنها بخش دولتی به 23 هزار پرستار برای تكمیل كادر بیمارستانی خود نیاز دارد بلكه این نیاز به مراتب بیشتر است. ما در مجموع در وزارت بهداشت به 90هزار نیروی جدید نیاز داریم كه حداقل 50 هزار نفر آنها باید پرستار باشند.

* 23 هزار پرستار بیكار در كشور نداریم

وی گفت: اما مشكل اینجاست كه ما اگر همین امروز بخواهیم 23 هزار پرستار را استخدام كنیم، پرستار بیكار جویای كار نداریم، ممكن است تعدادی پرستاران قراردادی فعلی بیایند و ر‎سمی شوند اما نیروی زیادی به مجموعه اضافه نمی‌شود بنابراین ما در تربیت نیروی پرستار مشكل داریم.

وی افزود: صاحب‌نظران عرصه پرستاری نظر كارشناسی بدهند كه چه‎كار كنیم، آیا ظرفیت دانشكده‌های پرستاری موجود را افزایش دهیم، دانشكده های پرستاری جدید ایجاد كنیم، آیا پذیرش بومی داشته باشیم یا كلی پذیرش كنیم؟ و به هر حال مسئله تربیت پرستار جدید به هر نحو ممكن برای تكمیل كادر مراكز درمانی و بهداشتی كشور یك مسئله مهم است كه نباید نادیده گرفته شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما اكنون به شدت برای جبران نیروهای پرستار بازنشسته و تأمین كادر پرستاری مراكز درمانی جدید به پرستار نیاز داریم و تا زمانی كه این نیروها تأمین نشود اجازه افتتاح مراكز جدید را نداده‌ایم زیرا باید بار اضافه به پرستاران موجود تحمیل شود كه غیر قابل تحمل است.

وحید دستجردی اضافه كرد: مطالبات پرستاری كاملاً مشخص است و مسئله پیچیده‌ای نیست، یكی از مسائل رفع كمبود پرستاران است، برای رفع این مشكل ما قانون ارتقای بهره‎وری را داریم كه با همكاری مجلس و بعد از اینكه لایحه دولت را تصویب كردند در فروردین 88 تصویب شد و دی 88 نیز وزارت بهداشت آیین‎نامه آن را ابلاغ كرد.

وی گفت: بر اساس آن نیز رئیس جمهوری در روز پرستار دستور استخدام 23 هزار پرستار را صادر كرد اما این كار بعداً با مخالفت دیوان محاسبات مواجه شد و بعد از آن كمیسیون تلفیق مجلس نیز مسائلی را مطرح كرد بنابراین ما برای استخدام پرستار نیاز به مجوز استخدام داریم كه یكی از راههای آن تصویب یك طرح فوریتی در مجلس است یا اینكه در برنامه توسعه پنجم در صحن علنی مجلس تصویب شود.

وی افزود: از نظر پست خالی نیز وزارت بهداشت اكنون حدود 80 هزار پست خالی دارد و از طرفی به 90 هزار نیروی جدید نیاز دارد كه 30 هزار نفر آن باید نیروهای خدماتی مانند نگهبان و باغبان باشد و 50 هزار نفر دیگر آن كادر تخصصی و این در حالی است كه وزارت بهداشت برای تكمیل كادر پرستاری بیمارستان‌های كشور حداقل به 50 هزار پرستار جدید نیاز دارد كه باید طی یك برنامه زمان بندی شده جذب شود.

* افزایش اضافه كار جدید پرستاران از مهر پرداخت می‌شود

وی ادامه داد: تا زمانی كه مسئله استخدام پرستاران حل شود و مجوزهای قانونی آن اخذ شود فعلاً در دولت بحث پرداخت اضافه كار به پرستاران مطرح شده است كه معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری قول داده اعتبار آن را از مهر امسال به وزارت بهداشت بدهد كه از این ماه مبلغ آن در فیش حقوقی پرستاران وارد می‌شود و به پرستاران پرداخت می‌شود.

وی گفت: در این زمینه نیز نظرسنجی وزارت بهداشت نشان داد كه 90درصد پرستاران خواهان كاهش ساعت كاری و 10 درصد خواهان دریافت اضافه كار هستند.

وی اضافه كرد: در زمینه تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز با همكاری سازمان نظام پرستاری برنامه ریزی های كارشناسی انجام شده اما برای اجرای آن نیازمند تصویب شورای عالی بیمه خدمات درمانی هستیم اما تا آن زمان این برنامه را در چند بیمارستان تهران اجرا می‌كنیم تا اشكالات اجرایی آن مشخص شود و هنگام ابلاغ كشوری با مشكل مواجه نشویم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله دیگر بحث امنیت شغلی پرستاران است كه متأسفانه در یك ماه اخیر شاهد بروز مشكلاتی برای چند پرستار و همچنین چند پزشك در شهرهای مختلف بودیم كه متأسفانه حركات زشتی بود اما به هماهنگی كه با نیروی انتظامی انجام شده قرار است اقدامات ویژه ای در استان یاسوج و اقدامات كلی دیگر در سراسر كشور برای كاهش این نوع مسائل انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha